| کد خبر: 235916 |

◄ فرودگاه ضرورت توسعه صادرات سمنان

استان سمنان دارای دو فرودگاه مهم در سمنان و شاهرود است که با هدف کمک به اقتصاد و تجارت استان ساخته شده‌اند اما برای بهره‌برداری از آنها عزم جدی وجود ندارد.

تین نیوز

 استان سمنان ربع قرن است که دو فرودگاه در سمنان و شاهرود دارد، فرودگاه‌هایی که ساده‌لوحانه است اگر فکر کنیم برای مقوله گردشگری آن هم در زمانی که کل استان ۴۰۰ هزار نفر جمعیت نداشته، ساخته شده باشند. فرودگاه‌هایی که ایجاد شدند تا استانی که از مرز دریایی و هوایی محروم است را به دنیا متصل سازند.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، ربع قرن گذشته است و هنوز فرودگاه‌های استان سمنان با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند که نگذاشته به آنچه که برایشان ساخته شده‌، دست یابند. حتی فرودگاه شاهرود در دولت دوازدهم، بین‌المللی نیز شد و نخستین پروازش را به کربلا هم انجام داد اما هرگز برای ارسال جدی و مستمر محصولات تولیدی و کشاورزی به خارج از کشور و حتی خارج از استان، مورد بهره برداری قرار نگرفت.

مزیت‌های اقتصادی و توسعه‌ای

توسعه فرودگاه با هدف استفاده از مزیت‌های اقتصادی آن در استان، درگیر نگاه سیاست زده است، از یک سو فقدان این تفکر که قدرت داشتن هر دو فرودگاه سمنان و شاهرود در کنار هم می‌تواند این استان را به قطب بارانداز هوایی منطقه بدل سازد و محصولات هشت شهرستان استان بعلاوه مناطق مجاور را به خارج از کشور صادر کند و از سوی دیگر عزم ناکافی برای توسعه فرودگاه‌ها به این زیرساخت‌ها ضربه وارد کرده است.

توسعه‌ای که با توجه به زیرساخت‌های موجود در استان مانند مناطق ویژه اقتصادی، گمرک، امکان صادرات بیش از ۱۲۰ قلم کالا و ظرفیت‌هایی مانند صنعت، صنایع تبدیلی بخش صنعت و معدن، کشاورزی، پسته، پرورش گل و ده‌ها مورد دیگر، در دسترس قرار دارد اما هر روز از مردم استان سمنان دورتر می‌شود.

امروز در حالی فرودگاه شاهرود بین‌المللی شده که با بی تفاوتی مسئولان استانی و عجیب‌تر از آن شهرستانی، این ظرفیت در حال خاک خوردن است حال آنکه اگر نگرش اقتصادی بر نگرش سیاسی حاکم بر شرق استان که در تمام ابعاد زندگی مردم از ترافیک تا اشتغال نفوذ کرده، نباشد قطعاً می‌توانیم تأثیر بهتری را بر اقتصاد منطقه شاهد باشیم در سمنان نیز اوضاع بهتر نیست کارشکنی دولتی‌ها در تهران از یک سو و عدم درک درست از ظرفیت مهم فرودگاه از درون سمنان، باعث شده تا نتوانیم شاهد به ثمر نشستن میوه این درخت مهم و مثمر باشیم.

گردشگری از ابتدا در کار نبود

یک صاحب نظر حوزه اقتصادی استان سمنان با بیان اینکه از ابتدا در طراحی دو فرودگاه استان مقوله گردشگری مطرح نبود، گفت: به دلیل نزدیکی سمنان به تهران و همچنین وجود فرودگاه‌های بین‌المللی در تهران و کرج و قم و… اصلاً به نظر من نگاه مردم و مسئولان وقت در ۳۰ سال پیش نسبت به طراحی فرودگاه‌ها، مقوله گردشگری نبوده است.

محمدرضا سیادتی با بیان اینکه فرودگاه زیرساختی برای توسعه صادرات استان سمنان بود چرا که در آن زمان جمعیت استان به اندازه‌ای نبود که بتوان در مقیاس‌های استاندارد آن هم دو فرودگاه برایش ساخت که البته نگاه بسیار درستی نیز محسوب می‌شود، بیان داشت: اتفاقاً اصل هم باید بر همین باشد که ما از فرودگاه‌هایمان در استان برای کارگو استفاده کنیم اما متأسفانه زمانی که صحبت از بهره‌وری فرودگاه‌ها می‌شود مقوله فقدان مسافر پیش کشیده می‌شود و اصلاً قرار نیست این فرودگاه‌ها مسافر ببرند.

وی با بیان اینکه مرز هوایی از ابتدا برای استان سمنان یک امر بسیار استراتژیک محسوب می‌شد، گفت: شگفت‌آور است که برخی مقیاس فعالیت فرودگاه‌های استان را مسافر می‌پندارند در صورتی که امروز فرودگاه‌های بزرگ کشور هم درگیر همین مشکل هستند در نتیجه باید خلاءها را با باربری پر کرد که در این زمینه عزمی متأسفانه دیده نمی‌شود.

اهمیت فرودگاه‌ها

دیگر کارشناس اقتصادی نیزبا بیان اینکه داشتن فرودگاه برای استان سمنان از لحاظ توسعه صادرات دارای اهمیت فراوانی است، گفت: این استان مزیت‌های اقتصادی پرشماری دارد که صادرات محصولات معدنی، کشاورزی، صنعتی و… از آن جمله است.

حسن همتیان افزود: سال گذشته گردش مالی پسته دامغان از سوی مسئولان سه هزار میلیارد تومان اعلام شد حال فرض کنید اگر هواپیمایی وجود داشت که می‌توانست این پسته را به صورت تازه خوری به دست مشتری در مسکو یا استانبول یا کویت برساند آیا ارزش افزوده‌ای که پیدا می‌کرد چندین برابر بودجه عمرانی یک سال استان سمنان نمی‌شد؟

وی تاکید کرد: اقلیم استان به دلیل قرارگیری در پایه جنوبی البرز مستعد پرورش گل‌های تزئینی است و جالب‌تر اینکه یک سرمایه گذار و کار آفرین این حوزه نیز در دامغان اعلام آمادگی کرده بود که مشغول به فعالیت شود اما شرط وی برای سرمایه گذاری راه افتادن مرز هوایی شاهرود بود تا بتواند گل‌های تزئینی را با قید سرعت صادر کند اما این مزیت‌ها یکی پس از دیگری از دست رفتند.

نیم نگاهی به گردشگری

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در کنار مقوله صادرات می‌توان به حوزه گردشگری نیز توجه ویژه‌ای کرد، بیان داشت: یکی از مزیت‌های استان سمنان گردشگری است که در زمره هشت اولویت توسعه‌ای استان نیز قرار دارد و هم پای آب و اشتغال بر روی آن سرمایه گذاری شده است در نتیجه چرا نباید در کنار صادرات محصولات، نیم نگاهی هم به مقوله پرسود گردشگری داشت؟ امروز با تلاطم‌های ارزی، تقاضا برای سفر به ایران از سوی روس‌ها و حتی حاشیه خلیج بیشتر شده است لذا کسی در این بازی برنده است که بتواند جذب بیشتری داشته باشد.

همتیان با بیان اینکه استان سمنان دارای جذابیت‌های سرمایه گذاری به خصوص در زمینه انرژی خورشیدی، دانشگاه‌های معتبر، گردشگری، صنایع دستی، معادن مهم مانند گچ و نمک، سیلیس، کرومیت، بالزامیت، بوکسیت و مس و ده‌ها مورد دیگر است که همگی برای تردد اساتید دانشگاه، گردشگران، سرمایه گذاران داخلی و خارجی و… نیازمند زیرساخت فرودگاهی هستند، بیان کرد: فرودگاه یکی از الزامات تجارت بین الملل محسوب می‌شود که در کنار مقوله صادرات امکان تردد و حضور در محیط را به صاحبان سرمایه و مشاغل می‌دهد.

وی با بیان اینکه داشتن ظرفیتی مانند جنگل ابر، اولنگ، کالپوش، دیباج، شهمیرزاد، مهدی‌شهر و سرخه، افتر و صیدوا و پارک ملی کویر و توران، بایزید بسطامی و ابوالحسن خرقانی و… که هرکدام برای یک استان کافی هستند، سبب شده تا سمنان در شرایط ویژه‌ای از لحاظ ضرورت تردد و تبادل مسافر و تعاملات تجاری قرار گیرد، گفت: یکی از نیازهای توسعه فرودگاه‌های استان تغییر نگاه مسئولان به سمت اقتصاد محور است.

مرز هوایی سمنان در دست پیگیری است

از فرودگاه سمنان خبرهای خوبی می‌رسد نماینده سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس چندی پیش با بیان اینکه مصوبه بسیار مهمی در خصوص مرز هوایی اخذ شده است، گفته بود: پس از اخذ مجوز مرز هوایی، در تلاش هستیم تا پروازهای داخلی و خارجی را در فرودگاه سمنان برقرار کنیم و امیدواریم امکان پرواز به سوریه یا عراق فراهم شود و در دوره جدید وزارت خارجه می‌کوشیم تا دفتر نمایندگی وزارت در استان مستقر شود و امور بازرگانی و تجاری مابین سمنان و دیگر کشورها با سهولت بیشتری پیگیری شود.

وی اوایل شهریورماه ۱۴۰۰ نیز با بیان اینکه در یکسال گذشته تلاش‌های بسیاری برای ارتقای وضعیت فرودگاه سمنان صورت گرفت و در حال حاضر عملیات احداث مخزن سوخت فرودگاه در شرف آغاز است، ابراز داشت: در هفته گذشته پس از مدت‌ها پیگیری، موفق شدیم مجوز مرز هوایی را اخذ کنیم و بدین ترتیب امکان راه‌اندازی پروازهای بین‌المللی در فرودگاه سمنان فراهم شده است.

یک ماه قبل نیز امیر مکری، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از فرودگاه سمنان بازدید و در این بازدید اعلام کرد که زیرساخت‌های خوبی در فرودگاه سمنان پیش بینی و تعبیه شده است. از سوی دیگر عباس گلرو نماینده سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در حاشیه این دیدار اعلام کرده بود: تأمین اعتبار برای راه اندازی جایگاه سوخت فرودگاه سمنان انجام شده و به‌زودی ۵۰ میلیارد ریال ابلاغ می‌شود.

برقراری پرواز حج از سمنان

نماینده سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس همچنین به خبرنگار مهر، می‌گوید: اخذ مرز هوایی و بین‌المللی شدن فرودگاه سمنان دارای مزیت‌های فراوانی است که یکی از آنها می‌تواند استفاده حجاج بیت الله الحرام، عتبات عالیات و حتی دلدادگان حرم حضرت زینب (س) در سوریه و دمشق باشد که امیدواریم با پیگیری‌های صورت گرفته این زیرساخت در سمنان محقق شود.

گلرو با بیان اینکه توجیه اقتصادی برای تکمیل فرودگاه سمنان وجود دارد، بیان کرد: یکی از مهمترین موارد در کنار مسائل تجاری، وجود واحدهای صنعتی و تولیدی فراوان در سمنان است که ظرفیت و مزیت اقتصادی خوبی محسوب می‌شوند از سوی دیگر دانشگاه‌ها و ظرفیت‌های تحصیلی نخبگان و اندیشمندان و توجه به جاذبه‌های گردشگری سمنان نیز مد نظر قرار دارد.

به گفته نماینده سمنان «برقراری پرواز مستقیم از فرودگاه سمنان به عتبات عالیات و حج در آینده نزدیک برنامه‌ریزی‌شده است» زیرساختی که اگر انجام شود علی رغم وجود یک فرودگاه بین‌المللی در شرق، برای نخستین بار در سطح استان رقم خواهد خورد آن هم در حالی که مسئولان نظاره‌گر خاک خوردن این بستر مهم حمل و نقل هستند.

افزایش صادرات در استان سمنان

در سال ۹۹ درآمد گمرک استان بیش از ۲۵۱ میلیون دلار بوده که نشان از فعالیت خوب شرکت‌های صادراتی استان است از سوی دیگر مدیرکل گمرک استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، می‌گوید: ۱۶۹ میلیون دلار کالا در شش ماه نخست سال جاری از استان صادر شده است.

علی سعدالدین با بیان اینکه صادرات کالا از استان سمنان طی شش ماه نخست سال ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته افزایش ۴۰ درصدی داشته است، تاکید کرد: ۱۱۲ هزار تن کالا طی شش ماهه اول سال جاری به ۳۳ کشور دنیا شامل عراق، امارات، ترکیه و… صادر شده و در صورت تقویت زیرساخت‌ها می‌توانیم اقلام متنوع‌تری را نیز از گمرک استان به خارج از کشور صادر کنیم.

نکته قابل توجه این است که فقط در سه ماهه اول سال جاری نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار کالا از استان سمنان صادر شده است این امر نشان می‌دهد که ظرفیت‌های صادراتی استان با تقویت زیرساخت‌ها می‌توانند ارتقا نیز پیدا کنند و همچنین فرودگاه می‌تواند دست‌یابی ما به بازارهای جدید را نیز بیشتر کند.

نگاه‌ها باید تغییر کند

بی راه نیست اگر استان سمنان را سیاست زده ترین استان کشور بدانیم اینجا استانی است که همه چیزش به سیاست گره خورده و حتی کوچک‌ترین شئون زندگی مردم از بازار خریدشان تا تعیین شهردار و جذب سرمایه گذار سیاسی است در حالی که امروز اگر نگاه‌ها تغییر و مسئولان ما بدانند که به جای سیاست باید اقتصاد بدانند، قطعاً برای این استان مستعد می‌توان آینده‌ای بهتر را متصور بود.

نکته‌ای که مسئولان ما امروز نمی‌دانند این است که استان سمنان برای توسعه محکوم به تغییر رویکرد است و لذا نگاهی که چند دهه بر این استان حاکم است و هنوز هم در سطح نمایندگان مجلس و فرمانداران و… وجود دارد می‌بایست شکسته شود. امروز استان سمنان محکوم به توسعه گردشگری در روستاها است چرا که هیچ چیزی در روستاها باقی نمانده که دستخوش بازی‌های سیاسی قرار تگرفته باشد. روستاها امروز نه آب دارند، نه دامداری دارند و نه اشتغال… لذا محکوم هستیم که به سمت گردشگری پیش برویم و باید تمام پیوست‌هایمان به سمت گردشگری برود و حتی ورزش و جوانان ما هم در صورتی که طرحی ارائه می‌دهد می‌بایست پیوست گردشگری داشته باشد.

امروز ساختار مولد روستا به مصرف گرایی بدل شده در نتیجه این شهرها هستند که تولید می‌کنند پس در کنار توسعه گردشگری روستایی، باید در شهرها اقتصاد مبتنی بر بازارهای جدید تعریف شود یعنی بتوانیم با استفاده از فرودگاه زعفران و عناب و گلاب و ده‌ها محصول کم آب بر را صادر کنیم اما کجا است گوش شنوا؟ متأسفانه شرایط در استان سمنان روز به روز به دلیل بازی‌های سیاسی و عدم وجود درک درست از شرایط و آمایش سرزمینی بدتر می‌شود و کسی نیست که بتواند جلوی این وضعیت را بگیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.