◄ چرا هزینه فرودگاه نجف برای ایرانی ها گران است؟
مقصود اسعدی سامانی گفت: فرودگاه نجف خصوصی است و هزینه محور اداره می شود، اما با توجه به استفاده گسترده ایرلاین های ایرانی، انتظار می رود هزینه ها متعادل تر شود.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی گفت: پیش از ایام اربعین به همراه هیاتی از سازمان هواپیمایی کشوری مذاکراتی با رئیس فرودگاه نجف داشتیم و پیشنهاداتی مطرح شد. امیدواریم توافقاتی در خصوص کاهش هزینه ها برای مسافران ایرانی در این فرودگاه حاصل شود و افزایش پروازها را به فرودگاه نجف را داشته باشیم؛ در غیر این صورت ممکن است شرکت ها برای کاهش هزینه ها، تصمیمات دیگری اتخاذ کنند.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، مقصود اسعدی سامانی در پاسخ به چرایی بالا بودن هزینه فرودگاه نجف اظهار کرد: این فرودگاه بر اساس آنچه گفته می شود خصوصی بوده و درآمد _ هزینه ای اداره می شود، ولی با توجه به اینکه شرکت های هواپیمایی ایرانی بیشترین استفاده کننده از این فرودگاه هستند، توقع می رود تعادلی بین هزینه هایی که آنها از شرکت های هواپیمایی ایرانی دریافت می کنند با هزینه هایی که ما از شرکت های هواپیمایی عراقی دریافت می کنیم، برقرار باشد.
تعادلی بین هزینه های دریافتی و پرداختی نیست!
وی افزود: در حال حاضر تعادلی در این بخش وجود ندارد. در فرودگاه های ایران حداکثر هزینه ای که از شرکت های هواپیمایی خارجی دریافت می کنیم حدود ۲۵۰۰ دلار است اما رقمی که فرودگاه نجف از ما دریافت می کند با احتساب هزینه رویالیتی حدود ۱۰ هزار دلار است که برای هواپیماهای پهن پیکر به 12 هزار دلار هم می رسد که عدد بسیار بالایی است. برای مثال از هر مسافر برای ورود و خروج ٣٠ دلار اخذ می شود و تعرفه این فرودگاه برای ویلچر نیز ۳۵ دلار است.
رایزنی هایی با رییس فرودگاه نجف داشتیم
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در پاسخ به اینکه آیا با طرف عراقی رایزنی های لازم صورت گرفته که در ایام و مناسبت های خاص که مسافران ایرانی بیشتر می شوند تخفیفاتی برای آن در نظر گرفته شود، اظهار کرد: در سنوات گذشته این موضوع را پیگیری کردیم و در مقطعی مجبور شدیم کل پروازها را به نجف قطع کنیم و شرکت ها به جای نجف به بغداد رفتند. در آن زمان رییس فرودگاه نجف به تهران آمد و تخفیفاتی در تعرفه ها اعمال شد، ولی این هزینه ها مجددا برگشته است. امسال نیز پیش از ایام اربعین به همراه هیاتی از سازمان هواپیمایی کشوری مذاکراتی با رئیس فرودگاه نجف داشتیم و پیشنهاداتی مطرح شد و آنها نیز علاقمندی و تمایل خود را برای همکاری بیشتری با شرکت های هواپیمایی ابراز کردند.
بیشتر بخوانید:
آغاز رسمی فروش بلیت پروازهای اربعین 1404+ فهرست مراکز مجاز فروش
درخواست کاهش هزینه های فرودگاه و حذف عوارض ۱۵ دلاری
سامانی بیان کرد: درخواست کاهش هزینه های هندلینگ فرودگاه و همچنین حذف عوارض ۱۵ دلاری مسافران ورودی را داریم که توسط مسئولان فرودگاه نجف در حال بررسی است.
وی در پاسخ به اینکه آیا فرودگاه نجف خدماتی ویژه ای ارائه می دهد که هزینه آن بالاست؟ گفت: این فرودگاه هیچ خدمات ویژه ای نسبت به سایر فرودگاه های دیگر ارائه نمی دهد. امیدواریم با نگاه مثبت مسئولان فرودگاه نجف این توافقات حاصل شود تا بتوانیم تداوم و افزایش پرواز ها به فرودگاه نجف را داشته باشیم؛ در غیر این صورت ممکن است شرکت ها به دلیل اینکه هزینه ها را کاهش دهند و پروازها صرفه اقتصادی داشته باشد و هزینه زائران عتبات عالیات کاهش یابد، تصمیم دیگری اتخاذ کنند.
تغییر تصمیمات در صورت مقرون به صرفه نبودن پروازها
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی عنوان کرد: با نگاه به کاهش هزینه های حمل و نقل زائران و ایجاد شرایط مناسب برای سفر بیشتر عاشقان زیارت عتبات عالیات تصمیم می گیریم. طبیعتا اگر شرایط به گونه ای باشد که هزینه زائران را افزایش دهد و پروازها مقرون به صرفه نباشد تصمیمات تغییر خواهد کرد.
شرکت ها ضرر کردند اما پذیرفتند
سامانی در پاسخ به اینکه حدود ١٠ هزار دلار هزینه فرودگاه نجف است و علاوه بر آن چه هزینه های دیگری شرکت ها پرداخت می کنند، گفت: ۱۰ درصد مبلغ بلیت نیز به عنوان مالیات بر ارزش افزوده به دولت داده می شود و به ازای هر مسافر هم شش یورو به عنوان عوارض ایمنی به سازمان هواپیمایی کشوری پرداخت می شود. ضمن اینکه قیمت سوخت امسال ٢۴ برابر نسبت به سال گذشته افزایش یافت و تقریبا می توان گفت با قیمت تکلیفی امسال شرکت های هواپیمایی پروازها را با ضرر انجام دادند. اما به دلیل رعایت حال علاقمندان به زیارت عتبات عالیات در ایام اربعین این ضرر را پذیرفتند و همراه مردم شدند.
وی در پایان گفت: پروازهای خارجی نرخ گذاری تکلیفی ندارند و نرخ بلیت آنها براساس عرضه و تقاضا و بهای ارز تعیین می شود.