| کد خبر: 237161 |

◄ تغییرات الگویی برتر در خطوط هوایی و نفش اینترنت در آن

با ظهور و گسترش اینترنت، بسیاری از حوزه‌های زندگی انسان متحول شده‌اند و بسیاری از بخش‌ها اعم از خدماتی، صنعتی و... به دنبال راه‌هایی برای به کارگیری بیشتر و بهتر از اینترنت هستند.

تین نیوز

خطوط هوایی از جمله این بخش‌هاست که علیرغم بهره‌گیری از اینترنت، سهم بازار گسترده‌تری را دنبال می‌کند و فناوری‌های جدید را برای تجسم مجدد پیشنهادات و عملیات خود اتخاذ می‌کند که می‌توان از آنها با عنوان تغییرات الگویی برای به کارگیری فناوری در صنعت هواپیمایی نام برد. بر این اساس چندین تغییر الگویی مبتی بر اینترنت و هوش مصنوعی وجود دارد که صنعت هواپیمایی به دنبال آن است تا بر نتایج کسب‌وکار خود تأثیرات لازم را بگذارد که در این نوشته به برخی از آنها اشاره شده است.

تغییرات الگویی 1: فعال کردن سفر بدون اصطکاک با بیومتریک

بیومتریک، به فناوری اندازه‌گیری و آنالیز مشخصات بدن افراد اشاره دارد و می‌تواند در بسیاری از زمینه‌ها از جمله تعیین هویت افراد و مسائل امنیتی به کار رود. پذیرش بیومتریک هنوز در مرحله نوپایی در صنعت هوایی است. اما چند شرکت هواپیمایی سرمایه‌گذاری در فناوری تشخیص چهره و اثر انگشت را آغاز کرده‌اند. در حال حاضر، این فناوری در زمینه‌هایی مانند ورود، امنیت، دسترسی به سالن و سوار شدن به هواپیما در حال آزمایش است. قبلا نیز از این تکنولوژی برای انجام کارهای بانکی مانند کارت به کارت آنی با امنیت بالا استفاده شده است.

صف‌های طولانی برای بررسی امنیتی چمدان همچنان مهمترین موضوع خسته‌کننده برای مسافران است. همچنین، نشان دادن مداوم گذرنامه، کارت شناسایی یا کارت پرواز برای تأیید، بر خستگی آنها می‌افزاید. خطوط هوایی به طور فزاینده‌ای با بیومتریک آزمایش می‌کنند تا به این مسائل رسیدگی کنند و سفر را تا حد امکان بدون اصطکاک برای مسافران انجام دهند.

در درازمدت، کارت‌های پرواز کاغذی و سیار منسوخ می‌شوند زیرا خطوط هوایی از اسکن صورت، عنبیه یا اثر انگشت برای شناسایی مسافران استفاده می‌کنند. یک شرکت هواپیمایی اروپایی قبلاً برنامه‌های تشخیص چهره را برای کاهش زمان ورود به هواپیما اجرا کرده است. اداره امنیت حمل و نقل ایالات متحده (TSA) نیز از ابتکاری در 30 فرودگاه داخلی برای استفاده از اثر انگشت مسافران برای شناسایی و صدور کارت پرواز رونمایی کرده است. اگر نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی در مورد داده‌ها توسط خطوط هوایی برطرف شود، بیومتریک مزایای متعددی از جمله زمان انتظار کوتاه‌تر برای مسافران را به همراه خواهد داشت.

تغییرات الگویی 2: انسانی کردن تجربه از طریق هوش مصنوعی

در سطح جهانی، انتظار می‌رود که بازار هوش مصنوعی (AI) در خطوط هوایی تا سال 2025 به 2.2 میلیارد دلار برسد. متداول‌ترین آنها، البته، چت بات‌ها یا ربات‌های چت هستند که به طور فزاینده‌ای در حل مسائل مسافران به کار گرفته می‌شوند.

برخی از خطوط هوایی به دنبال استفاده از ربات‌های چت فراتر از پتانسیل واقعی هوش مصنوعی هستند. به عنوان مثال، یک شرکت هواپیمایی پیشرو آسیایی از هوش مصنوعی برای تخمین میانگین طول عمر قطعات هواپیماهای خود استفاده می‌کند. این شرکت هواپیمایی توانسته است بازرسی‌ها را سریع‌تر کند و کارایی عملیاتی را بهبود بخشد.

هواپیما

تغییرات الگویی 3: انقلاب رباتیک و اتوماسیون

انتظار می‌رود در دهه آینده، بازار جهانی رباتیک و اتوماسیون به 1.2 تریلیون دلار برسد. همچنین انتظار می‌رود صنعت هواپیمایی بخش قابل توجهی از این بازار به سرعت در حال رشد را تشکیل دهد. اتوماسیون یا فناوری گردش کار در سال‌های اخیر یکی از حوزه‌های تمرکز اصلی صنعت بوده است و این تمرکز تنها با پذیرش ربات‌ها در مراحل اولیه تسریع می‌شود.

به عنوان مثال، یک فرودگاه کره‌ای با یک شرکت الکترونیکی پیشرو برای آزمایش دو نمونه اولیه روبات که اطلاعات و مسیرهای سوار شدن را به مسافران ارائه می‌دهد، پیوند خورد. یک شرکت فناوری اطلاعات جهانی که خدماتی را به صنعت حمل‌ونقل هوایی ارائه می‌کند، کیوسک هوشمندی را طراحی کرده است که می‌تواند به طور مستقل به مناطق شلوغ فرودگاه حرکت کند تا زمان انتظار مسافران را کاهش دهد. وظایفی از جمله علامت گذاری خطرات امنیتی و حمل و نقل چمدان.

تغییرات الگویی  4: به اشتراک گذاری یکپارچه داده‌ها از طریق بلاک چین

صنعت خطوط هوایی با به اشتراک گذاری داده‎ها تعریف و شناسایی می‌شود که در آن امکان درز اطلاعات بسیار بالاست. با این حال بلاک چین - که اغلب به آن "اینترنت قابل اعتماد" گفته می‌شود - می‌تواند خطوط هوایی را قادر به اشتراک‌گذاری راحت‌تر داده‌ها و حذف هزینه‌های تراکنش‌های متعدد کند.

اغلب، در صورت تاخیر در پرواز، مسافران به روزرسانی وضعیت را دریافت می‌کنند. توانایی ذاتی بلاک چین برای ارائه یک منبع از وضعیت واقعی می‌تواند به خطوط هوایی کمک کند تا به روز رسانی دقیق پرواز را در زمان واقعی در چندین کانال در طول تأخیر ارائه دهند. جالب است بدانید که این سیستم در صنعت هوایی ایران نیز به خدمت گرفته شده است.

تغییرات الگویی 5: تجربه مسافر و اینترنت اشیا

اگرچه خطوط هوایی هنوز در تلاش هستند تا سیستم‌های قدیمی خود را به‌روز کنند، بسیاری از آنها ابتکارات اینترنت اشیاء (IoT) را برای تعریف مجدد تجربه مسافر اجرا کرده‌اند. خطوط هوایی به دنبال استفاده از اینترنت اشیا برای مناطق عملیاتی از مدیریت چمدان گرفته تا سرگرمی در پرواز هستند. یک شرکت هواپیمایی پیشرو در ایالات متحده میلیون‌ها دلار برای استقرار اینترنت اشیا برای ردیابی چمدان‌ها در زمان واقعی سرمایه‌گذاری کرده است و در نتیجه هم قابلیت اطمینان و هم شفافیت را بهبود می‌بخشد.

به طور کلی می‌توان گفت اینترنت و رایانه‌ها برای صنعت هواپیمایی بسیار مهم شده‌اند. از آنها برای رزرو بلیط، برنامه‌ریزی پروازها، برنامه‌ریزی هواپیما و خدمه، نظارت بر تعمیر و نگهداری و تعیین کرایه‌ها استفاده می‌شود. در حال حاضر در ایران نیز به لطف خدمات اینترنتی گسترده شاهد آسان شدن بسیاری از مشکلات قبلی همچون تهیه و یا رزرو بلیت، تعیین هزینه بلیت و... هستیم. تصور کنید قرار است با عجله یک بلیت هواپیما تهیه کنید اما وقت مراجعه حضوری ندارید. در این شرایط کافیست با خرید بسته‌های اینترنتی، به سایت‌های موردنظر مراجعه و بلیت خود را تهیه کنید. ضمناً نیاز به دستگاه‌های خاصی همچون کامپیوتر و تبلت و... نیست. شما با یک گوشی می‌توانید یکی از بسته‌های اینترنتی همچون بسته اینترنتی رایتل، بسته اینترنتی ماهانه همراه اول یا بسته اینترنتی ایرانسل را تهیه کرده و با سرعت بالا، به سایت موردنظر وصل شوید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.