| کد خبر: 201679 |

جابه‌جایی چیدمان صندلی‌های هواپیما امکان‌پذیر است؟

در پی اعتراض یکی از مسافران پرواز تهران - مشهد نسبت به رعایت نشدن حقوق مسافران، رئیس پیشین سازمان هواپیمایی کشوری گفت: گرچه قانون و اجباری برای نوع چیدمان صندلی‌های هواپیما مطابق میل مشتری وجود ندارد، اما فاصله ردیف‌های صندلی باید به‌گونه‌ای باشد که مسافران اذیت نشوند و این یکی از اصولی است که هر شرکت هواپیمایی نیز برای جذب مشتری بیشتر باید به آن توجه کند.

تین نیوز

در پی اعتراض یکی از مسافران پرواز تهران - مشهد نسبت به رعایت نشدن حقوق مسافران، رئیس پیشین سازمان هواپیمایی کشوری گفت: گرچه قانون و اجباری برای نوع چیدمان صندلی‌های هواپیما مطابق میل مشتری وجود ندارد، اما فاصله ردیف‌های صندلی باید به‌گونه‌ای باشد که مسافران اذیت نشوند و این یکی از اصولی است که هر شرکت هواپیمایی نیز برای جذب مشتری بیشتر باید به آن توجه کند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا،  یک مسافر پرواز تهران- مشهد هواپیمای ایران ایر در نامه سرگشاده به مدیرعامل این شرکت هواپیمایی ضمن اشاره به حقوق مسافران در پرواز تاکید کرد: برخی کوتاهی‌ها که حقوق مسافران را نقض می‌کند نه تقصیر  تحریم است نه فرسودگی ناوگان.

این مسافر در ادامه این نامه که در اختیار ایسنا قرار گرفت، نوشته بود: هواپیما ۳۳ ردیف صندلی داشت که ۴ ردیف آن مبلمان ویژه‌ است. صندلی ما ردیف‌های آخر یعنی صندلی جلوتر از موتور قرار داشت به صورتی که از پنجره جلوی موتور و فضای بیرون قابل مشاهده بود. صندلی‌ها آنقدر فشرده و تنگ چیده شده بود که به طور طبیعی زانو مسافر به صندلی جلو فشار وارد می‌کرد از سوی دیگر تکیه گاه بعضی صندلی‌ها به دلیل خرابی با تکیه دادن به آن موجب آزار مسافران پشت سر شده بود.

در پی اعتراض این مسافر، حمیدرضا پهلوانی، رئیس پیشین سازمان هواپیمایی کشوری به ایسنا گفت: گرچه تعیین میزان و فاصله ردیف‌های صندلی در هواپیما در حداقل و حداکثر تعریف شده برای آن، در اختیار شرکت هواپیمایی است و جزو سیاست‌های آن محسوب می‌شود اما ایرلاین‌ها باید توجه کنند که برای جذب مشتری بیشتر و کسب رضایت مسافران به این مسائل بیشتر توجه کند و این چیدمان باید به گونه‌ای تنظیم شود که برای همه مسافران با هر قدی مناسب باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره این که آیا قابلیت افزایش تعداد ردیف‌های صندلی یک هواپیما در کشور وجود دارد و این سناریو که افزایش تعداد صندلی‌ها باعث کاهش بیش از حد فاصله بین آن‌ها شده، درست است؟ گفت: امکان انجام چنین کاری توسط شرکت‌ها وجود ندارد چرا که حداقل و حداکثر فاصله‌های تعیین شده بین صندلی‌های هواپیما براساس اصول و استانداردهای ساخت آن از سوی شرکت سازنده تعیین شده و کم کردن بیش از حد این فاصله ممکن است بسیار خطرناک باشد و مرکز ثقل هواپیما را جابجا کنند.

وی تصریح کرد: اگر مسافری به این مسئله شک کرد که ممکن است چنین تخلفی توسط یک ایرلاین صورت گرفته باشد، بهتر است طی مکاتبه‌ای و از طریق سازمان هواپیمایی کشوری نسبت به این مسئله اعتراض کند تا به شکایت او رسیدگی شود چرا که اگر این چنین تخلفی انجام شده باشد که تقریبا محال است قطعا با شرکت هواپیمایی مورد نظر برخورد جدی صورت خواهد گرفت و حتی ممکن است مجوز آن را باطل کنند.

رئیس پیشین سازمان هواپیمایی کشوری گفت: گرچه تعیین و تنظیم فاصله‌ ردیف‌های صندلی یک هواپیما جزو سیاست‌های هر شرکت هواپیمایی است و از نظر حقوقی و قانونی نقض حقوق مسافر محسوب نمی‌شود اما شرکت‌های هواپیمایی برای رفاه بیشتر مسافران باید به این مسئله توجه کنند تا بتوانند در این بازار مشتری بیشتر جذب کنند چرا که براساس برآورده‌های صورت گرفته بیش از ۶۰ درصد مسافران پروازی جزو مشتریان ثابت این نوع سفرها هستند و قاعدتا شرکت‌های هواپیمایی نباید با نادیده گرفتن سلیقه و ذائقه آن‌ها باعث از دست رفتن مشتریان خود شوند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.