| کد خبر: 252290 |

آواز دهل هواپیماهای برجامی!

هواپیماهای برجامی که در سال های گذشته یکی از مصادیق برداشته شدن تحریم های اقتصادی و نوسازی ناوگان محسوب می شدند، حالا با نبود قطعه و زمینگیری مواجه هستند.

تین نیوز

 که در سال های گذشته یکی از مصادیق برداشته شدن تحریم های اقتصادی و نوسازی ناوگان محسوب می شدند، حالا با نبود قطعه و زمینگیری مواجه هستند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا،  بعد از توافق برجام در سال ۲۰۱۵ میلادی و برداشته شدن تحریم های اقتصادی، شرکت هواپیمایی ایران ایر قرارداد خرید و تهیه ۲۰۰ فروند هواپیما را با برخی هواپیماسازهای جهان همچون بوئینگ آمریکا، ایرباس اروپا و شرکت فرانسوی- ایتالیایی ای تی آر به امضا رساند تا بتواند به نوسازی و بازسازی ناوگان حمل ونقل هوایی خود و همچنین رقابت با شرکت های هواپیمایی همسایگان خود بپردازد.

با وجود این، در عمل سنگ اندازی های سیاسی دولت ترامپ و کنگره آمریکا، نهایی نشدن فاینانس هواپیماها و تهدیدهای مکرر مبنی بر خروج از برجام و به دنبال آن لغو مجوزهای فروش هواپیما به ایران باعث شد، اجرایی شدن قرارداد با بویینگ متوقف شود.

هرچند پیش از این، تعداد ۱۱ هواپیما شامل هواپیماهای ATR به واسطه برجام به ایران وارد شده بود که البته همان زمان هم انتقاداتی درخصوص مناسب نبودن این هواپیماها از نظر اقلیمی با آب و هوای ایران مطرح بود.

در این سال ها هم موضوعاتی از قبیل زمینگیر شدن هواپیماهای برجامی و بدعهدی شرکت ها در فروش قطعه همراه بود و حتی سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران درباره سرنوشت هواپیماهای برجامی گفته بود که چندین فروند هواپیماهای ATR برجامی به دلیل نبود قطعه زمین گیر است و شرکت فروشنده ATR هیچ سرویس و قطعه ای برای تعمیرات این هواپیما به ایران نمی دهد.

در این راستا محمد محمدی بخش -رئیس سازمان هواپیمایی کشوری- به تازگی درباره هواپیماهای برجامی گفت: در حالی که ایکائو می گوید باید دانش هوانوردی بدون تبعیض گسترش یابد، اما آمریکا حتی از ارسال نشریات هوانوردی هم به ایران خودداری می کند. آنها به ما هواپیمای برجامی فروختند، اما قطعات آن را نداند، در این شرایط باید ایمنی را حفظ کنیم و صنعت را سرپا نگه داریم و به مردم سرویس دهیم.

او همچنین با بیان اینکه این رفتارها با روح قوانین ایکائو مغایرت دارد و به طور مستقیم ایمنی هوانوردی را تهدید می کند، از شکایت رسمی علیه امریکا به ایکائو خبر داد.

محمدی بخش پیش از این نیز گفته بود: همچنین ما خرید هواپیمای نو را از دستور کار خارج نکردیم و حتی در مورد تامین اعتبارش صحبت شده ولی با خرید هواپیمای نو طبق الگوی برجام مخالفیم چون در حوزه برجام خرید خوبی انجام ندادیم و پول زیادی هم پرداختیم و از طرفی هم این خریدها متناسب با نیاز کشورمان نبود.

در نهایت در شرایطی هستیم که با وجود نیاز به ۵۵۰ هواپیما، درحال حاضر ۱۷۵ ناوگان فعال در کشور وجود دارد و بخش زیادی از ناوگان هوایی به دلیل سن بالا و نبود قطعه زمین گیر است. در عین حال اگرچه نهضت تعمیر هواپیما در کشور به گفته مسئولان هوایی ادامه دارد و تلاش برای تامین قطعه هواپیمایی هم در جریان است، اما به نظر می رسد واردات هواپیماهای برجامی که درنهایت از بوئینگ و ایرباس به ای تی آر محدود شد، تنها برای مدت کوتاهی نیاز ایران را برآورده کرده و حالا در حالی که قطعات این هواپیماها هم با توجیه تحریم به ایران فروخته نمی شود، این واردات بحران مضاعفی ایجاد کرده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.