| کد خبر: 241864 |

◄ فرودگاه شهید مدرس ۱۴ سال خاک می‌خورد

فرودگاهی که قرار بود در کمترین زمان ممکن به ۱۰ شهرستان مرکز و جنوب خراسان رضوی خدمات‌دهی کند اکنون ۱۴ سال از کلنگ زنی آن می‌گذرد و وضعیت آن همچنان بلاتکلیف است.

تین نیوز

سال ۸۷ بود که کلنگ ساخت فرودگاه شهید مدرس از مصوبات سفر هیئت دولت به خراسان رضوی با حضور وزیر اطلاعات در زمینی به مساحت ۵۴۰ هکتار در منطقه‌ای بین مه‌ولات در ۲۰ کیلومتری تربت‌حیدریه و ۴۰ کیلومتری کاشمر در مرکزیت ۱۰ شهرستان جنوبی خراسان رضوی به زمین زده شد و بعد از مدتی تابلوی آن در محور سه راهی شادمهر به کاشمر نصب شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، فرودگاهی که قرار بود در کمترین زمان ممکن به ۱۰ شهرستان مرکز و جنوب خراسان رضوی خدمات‌دهی کند اکنون ۱۴ سال از کلنگ زنی آن می‌گذرد و وضعیت آن همچنان بلاتکلیف است.

هر چند میلیاردها تومان برای ساخت فرودگاه شهید مدرس به عنوان یک فرودگاه منطقه‌ای هزینه شده اما اکنون انتقادهایی مبنی بر جانمایی نادرست آن مطرح می‌شود.

طراحان فرودگاه شهید مدرس باید محاکمه شوند

منطقه ترشیز شامل شهرستان‌های کاشمر، خلیل‌آباد، بردسکن و کوهسرخ با برخورداری از توانمندی‌های کشاورزی، جاذبه‌های طبیعی و گردشگری برای رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی نیازمند زیرساخت اولیه و دسترسی به سیستم حمل و نقل هوایی و ریلی است اما وعده ساخت فرودگاه شهید مدرس و راه آهن سال‌هاست در کاشمر روی کاغذ مانده است.

بر اساس آمار، این منطقه دارای حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت است و سالانه از بیش از ۴ میلیون زائر و مسافر و گردشگر پذیرایی می‌کند. همچنین با داشتن بیش از چندین اقامتگاه بوم‌گردی و جاذبه‌های طبیعی بکر از کویر نمک در بردسکن گرفته تا آب گرم خلیل‌آباد و دهکده عشایرنشین گندم‌بر در کاشمر و یخدان‌های طبیعی در کوهسرخ در حوزه صنعت گردشگری حرف‌هایی برای گفتن دارد لذا با در نظر گرفتن این مؤلفه‌ها، تصمیم‌گیران همواره دغدغه توسعه سیستم حمل و نقل داخلی منطقه را داشته‌ و مردم نیز چشم انتظار احداث فرودگاه و راه‌آهن هستند.

هر چند بیش از ۱۴ سال است که مردم کاشمر به وعده داشتن فرودگاه دلخوش کرده‌اند، اما اکنون نماینده مردم شهرستان‌های کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد و کوهسرخ در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا اعلام می‌کند که این فرودگاه نه تنها هیچ‌گاه راه نمی‌افتد بلکه هرکسی هم که برای آن ردیف بودجه گرفته و پول تزریق نموده، باید محاکمه شود.

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین با بیان این‌که تمامی بودجه‌هایی که صرف مطالعه این فرودگاه شده هدر رفته است، گفت: باند فرودگاهی که احداث‌ شده وسط سیلاب قرار دارد این نشان می‌دهد یا مطالعاتی نشده و اگر هم صورت گرفته توسط یک بچه بوده است.

وی مطرح کرد: من به دنبال ارتقاء فرودگاه فعلی کاشمر به‌ عنوان فرودگاه مسافربری و باربری هستم، خوشبختانه استانداردها را دارد و فقط باید طول باند افزایش یابد و سوله و برخی تأسیسات اضافه شود.

نیک بین مطرح کرد: برای این‌که استاندارد بودن این فرودگاه را ثابت کنیم رئیس مجلس، به‌ عنوان یکی از مقامات بلندپایه کشور با هواپیما در کاشمر فرود آمد، لذا می‌طلبد شورای شهر، شهرداری و فرمانداری پای‌کار بیایند.

وی تصریح کرد: طی سال‌های اخیر بخش خصوصی در این حوزه وارد شده و در زمینه پروازهای سبک و فوق سبک و آموزشی فعال است همچنین اعلام نموده که حاضر به مشارکت با سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌های کشور برای توسعه این فرودگاه است.

نماینده مردم کاشمر، در مجلس شورای اسلامی افزود: منطقی‌تر این است با توجه به هزینه‌هایی که انجام شده از این ظرفیت که بخش خصوصی در منطقه کاشمر ایجاد کرده بیشتر استفاده شود.

وی بیان کرد: این فرودگاه قابلیت این را دارد که در صورت تکمیل و تأمین امکانات مورد نیاز در زمینه هواپیماهای باربری، مسافربری و آموزشی نقش‌آفرینی کند.

نیک‌بین همچنین در خصوص راه‌آهن که از ضروریات رونق منطقه است، گفت: تا زمانی که جاده خوبی نداشته باشیم، ریل درستی هم نخواهیم داشت، اگر جاده شادمهر تا انابد و بردسکن به سبزوار به نتیجه برسد عملاً تمامی مسافرانی که از جنوب شرقی کشور بخواهند به تهران بروند از مسیر کاشمر، خلیل‌آباد، بردسکن و سبزوار می‌روند، آن موقع رفت‌وآمد زیاد می‌شود.

وی افزود: فعلاً نه‌ تنها برای ریل راه‌آهن کاشمر اعتباری گذاشته نشده، بلکه پیگیری خاصی هم صورت نگرفته و از سویی در اولویت‌های کار دولت سیزدهم هم نیست.

این نماینده مجلس همچنین در خصوص وضعیت محور کاشمر به شادمهر گفت: طی صحبت‌هایی که با وزیر راه و معاون برنامه‌ و بودجه کل کشور داشتم امسال روند خوبی در اجرای محور شادمهر به کاشمر خواهیم داشت و پیش‌بینی می‌شود؛ تا سال ۱۴۰۳ این پروژه به اتمام برسد.

وی در همین خصوص از مصوب شدن ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای باند دوم محور شادمهر به کاشمر خبر داد و افزود: تلاش می‌شود هر چه زودتر باند دوم محور کاشمر به شادمهر به نتیجه برسد.

فرودگاه شهید مدرس پرونده‌ای که ۱۴ سال خاک می‌خورد

معاون عمرانی و برنامه‌ریزی فرمانداری کاشمرگفت: پرونده فرودگاه منطقه‌ای شهید مدرس بیش از ۱۴ سال است که خاک می‌خورد و تاکنون به نتیجه نرسیده است.

مهدی نایه در افزود: هر چند احداث فرودگاه منطقه‌ای شهید مدرس، به عنوان سومین فرودگاه خراسان‌ رضوی، در زمره پروژه‌های مصوب سفرهای استانی دولت نهم بود اما بر اساس اظهارات کارشناسان در جانمایی و مطالعات آن مشکلاتی وجود داشته و رفع مشکلات آن مستلزم هزینه ‌است.

وی عنوان کرد: هر چند احداث فرودگاه و توجه به حمل و نقل هوایی منجر به توسعه و رونق اقتصادی منطقه است اما با توجه به اظهار نظر کارشناسان صنعت هوایی مبنی بر غیر اقتصادی بودن، ساخت این فرودگاه با چالش‌هایی مواجه شد.

معاون عمرانی و برنامه‌ریزی فرمانداری کاشمر بیان کرد: به رغم اینکه در سال ۹۶ اعلام شد برای تکمیل این پروژه ۱۵۰ میلیارد تومان نیاز است، اما اکنون این رقم به بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است که عملاً با وجود تنگناهای اقتصادی دولت اختصاص این مبلغ در مدت زمان کوتاه امکان‌پذیر نیست.

سایت فرودگاه شهید مدرس، در محدوده تقسیمات کشوری شهرستان مه‌ولات قرار دارد و در ابتدا که ساخت فرودگاه با هدف فرودگاه منطقه‌ای مطرح شد قرار بر این بود تا مورد استفاده شهرستان‌های کاشمر، تربت‌حیدریه، مه‌ولات و شهرهای اطراف باشد و مردم این شهرستان‌ها از آن استفاده کنند.

بر اساس آنچه اعلام شده اگر فرودگاه شهید مدرس راه‌اندازی شود شهرستان‌های تربت‌حیدریه، خواف، کاشمر، بردسکن و خلیل‌آباد را با جمعیتی بالغ‌بر یک میلیون نفر تحت پوشش قرار خواهد داد.

بدون شک راه‌اندازی فرودگاه منطقه‌ای شهید مدرس به عنوان یکی از ضرورت‌های منطقه است و تا کنون ۵۴۰ هکتار زمین برای این منظور تملک شده و بخشی از عملیات اجرایی آن نظیر زیرسازی باند فرود انجام شده و حدود ۲۷۰۰ متر باند این فرودگاه با عرض ۴۵ متر زیرسازی و آماده آسفالت شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حیدری از کاشمر 0 0

    فرودگاه گناباد متعلق به مردم جنوب خراسان رضوی است وهمین که 100کیلو متر به فرودگاه نزدیکتر شده ایم باید خدا را شکر کرد