| کد خبر: 260909 |

قیمت گذاری دستوری چالش اصلی شرکت های هواپیمایی و آژانس هاست

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی خراسان رضوی با اشاره به لزوم اجرای قانون آزاد سازی نرخ بلیت هواپیما گفت: قیمت گذاری دستوری اکنون چالش اصلی شرکت های هواپیمایی و آژانس های مسافرتی است.

تین نیوز

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی خراسان رضوی با اشاره به لزوم اجرای قانون آزاد سازی نرخ بلیت هواپیما گفت: قیمت گذاری دستوری اکنون چالش اصلی شرکت های هواپیمایی و آژانس های مسافرتی است.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی خراسان رضوی، فرهاد دوائی روز سه شنبه در نشست کمیسیون گردشگری اتاق مشهد افزود: اگر قانون اجرا شود، بسیاری از مسائل و مشکلات صنعت هوایی کشور حل شده و خدمات بهتری به مسافران ارائه می گردد. امیدواریم این موضوع در شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی مطرح شده و راه حلی برای آن اندیشیده شود.

وی بیان کرد: در حالی که در مشهد سایتها و «پلتفرمهای» خرید آنلاین و آژانس های مسافرتی با کیفیتی وجود دارند که می توانند فروش بلیت را انجام دهند، بدون هیچ گونه نظرخواهی، پروازهای اربعین را به سه پلتفرم خاص اختصاص داده اند. این موضوعی شبهه برانگیز است و چرایی آن نیازمند بررسی و پیگیری است.

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی خراسان رضوی با اشاره به وجود حدود ۶۰۰ آژانس مسافرتی در سطح استان افزود: هیچ گونه سهمیه بلیتی برای پروازهای زیارت اربعین در اختیارشان قرار نگرفته است، متاسفانه هیچگونه نظارتی بر روی این مسائل نیست و مسائل براساس دستورات و بخشنامه هایی که از سوی تهران صادر می شود، پیش می رود.

دوایی اظهار داشت: بر اساس برنامه ششم توسعه، دولت مکلف به آزادسازی کامل نرخ پروازهای هوایی و واقعی نمودن نرخ پروازها و خدمات ارائه شده در صنعت هوایی شده است؛ اما متاسفانه این موضوع محقق نشده و حتی با تصمیمی ناگهانی، پروازهای چارتری را قطع می کنند. موضوعی که موجب شده در حال حاضر بسیاری از هتل های کیش و مشهد بدون مسافر باقی بمانند.

ناترازی عرضه و تقاضا، چالش اصلی صنعت هوایی

مدیر کل ایران ایرتور نیز در این نشست عدم انطباق عرضه و تقاضا را چالش اصلی صنعت هوایی کشور برشمرد و گفت: در این حوزه تقاضا زیاد و عرضه کم است، در حال حاضر با کمبود هواپیما و تجهیزات و امکانات فرودگاهی مواجه هستیم و چالش اصلی ما کمبود هواپیما است، در حالی که یک شرکت هواپیمایی کشور ترکیه به تنهایی ۴۰۰ هواپیما دارد، تمامی شرکت های هواپیمایی ما روی هم رفته، ۲۰۰ هواپیما دارند.

حسین ترابیان بیان کرد: با وجود این مشکلات و بضائت کم، تمامی تلاش ها انجام گرفته است تا روند حمل ونقل بار و مسافر هوایی در کشور به خوبی مدیریت و کنترل شود.

علی شکیبا، معاون رییس ایستگاه کیش ایر نیز در این نشست، از قیمت گذاری دستوری نرخ بلیت هواپیما، نبود نظارت بر بازار فروش بلیت، ایجاد بازار سیاه و کمبود زیرساخت های فرودگاهی به عنوان مشکلات و مسائل عمده این حوزه یاد کرد و خواهان توجه بیشتر برای حل این مسائل شد.

رییس اداره بازرگانی اداره کل فرودگاه های خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به پروژه های انجام شده در راستای بهبود زیرساخت های فرودگاه مشهد گفت: اقدامات بسیار مناسبی در فرودگاه مشهد انجام شده و در حال حاضر این فرودگاه یکی از بهترین های کشور محسوب می شود.

مصطفی گلمکانی اظهار داشت: در پنج سال اخیر در پی اخذ گواهینامه بین المللی فرودگاهی هستیم که استانداردهای بسیار سختگیرانه ای دارد و طی این مدت توانسته ایم مشکلات را از ۱۱۴ مورد به ۲۴ مورد کاهش دهیم و امیدواریم بتوانیم طی یکسال آینده این گواهینامه را دریافت نماییم.

وی اظهار داشت: فرودگاه سبزوار نیز به عنوان زیرمجموعه فرودگاه مشهد فعال است و آماده برای فرودهای اضطراری و جایگزین است و ایرلاین ها می توانند از ظرفیت آن استفاده کنند. همچنین، امکان استفاده از ظرفیت های این فرودگاه برای زائران اربعین وجود دارد.

حسین نمایی، قائم مقام شرکت هواپیمایی آتی نیز در این نشست با بیان اینکه متاسفانه آژانس های مسافرتی در حال خروج از چرخه فروش بلیت های هوایی هستند، از ایجاد ممنوعیت برای پروازهای چارتری، کمبود هواپیما، قوانین متفاوت ایرلاین‎ها برای استرداد بلیت انتقاد کرد و خواهان واگذاری ویزای گردشگران به آژانس های مسافرتی شد.

تعیین سقف برای مصرف انرژی هتلها غیرقانونی است

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: بر خلاف قانون، برای میزان مصرف انرژی هتل ها سقف تعیین شده است و بر اساس تعداد ستاره هتل و درجه آن، قیمت های مختلف بابت انرژی دریافت می شود.

سید جواد موسوی در این جلسه بر توجه بیشتر به مسائل و مشکلات مشهد در دهه پایانی صفر تاکید کرد و افزود: در حالی که برای برگزاری مراسم اربعین همه سازمان ها و نهادها همکاری می کنند؛ اما به منظور برگزاری مراسم دهه پایانی ماه صفر کسی ما را یاری نمی کند.

وی با اشاره به ضعف موجود در زیرساخت های حمل ونقلی استان خراسان رضوی اظهار داشت: لازم است سرمایه گذارانی به این حوزه ورود کرده و به نوسازی ناوگان حمل ونقل مسافر استان بپردازند، باید از هم اکنون به فکر دهه پایانی ماه صفر باشیم؛ مسئله بازگشت مسافران بایستی به درستی مدیریت شود؛ در غیر این صورت دچار مشکل خواهیم شد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز گفت: سرمایه گذاری های متعددی در دهه های اخیر در حوزه زیرساخت های اقامتی، تفریحی و رفاهی مشهد و استان انجام گرفته اما ظرفیت های موجود در بحث حمل و نقل نتوانسته در سال های اخیر پا به پای نیاز این حوزه و ظرفیتهای موجود در بخش گردشگری استان ارتقا پیدا کند و عمده مشکلات امروز ما نیز متوجه همین حوزه است.

محمدرضا توکلی زاده اظهار داشت: ساماندهی زیرساخت های سفر به ارتقای اقتصاد گردشگری خراسان رضوی می انجامد اما مشکل شاخصی که در حوزه جابه جایی مسافر وجود دارد، محدودیت امکانات موجود در قیاس با میزان تقاضا، قیمت گذاری دستوری، تحلیل رفتن ناوگان حمل و نقل مسافر بویژه در بخش هوایی به دلیل چالش تحریم ها است، تبعات این بحث بیشتر در ایام پیک نظیر تابستان، بعضی مناسبت های مذهبی و نوروز بروز می کند.

وی تاکید کرد: با توجه به آمارهایی که از استقبال گردشگران داخلی و خارجی استان خراسان رضوی و زائران مشهد‍ الرضا عنوان می شود، نمی توان نسبت به این موضوع منفعل عمل کرد.

رییس ز خراسان رضوی بخش خصوصی فعال در این حوزه را نیز گرفتار عوارض ناشی از قیمت گذاری های دستوری دانست و گفت: به موازات رشد هزینه ها، بهای خدمات حمل مسافر در بعضی بخش ها افزایش نیافته و شرکت هایی که در این حوزه فعال بوده اند، نتوانسته اند برای توسعه یا نوسازی، تامین مالی انجام دهند، راهکار موجود نیز با برداشتن محدودیت قیمت گذاری و تابعیت آن از سطح تقاضای بازار یا اعمال حمایت های جدی تر دولت از فعالان این حوزه برای جبران هزینه های مازاد و اثرات تورمی است.

وی با اشاره به کم شدن تعداد پروازها در مسیر مشهد و بروز چالش در این بخش بیان کرد: با وجود حجم بالای تقاضا، چرا تعداد پروازها در این مسیر ساماندهی نمی شود، دستگاههای نظارتی باید در این بخش ورود جدی داشته و بر مناسب سازی شرایط تاکید کنند، چون رویه موجود به اقتصاد شهر مشهد، لطمه وارد می کند.

توکلی زاده گفت: به طور قطع نوسازی ناوگان هواپیمایی نیز یک ضرورت جدی به شمار می رود که نهادهای ملی باید برای آن رایزنی های لازم را به عمل آورند، چون بحث امنیت هموطنان مطرح است و نمی توان بر این مسائل چشم پوشید.

نبود آمار دقیق از چالش های مهم صنعت گردشگری است

رییس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: یکی از مسائلی که حوزه گردشگری کشور با آن رو به رو است، چالش های شبکه حمل ونقل در ایام اوج سفر به ویژه در نوروز و مراسمات مذهبی است که باید مورد توجه قرار گرفته و راهکارهایی جهت رفع آن ها ارائه شود.

مژگان ثابت تیموری افزود: فقدان آمار صحیح و متقن را یکی از مسائلی دانست که خدمات دهی مناسب به مسافران و گردشگران را با مشکل مواجه کرده است، اکنون زیرساخت های اقامتی خوبی در مشهد وجود دارد؛ اما در بخش حمل ونقل با چالش مواجه ایم.

وی با اشاره به موضوع اقامت زائران خارجی اربعین که از مسیر ایران به عراق حرکت می کنند، گفت: باید با برنامه ریزی لازم در این زمینه، از بروز چالش ها جلوگیری کرد و فرصت های لازم را تقویت نمود و در راستای توسعه صنعت گردشگری در مشهد و خراسان رضوی گام برداشت.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: سرمایه گذاری بسیار سنگین و با ارزشی در حوزه گردشگری در استان خراسان رضوی و به ویژه شهر مشهد صورت گرفته و از این رو لازم است برنامه ریزی های لازم در راستای استفاده از تمام ظرفیت های این حوزه چه مسافران داخلی و چه گردشگران خارجی به طور صحیح و مناسبی انجام شود.

محمد حسین روشنک با اشاره به لزوم مدیریت مسافران و گردشگران خارجی توسط آژانس های مسافرتی، یادآور شد: بسیاری از هتل های مشهد، پذیرای زائران و گردشگرانی از کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند و ضروری است سازماندهی آنان را آژانس های دارای هویت عهده دار شوند تا به خوبی و به شکلی مطلوب از گردشگران خارجی میزبانی گردد؛ اما متاسفانه در بعضی موارد، عدم همکاری و رقابت های مخرب موجب شده است، توفیق لازم در این خصوص حاصل نشود.

انتقاد از قیمت های تکلیفی در حمل ریلی

مدیر حمل و نقل ریلی رجا نیز در این نشست با بیان اینکه فضایی که در صنعت هوایی حاکم است در صنعت ریلی کشور نیز وجود دارد، گفت: قیمت تکلیفی برای سفرهای ریلی منطقی نیست. برای نمونه، قیمت بلیت قطار مشهد- سرخس سال گذشته ۸۰ هزار ریال بوده که امسال به ۱۰۵ هزار ریال رسیده، این در حالی است که قیمت واگنی که با آن مسافران جابه جا می شوند، هشت میلیون یورو است و این شرایط توجیه اقتصادی ندارد.

علیرضا هاشمی اظهار داشت: قیمت این قطار به گونه ای است که اکوسیستم اقتصادی منطقه را به هم ریخته و موجب شده است حمل ونقل جاده ای تحت تاثیر قرار بگیرد و بسیاری از کسب وکارهای مرتبط با آن در مسیر جاده ای، فاقد صرفه اقتصادی باشند.

رییس هیات مدیره کانون حمل و نقل مسافری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: هزینه تمام شده در این بخش به گونه ای است که سرمایه گذار از این حوزه فراری شده است، در سال ۱۴۰۰، ناوگان اتوبوسرانی بین شهری استان با هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس فعالیت می کرد که در حال حاضر این تعداد به ۸۰۰ دستگاه کاهش پیدا کرده است.

حسام آسیابان افزود: عمر متوسط ناوگان ۱۳ سال است و عملا ناوگان بخش حمل ونقل جاده ای ما در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.

وی با انتقاد از قیمت گذاری دستوری حمل ونقل جاده ای بیان کرد: قیمت بلیت یک میلیون و ۸۹۰ هزار ریالی مسیر مشهد- تهران فاقد صرفه اقتصادی است و این وضعیت باعث ایجاد بازار غیررسمی می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.