| کد خبر: 236248 |

◄ چند راهکار برای نجات ایرلاین ملی از بحران های مالی

یک کارشناس هوانوردی به بازخوانی تجربه شرکت هواپیمایی مالزی برای خروج از بحران ورشکستگی در سال 2015 پرداخت و گفت: کارگزاران جدید در وزارت راه و شهرسازی می توانند از این تجربه برای نجات شرکت ایران ایر از بحران های مالی بهره ببرند.

تین نیوز

یک کارشناس هوانوردی به بازخوانی تجربه شرکت هواپیمایی مالزی برای خروج از بحران ورشکستگی در سال 2015 پرداخت و گفت: کارگزاران جدید در وزارت راه و شهرسازی می توانند از این تجربه برای نجات شرکت ایران ایر از بحران های مالی بهره ببرند.

به گزارش تین نیوز، داریوش نیکنام افزود: برای نجات از اعلام ورشکستگی شرکت هواپیمایی مالزی (Malaysian Airline) ، این شرکت در اختیار خزانه ملی مالزی (معادل سازمان خصوصی‌سازی در ایران) جهت جلوگیری از فروپاشی و همزمان بازسازی ساختاری قرار گرفت.

وی اظهار کرد: خزانه ملی مالزی در 30 اوت 2014 برابر با 9 شهریور 1393 یک برنامه اجرایی دوازده ماده ای در طول مدت سه سال(دوره بازسازی 2015-2017) را به منظور نجات خط هوایی ملی از ورشکستگی مطلق و همچنین بازگشت ان به یک بنگاه اقتصادی با سود آوری مستمر و پایدار اعلام کرد.

او عنوان کرد: این برنامه شامل تاسیس یک شرکت جدید از درون شرکت فعلی و انتقال تدریجی و متناسب عملیات و نیروی انسانی به بخش های مختلف شرکت نوبنیاد بود.

بیشتر بخوانید:

این کارشناس ادامه داد: شرکت جدید موظف بود ساختار عملیاتی و هزینه‌ای خود را با نرم های بین‌المللی و الگوهای رقابتی و رایج در صنعت حمل و نقل هوایی بین‌المللی تطبیق دهد و با این پیش شرط ها خزانه ملی مالزی مبلغی در حدود 2 میلیارد دلار در این طرح سرمایه‌گذاری کرد.

نیکنام با اشاره به اظهارات مدیرعامل خزانه ملی مالزی که در آن زمان گفته بود «تضمینی برای موفقیت این طرح متصور نیست در حالیکه نقش هواپیمایی ملی مالزی در توسعه همه جانبه کشور ، یک نقش حیاتی، بی بدیل و غیر قابل انکار است»، خاطرنشان کرد: این برنامه همچنین تاکید و توجه جدی بر وفاق ملی همه دست اندر کاران و مقامات ارشد کشور و مشارکت مستمر و دلسوزانه در بازسازی خط هوایی ملی به عنوان نماد ملی کشور مالزی داشت.

وی این طرح را شامل 12 ماده دانست و آنها را به شرح زیر برشمرد:

1- تاسیس شرکت جدید تا پایان سال 2014 و انتقال کلیه دارایی ها و تعهدات شرکت فعلی به شرکت جدید تا اول ژوئیه 2015 با هدف سودآور نمودن آن در یک دوره سه ساله (دوره سودآوری 2017-2019)و در پایان این دوره مجری طرح در صورت مناسب بودن صورت های مالی شرکت جدید  موظف به فروش سهام آن به خریداران و شرکای استراتژیک بود.

2- تزریق منابع مالی نقدی به میزان 2 میلیارد دلار

3- تنظیم مجدد خط مشی عملیاتی شرکت با تاکید بر گسترش شبکه پروازهای منطقه‌ای و همزمان مشارکت با سایر شرکت‌ ها در اتحادیه مربوطه  در پروازهای بین‌ المللی دوربرد و بر اساس پیمان استاندارد کد مشترک پرواز و به عبارت دیگر قطع پروازهای بین‌المللی دوربرد که زیان ده بودند.

4- مجتمع سازی ساختمان های متعدد فعلی محل استقرار در مرکز و ساماندهی محل های جغرافیایی متعدد در سایر کشورها

5- بهبود، تقویت و تضمین کیفیت در حوزه های ایمنی، یکپارچگی مدیریت،  بهبود سامانه های عملیاتی و کنترلی، اعلام  منشور حاکمیت مطلوب و اخلاق حرفه‌ای توسط هیئت مدیره جدید و همچنین پذیرش داوطلبانه استانداردهای جدید یاتا در حوزه ایمنی تحت عنوان Enhanced -IATA Operational  Safety Audit و یا به اختصار E- IOSA

6- بازخوانی و بازنگری اساسی کلیه قراردادهای موجود و تمدید و تجدید آنها بر اساس نرم ها و اصول اقتصادی و مقررات تجاری محور جهت خلق فرصت های جدید

7- تغییرات اساسی در تیم رهبری شرکت جدید و انتخاب مدیر ارشد اجرایی (CEO) جدید از تاریخ اول ژوئیه 2015

8- تعدیل نیروی انسانی تا سقف 14000 نفر از 20000 نفر فعلی یعنی کاهش 30 درصدی

9- بهسازی نیروی انسانی از طریق بهبود روش های فعلی مدیریت منابع انسانی به ویژه از طریق ایجاد کار گروه های تخصصی در همه بخش های شرکت جدید

10- بازآموزی، توسعه مهارت های شغلی و ایجاد اشتغال مناسب از طریق سرمایه‌ گذاری های جدید در مرکز بازآموزی مهارت های تخصصی شرکت جهت اندسته از کارکنانی که در مرحله نخست به شرکت جدید منتقل نشده‌اند.

11-حمایت و پشتیبانی دولت مالزی در تصویب طرح های ویژه جهت نجات خط هوایی ملی کشور با هدف تسهیل طرح بازسازی ساختاری شرکت در یک بستر امن و مطمئن و در بازه زمانی مقرر از طریق تاسیس کمیسیون ملی حمل و نقل هوایی در بالاترین سطح اجرایی

12- انتشار گزارش عملکرد و پیشرفت طرح جهت اطلاع عموم و همچنین نظارت مستمر و حسابرسی دوره‌ ای جهت اطمینان از تحقق کلیه مفاد طرح از سوی مراجع ذیربط

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.