بدون دانشگاهها، هرگز ساخت و توسعه هواپیما پیش نمیرفت
دبیر ستاد فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عنوان کرد: بدون دانشگاه ها، هرگز ساخت و توسعه هواپیما و صنعت هوایی کشور پیش نمی رفت زیرا صنعت هوایی به شدت یک کار دانش و فناورانه محور است و دانشگاه ها نقش مهمی در این حوزه دارند.
دبیر ستاد فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عنوان کرد: بدون دانشگاه ها، هرگز ساخت و توسعه هواپیما و صنعت هوایی کشور پیش نمی رفت زیرا صنعت هوایی به شدت یک کار دانش و فناورانه محور است و دانشگاه ها نقش مهمی در این حوزه دارند.
به گزارش تین نیوز، منوچهر منطقی در برنامه «دستاورد» رادیو گفتوگو با موضوع دستاوردهای نظام در حوزه هوافضا و با حضور منوچهر منطقی دبیر ستاد فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به روی آنتن رفت.
وی از نقش دانشگاه ها در پیشرفت صنایع هوایی ایران گفت و تصریح کرد: بدون دانشگاه ها، هرگز ساخت و توسعه هواپیما و صنعت هوایی کشور پیش نمی رفت زیرا صنعت هوایی به شدت یک کار دانش و فناورانه محور است.
منوچهر منطقی در آغاز درباره وضعیت هوافضا گفت: قبل از انقلاب در بخش هوایی سرمایه گذاری بسیار سنگینی انجام دادیم و در حوزه نظامی مدرن ترین هواپیما و بالگردها را به کار گرفتیم و در بخش تجاری، به روزترین هواپیماهای دنیا را استفاده کردیم. در همین رابطه صنایع هوایی ایران و شرکت پشتیبانی بالگردهای نظامی ایران ایجاد شد و این مجموعه ها می توانستند زیرسیستم ها را تعمیر کنند اما قسمت های پیچیده به آمریکا ارسال می شدند .
وی در ادامه با تصریح بر اینکه مدیریت های بخش هوایی بسیار پیچیده است، اظهار کرد: مدیران این بخش باید از نظر دانش تسلط زیادی داشته باشند و به ساختارهای مدرن جهانی آشنا باشند زیرا بخش هوایی، یک حوزه بین المللی است و نمی توانیم بگوییم با فرهنگ خودمان یک مجموعه را ایجاد کنیم.
دبیر ستاد فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به پس از انقلاب و اقدامات برای خودکفایی اشاره و بیان کرد: ابتدا مدیران ایرانی در حوزه های هوایی خودشان را مطرح کردند. در گام دوم، در تمام زیرسیستم هایی که نیاز هواپیمایی کشور را برطرف می کرد، متخصص شدیم و مشکل نیروی هوایی خودمان را حل کردیم.
وی تصریح کرد: متخصصان ایرانی هم روی مدیریت صنایع هوایی و هم در بخش پشتیبانی قطعات پیچیده تسلط پیدا کردند و پس از آن در گام سوم، به فکر ورود به عرصه ساخت نقشه هوایی افتادند. در این مسیر گام های بلندی برداشته شد. در دهه هفتاد یکی از کارهای خوبی که انجام شد این بود که در هواپیما تغییرات اساسی دادیم. پس از آن ساخت هواپیمای اف 5 مطرح شد و پس از یک دهه هواپیمای آذرخش که شبیه اف 5 بود ساخته شد. همچنین ساخت بالگرد یکی دیگر از دستاوردهای نظام بوده است.
منطقی در ادامه به موضوع تحریم صنایع هوایی اشاره کرد و افزود: بخش هوایی ایران چه در حوزه جنگی و چه در حوزه مسافربری، همیشه در طول این چهل سال و از ابتدا تحریم بوده است و قطعا وقتی قصد داشتیم وارد تحقیقات ساخت هواپیما شویم، قدرت های اروپایی و آمریکایی تلاش می کردند جلوی آن را بگیرند.
دبیر ستاد فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن اذعان به اینکه صنایع هوایی از فناوری های پیچیده برخوردار هستند، عنوان کرد: در خودرو چهار هزار نوع فناوری وجود دارد اما در هواپیما سه میلیون فناوری وجود دارد. طبیعتا کسی که قصد دارد وارد این حوزه شود با توجه به وجود تحریم های بین المللی نمی تواند همه فناوری ها را در داخل کشور توسعه دهد و باید به دنبال همکاری با کشورهای توسعه یافته بود.
وی اضافه کرد: تمام کسانی که در حوزه هوایی ایران فعالیت می کنند از تمام مراجعی که در حوزه بین الملل وجود داشته است، استفاده می کنند و اساسا این یک دستورالعمل است تا قطعات داخلی و خارجی را با هم تلفیق کنیم.
منطقی از نقش دانشگاه ها در پیشرفت صنایع هوایی ایران گفت و تصریح کرد: بدون دانشگاه ها، هرگز ساخت و توسعه هواپیما و صنعت هوایی کشور پیش نمی رفت زیرا صنعت هوایی به شدت یک کار دانش و فناورانه محور است و دانشگاه ها نقش مهمی در این حوزه دارند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.