| کد خبر: 199928 |

افزایش راه‌های هوایی به توسعه حمل و نقل سبز می‌رسد

رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به نقش افزایش راه‌های هوایی در بهبود شرایط زیست محیطی کشور، گفت: امیدواریم با تبدیل فضای ایران به شاهراه هوایی در چارچوب توسعه پایدار، رونق اقتصادی و مسائل زیست محیطی از جمله تولید گازهای گلخانه‌ای بتوانیم راه را برای پیشرفت به سوی پروازها و حمل و نقل سبز توسعه دهیم.

تین نیوز

رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به نقش افزایش راه‌های هوایی در بهبود شرایط زیست محیطی کشور، گفت: امیدواریم با تبدیل فضای ایران به شاهراه هوایی در چارچوب توسعه پایدار، رونق اقتصادی و مسائل زیست محیطی از جمله تولید گازهای گلخانه‌ای بتوانیم راه را برای پیشرفت به سوی پروازها و حمل و نقل سبز توسعه دهیم.

سحر تاجبخش در ششمین کنفرانس بین‌المللی - منطقه‌ای تغییر اقلیم افزود: حوزه‌های مختلف سهم متفاوتی در تغییر اقلیم دارند که سهم حمل و نقل ۱۴ درصد است که در این بخش منابع سوخت متعددی دخالت دارد که مهم‌ترین آن حمل و نقل زمینی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی به نقش حمل و نقل هوایی در تغییر اقلیم اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر ۳۰ هزار کیلومتر مسیر هوایی جدید در کشور ایجاد شد، این افزایش مسیر باعث شد که راه‌های هوایی ما از ۶۰ هزار کیلومتر به ۹۴ هزار کیلومتر افزایش یابد که ویژگی آن کوتاه شدن مسیرها و استفاده از سیستم ناوبری هوایی ماهواره‌ای است.

وی به تاثیر آن در کاهش گازهای گلخانه‌ای اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال پرواز بندرعباس به تبریز در نظر می‌گیریم که ۱۲۱ دقیقه و مسافت آن ۹۷۰ مایل بود که در مسیر جدید زمان به ۱۰۴ دقیقه و فاصله به ۸۳۶ مایل کاهش یافت که این کوتاه شدن مسیر و زمان، به کاهش مصرف سوخت و تولید گازهای گلخانه‌ای منجر می‌شود.

تاجبخش افزود: اگر روزانه در این مسیر ۵ پرواز داشته باشیم با این حساب حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فقط در این مسیر صرفه‌جویی خواهیم داشت.

وی تصریح کرد:‌ با افزایش یک درجه‌ای دما، درآمد ناخالص ملی در دنیا تحت تاثیر قرار گرفته، حال اگر با افزایش ۲ تا ۴ درجه‌ای دما مواجه شویم، ناامنی غذایی را در کشورها منجر خواهد شد.

تاجبخش بیان داشت: امروز تغییر اقلیم جزء مسائل امنیتی کشور محسوب می‌شود، اتفاقی که در اقلیم افتاده افزایش رویدادهای حدی را در بسیاری از نقاط به دنبال داشته است که کشور ما نیز از آن متاثر شده است.

وی اظهار داشت: یکی از مسائل تاثیرگذار در تغییر اقلیم، حمل و نقل است و در این میان حمل و نقل هوایی یکی از عوامل و حوزه‌هایی است که تاثیر زیادی در تولید گاز دی اکسید کربن دارد.

تاجبخش ادامه داد: امروز مسئله تغییر اقلیم و رخدادهای حدی جز پرریسک ترین مسائل اقتصادی در دنیا است که تاثیر آن را در قالب سیلاب، طوفان و خشک سالی می بینیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۴.۵ میلیارد نفر در دنیا از مخاطرات طبیعی متاثر هستند و حدود ۹۶ درصد این مخاطرات مربوط به پدیده‌های وضع هوا مانند سیلاب، خشکسالی و گرد و غبار است. آمارها نشان می‌دهد تلفات در این زمینه از سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۸ روند افزایشی داشته است.

وی اظهار داشت: گرمایش زمین رخدادهای حدی را افزایش داده که این مسئله به آب شدن یخ‌های قطبی و بالا آمدن تراز آب دریاها منجر شده است. همچنین این تغییرات، تغییر بارش را در دنیا به دنبال داشته که قسمت‌هایی از خاورمیانه و شمال آفریقا بیشترین تاثیر را گرفته‌اند.

تاجبخش گفت: این تغییرات به دنبال افزایش یک درجه‌ای دما اتفاق افتاده است، حال اگر به دمای ۳ درجه افزایش برسیم بخش زیادی از کشورها تحت تاثیر توفان‌های حاره‌ای و ناامنی غذایی قرار خواهند گرفت که امسال در ایران در بخش‌های جنوبی شاهد این تغییرات بودیم.

وی گفت: اثر دیگر آن، افزایش تراز آب دریاها خواهد بود و به دنبال آن برای شهرهای حاشیه دریاها مشکل ایجاد خواهد شد.

رئیس سازمان هواشناسی ادامه داد: روند افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای طی سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۸ جهش قابل ملاحظه‌ای داشته است که اگر این روند ادامه یابد مخاطرات اقلیمی بیشتر خواهد شد که یکی از نتایج آن تولید امواج گرمایی است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.