| کد خبر: 192216 |

◄ پول بیشتر برای امتیازات بهتر در پرواز

به نظر می‌رسد که شرکت‌های کم‌هزینه با نرخ پایین بلیت؛ مجبورند برای جبران بخشی از هزینه‌های خود؛ علاوه بر انتخاب فرودگاه‌های دورتر به مرکز شهر؛ از مدل هیبریدی در فروش خدمات خود؛ بهره‌برداری کنند.

تین نیوز

تا به حال فکر کردید زودتر سوار شدن در هواپیما؛ چه امتیازاتی برای شما به دنبال خواهد داشت؛ اگر مسافر کثیر السفر و بیشتر در پروازهای کاری و تجاری باشید و فقط یک چمدان یا ساک کوچک با خود حمل کنید؛ آن‌وقت به ارزش زودتر رسیدن و پیدا کردن محلی مناسب در فضای مخصوص قرار دادن بار همراه مسافرین در هواپیما پی می‌برید. امروزه در بسیاری از کشورها، موقعیت هر صندلی در کابین هواپیما و یا میزان حمل بار همراه مسافر تعاریف و هزینه خاص خود را دارد. به‌طور مثال هزینه صندلی کنار پنجره برای کسانی که مایل به دیدن مناظر در طول پرواز هستند و یا صندلی در کنار راهرو برای مسافرانی که مرتب به تردد نیاز دارند متفاوت است و در خیلی از خطوط هوایی مسافرین کلاس عادی برای زودتر چک شدن و ورود به هواپیما نیز هزینه بیشتری می‌پردازند و یا از امتیاز کثیر السفر بودن خود استفاده می‌کنند. در دنیای امروز استفاده از امتیاز زودتر سوار شدن در برابر پرداخت اضافی؛ دیگر یک امتیاز لوکس به‌حساب نمی‌آید؛ بلکه یک ضرورت است تا بتوانید بار همراه داشته باشید و نیز برای چمدان دستی همراهتان؛ چای مناسبی در محفظه بالای سر مسافرین پیدا نمایید. البته از وقتی این امتیاز همه‌گیر شد و همگان خواستار استفاده از آن و مواهب مترتب بر آن شدند، آنگاه دیگر نه فضای مناسب و نه امکان زودتر چک کردن همه میسر خواهد بود و به‌ناچار مانند رایان ایر Ryan Air؛ باید این سرویس ویژه را حذف نمود؛ چون اکثر مسافرین آن شرکت حاضر بودند 6 پوند پرداخت تا از امتیازات آن بهره‌برداری نمایند. از سال گذشته قانون رایان ایر تغییر یافت و با حذف اولویت در زودتر سوار شدن؛ مسافرین این حق را یافتند تا ضمن حمل یک چمدان در اندازه کوله و به همراه آن؛ یک ساک کوچک دستی نیز با خود به داخل هواپیما حمل کنند. شرکت ویز ایر Wizz Air دریک فرآیند مشابه به مسافرین این حق را می‌دهد تا در برابر پرداخت 4.5 پوند از امکان یک همراه داشتن یک چمدان بزرگ‌تر از کوله‌پشتی در پرواز برخوردار شوند.

سیاست شرکت انگلیسی ایزی جت Easy Jet که به 156 مقصد پرواز می‌کند متفاوت‌تر از دو رقیب اخیرالذکر است. مسافرین ویژه یا Plus member با پرداخت حق عضویت سالانه 199 پوند و به‌صورت موردی با هزینه 8.99 تا 29.99 پوند از امتیازات مختلفی شامل: حمل یک چمدان کوچک داخل هواپیما؛ حمل چمدان استاندارد در قسمت بار هواپیما؛ صف جداگانه برای تحویل بار؛ تسریع در سوار شدن و حق انتخاب صندلی... برخوردار می‌گردند.

در شرکت آلمانی یورو وینگز Euro Wings با 79 مقصد پروازی؛ در برابر پرداخت 21 پوند از امتیازاتی شامل: حمل یک چمدان 23 کیلویی به‌اضافه چمدان قابل حمل و یک ساک دستی؛ اولویت در سوار شدن؛ حق انتخاب صندلی و یک میان وعده به همراه نوشابه غیرالکلی و دسترسی به سالن ویژه در برخی از فرودگاه‌ها برخوردار خواهید شد.

در شرکت انگلیسی فلای بی Fly Be با 85 مقصد پروازی و با پرداخت 32 پوند در زمان خرید بلیت اصلی؛ حق حمل یک چمدان 23 کیلوگرمی؛ انتخاب صندلی؛ اولویت در سوار شدن به هواپیما و بالاخره تغییر تاریخ بلیت به‌صورت رایگان را دارا خواهید شد که این امتیاز آخری بی‌شک بسیار مطلوب‌تر از هر امتیازی خواهد بود؛ بخصوص آنکه شما را قادر می‌سازد تا تاریخ بلیت را به زمانی زودتر و یا دیرتر از زمان اصلی بلیت تغییر دهید.

در شرکت نروژی Norwegian شما با پرداخت 5 پوند به شما فقط این امتیاز را می‌دهد که از صف طولانی مسافرین منتظر سوار شدن؛ گریخته و سریع‌تر سوار هواپیما شوید و البته هیچ امتیاز دیگری به شما تعلق نخواهد گرفت.

مثال‌های دیگری هم وجود دارد که مسلماً خیلی از موارد فوق متفاوت نمی‌باشند اما به هر صورت به نظر می‌رسد که شرکت‌های کم‌هزینه با نرخ پایین بلیت؛ مجبورند برای جبران بخشی از هزینه‌های خود؛ علاوه بر انتخاب فرودگاه‌های دورتر به مرکز شهر؛ از مدل هیبریدی در فروش خدمات خود؛ بهره‌برداری نمایند.

اینکه کدام‌یک از امتیازات بهتر هستند؛ مسلماً به نیاز شما به بهره‌برداری از آن بستگی دارد. اگر دوست دارید در کنار همراهانتان بنشینید باید از امتیازات فلای بی؛ ایرو وینگز و یا ایزی جت بهره‌برداری نمایید و اگر دوست دارید به سالن ویژه دسترسی داشته باشید باید از امتیاز ایرو وینگز سود ببرید ... اما یادتان نرود که برای خیلی از مواردی که در یک پرواز معمولی حق قانونی شماست؛ در پرواز با این شرکت‌ها باید پول پرداخت کنید... هزینه‌ای که بی‌شک آن‌قدر نیست که موجب انصراف مسافرین از پرواز با شرکت‌های کم‌هزینه یا LCC بشود و روزبه‌روز به مطلوبیت سرویس این شرکت‌ها افزوده می‌شود و شاید منطق استفاده از امتیازی که واقعاً لازم داریم؛ آن‌چنان قوی است که می‌توان در شرکت‌های ایرانی هم به آن فکر کرد و متناسب با آن مدل‌سازی نمود. تنوع پروازی در ایران اجازه می‌دهد تا شما از مدل‌های فوق برای مقاصد مختلف استفاده و متناسب با آن ضمن کاهش هزینه پرواز؛ به پایین آوردن نرخ بلیت اقدام نمود. چه اشکالی دارد تا با حذف کترینگ در برخی مسیرها؛ هزینه آن را از قیمت بلیت کاست؛ به‌خصوص در مسیرهایی که به علت کوتاهی زمان پرواز؛ هیچ لذت خاصی از مصرف مواد خوراکی به مسافر دست نمی‌دهد. مضافاً اینکه نبود کترینگ از زمان موردنیاز برای نظافت هواپیما کاسته و در وزن هواپیما و مصرف سوخت؛ خرید و تعمیر ترولی های مخصوص حمل مواد غذایی در پرواز؛ زمان چک نمودن ترولی ها توسط مهمانداران قبل از پرواز؛ زمان سوار و پیاده نمودن ترولی ها و ... نیز صرفه‌جویی می‌نماید و هزاران بسته از ضایعات پلاستیکی نیز به چرخه محیط‌زیست وارد نمی‌شود و میلیون‌ها تومان مواد غذایی باقیمانده از پرواز به دور ریخته نمی‌شود. شاید گفته شود کترینگ بیشتر اثر روانی و برای آرامش در پرواز ارائه می‌گردد اگر این‌طور باشد؛ چه اشکالی دارد با تعبیه وای فای محدود در پرواز و سرگرم نمودن مسافرین این آرامش را با پخش فیلم و دیگر بسته‌های فرهنگی و در روی گوشی‌ها و یا تبلت های ایشان فراهم نمود و درنهایت برای مسافرینی که بهر صورت نیاز به مصرف خوراکی در پرواز دارند؛ نیز بسته‌های کوچکی تهیه و در پرواز به‌صورت نقدی فروخته شود. در یک حرکت سنجیده‌تر؛ می‌توان در عوض ارائه کترینگ در پرواز به مسافرین برای استفاده از رستوران‌های فرودگاه و یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای بن اهدا نمود تا بتواند به‌عنوان تخفیف استفاده نماید.

به نظر می‌رسد در کل کشور و در پی افزایش قیمت‌ها در مواد غذایی و مواد بسته‌بندی آن‌ها الگوهای مصرف روبه بهبود می‌رود؛ پس ایجاد تغییر در مسافرین هواپیما که بی‌شک به دلیل ماهیت و قوانین خاص بیشتر مستعد پذیرش این تغییر الگو می‌باشند نباید دشوارتر از دیگر محیط‌ها باشد.

نگارنده امیدوار است خطوط هوایی هر چه زودتر و در راستای کاهش هزینه‌های مختلف که بی‌شک در قیمت بلیت بدون تأثیر نمی‌باشند؛ به تعیین شیوه‌های مشابه بپردازند تا با کاهش هزینه خود و مشتریانشان؛ به افزایش بهره‌وری ناوگان خود نیز نائل گردند.

برگرفته از ایندیپندنت
https://www.independent.co.uk/travel/news-and-advice/priority-boarding-perks-best-queue-ump-luggage-allowance-a8743936.html

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.