| کد خبر: 190327 |

◄ الزامات ارزش‌گذاری برند یک ایرلاین

یک کارشناس مارکتینگ اعلام کرد؛ نگاه «ایرلاین‌داری» در ایران «بنگاه‌داری» است و متاسفانه شرکت‌های هواپیمایی توجه‌ای به برندسازی ندارند.

تین نیوز

«شرکت ایران ایرتور به مبلغ ۳۴ میلیارد تومان به بخش خصوصی واگذار شده در حالی که برند هر ایرلاینی حداقل ۵۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد.» این سخنان نصرالله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد است که به موضوع واگذاری این شرکت هواپیمایی واکنش نشان داده است.

خبرنگار تین‌نیوز در راستای این موضوع که معیارهای ارزش‌گذاری برند یک شرکت هواپیمایی چگونه ارزیابی می‌شود به سراغ داود ربیعی کارشناس برندینگ و مارکتینگ صنعت هوانوردی رفت. او در این رابطه به خبرنگار ما می‌گوید: ارزش‌گذاری یک برند کاملاً متفاوت با ارزش‌گذاری دارایی‌ و مایملک یک شرکت است.

ربیعی افزود: در فروش یک شرکت هواپیمایی دارایی‌های آن شرکت نظیر تجهیزات، ناوگان، نیروی انسانی، قطعه، ماشین‌آلات، املاک و ... امکان بررسی و ارزش‌گذاری دارد اما برای ارزش‌گذاری برندینگ نمی‌توانیم فرمولی خاصی را تعریف کنیم.

این کارشناس برندینگ ادامه می‌دهد؛ ارزش‌گذاری یک برند توسط کارشناسان برندینگ و مارکتینگ انجام می‌شود و این ارزش‌گذاری بستگی به اعتمادی که مخاطبان به آن برند دارند، ارزیابی و ارزش گذاری می‌شود.

وی با تأکید بر این مسئله که ما در ایران معنای واقعی به نام «برند» نداریم، اظهار کرد: برند شدن تنها معروف شدن نیست؛ یک شرکت برای برند شدن باید از همان ابتدا طبق ضوابط و شرایط خاصی پیش برود.

ربیعی تصریح می‌کند؛ نگاه «ایرلاین‌داری» در ایران «بنگاه‌داری» است و متاسفانه شرکت‌های هواپیمایی توجه‌ای به برندسازی ندارند. ما در ایران نام هر چیزی را برند می‌گذاریم و تصور می‌کنیم که لوگو هر شرکتی یعنی برند آن شرکت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • امیر حسین صراف 0 0

    با سلام، بنده هم متعجبم که این عدد ۵۰۰ میلیارد ارزش برند هر ایرلاین ایرانی از کجا و مطابق کدام فرمول به دست آمده است؟! کدام خط هوایی کشورمان برای برندسازی سرمایه گذاری کرده که اکنون علامت تجاری آن به این قیمت رسیده است؟! برای مثال در شرایط مساوی و در بازار غیر انحصاری! مردم «ایران ایر» را انتخاب میکنند یا «امارات» را؟! برند با اموال، ساختمان، تجهیزات و یا ناوگان شرکت متفاوت است و برای قیمت گذاری (پرانی) حداقل بدانیم چیست!!!