| کد خبر: 232392 |

افزایش جابه‌جایی مسافر هوایی طی ۸ سال دولت دوازدهم

نرخ جابه‌جایی مسافر هوایی داخلی و خارجی در مجموع ۸ سال دولت تدبیر و امید افزایش یافته است.

تین نیوز

نرخ جابه‌جایی مسافر هوایی داخلی و خارجی در مجموع ۸ سال دولت تدبیر و امید افزایش یافته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دولت تدبیر و امید در ۸ سال گذشته اقدامات زیادی را برای رونق گرفتن مسافرت هوایی در کشور انجام داده است. به عنوان مثال، در این مدت توانسته است ضمن باز کردن زمینه ورود هواپیماهای نو به ناوگان تجاری کشور، ورود هواپیماهای دست دوم را نیز تسهیل کند که این امر به افزایش هواپیماهای فعال در ایران منجر شده است. البته بروز مشکلاتی مانند خروج یکجانبه آمریکا از برجام و همه‌گیری بیماری کویید ۱۹ که به رکود تمام صنایع، از جمله صنعت هوانوردی در ایران و جهان منجر شده، باعث کند شدن آهنگ رشد در سال پایانی دولت شده است، اما مجموع عملکرد ۸ ساله نشان از رشدی قابل توجه دارد.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری که در کتاب وزارت راه و شهرسازی منتشر شده است، در دولت یازدهم، نرخ متوسط رشد سالانه جابجایی مسافر هوایی داخلی ۷ درصد بوده است. در سال ۹۲، ۱۶ میلیون و ۶۲۰ هزار مسافر هوایی داخلی جابه‌جا شده بودند، اما این رقم در سال ۹۶ به ۲۳ میلیون و ۷۰۰ هزار مسافر رسیده است.

در دولت دوازدهم، فشار تحریم ایالات متحده آمریکا باعث نزولی شدن مجدد نرخ رشد جابجایی مسافر داخلی شد، اما همچنان این نرخ بالاتر از آغاز کار دولت یازدهم بود. به طوری که در سال ۹۸ و پیش از آغاز کرونا، ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر داخلی در کشور جابجا شدند. در سال ۹۹، به دلیل شیوع کرونا، همزمان با صنعت بین‌المللی هوانوردی، صنعت داخلی ایران رو به افول گذاشت و در ۹ ماهه سال ۹۹، نرخ جابه‌جایی مسافر داخلی به ۸ میلیون و ۸۹۰ هزار نفر رسید. اما در سال ۱۴۰۰ با کم اثر شدن کرونا و آغاز رشد صنعت هوانوردی، بهبود شرایط صنعت هوانوردی مجددا نمایان شده، به طوری که جابجایی مسافر در برخی ماه‌ها نسبت به ماه مشابه در سال ۹۹ رشد ۱۰۰ درصدی را تجربه کرده است.

پروازهای خارجی نیز در مدت این ۸ سال، روند مشابهی را تجربه کرده‌اند. در حالی که در سال ۹۲ و همزمان با آغاز کار دولت تدبیر و امید، ۹میلیون و ۱۲۰هزار مسافر خارجی جابه‌جا شده بودند، این رقم در سال ۹۶ به ۱۲ میلیون و ۴۰ هزار نفر رسیده بوده است. اما آثار تحریم‌های آمریکا که در قالب افزایش نرخ ارز پدیدار شد، سبب کاهش تقاضا برای سفر بین‌المللی و متعاقبا کاهش مجدد نرخ جابه‌جایی مسافر خارجی شد. از سوی دیگر در این سال‌ها وقایعی مانند حملات تروریستی در عراق و سوریه و حمله تندروهای داخلی به سفارت عربستان، منجر به کاهش قابل توجه سفرهای زیارتی در کشور شد. در نهایت شیوع کرونا در جهان و وضع محدودیت‌های بین‌المللی سفر در میزان جا‌به‌جایی مسافر خارجی در سال‌های ۹۸ و ۹۹ تاثیر گذاشت، به طوری که در ۹ ماهه سال ۹۹ تنها ۶۰۰ هزار مسافر خارجی سفر کرده‌اند. اکنون در سال ۱۴۰۰ با کاهش نسبی قیمت ارز و رفع تدریجی محدودیت‌های بین‌المللی سفر، این نرخ نیز رشد خود را آغاز کرده است.

به طور کلی می‌توان گفت با وجود رخداد وقایعی مانند تحریم و کرونا که اثر منفی مقطعی و کوتاه مدت بر صنعت هوایی ایران گذاشته است، متوسط رشد صنعت هوایی طی هشت سال گذشته مثبت و قابل تقدیر بوده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.