| کد خبر: 186379 |

دبیر انجمن شرکت‌ها هواپیمایی:

◄ ایرلاین‌ها امکان سوخت‌گیری در فرودگاه‌های اروپایی را ندارند

دبیر انجمن شرکت‌ها هواپیمایی اعلام کرده است؛ در حال حاضر شرایط نسبت به سال گذشته تغییری پیدا نکرده و در ترکیه، لبنان، کویت، حاشیه خلیج‌فارس و بسیاری از کشورهای اروپایی امکان دریافت سوخت وجود ندارد.

تین نیوز

دبیر انجمن شرکت‌ها هواپیمایی اعلام کرده است؛ در حال حاضر شرایط نسبت به سال گذشته تغییری پیدا نکرده و در ترکیه، لبنان، کویت، حاشیه خلیج‌فارس و بسیاری از کشورهای اروپایی امکان دریافت سوخت وجود ندارد.

به گزارش تین‌نیوز، مقصود اسعدی سامانی در خصوص وضعیت سوخت‌گیری ایرلاین‌های داخلی در فرودگاه‌های خارجی به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، توضیح داد: بعد از خروج ترامپ از برجام، در بسیاری از کشورهای منطقه امکان سوخت‌گیری برای شرکت‌های هواپیمایی ایرانی وجود ندارد. در برخی از کشورهای اروپایی نیز به هواپیماهای ایرانی سوخت داده نمی‌شود.

او در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر شرایط نسبت به سال گذشته تغییری پیدا نکرده و در ترکیه، لبنان، کویت، حاشیه خلیج‌فارس و بسیاری از کشورهای اروپایی امکان دریافت سوخت وجود ندارد.

بر اساس گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی؛ با توجه به فاصله کوتاه با برخی از مقصدها، شرکت‌ها تمهیداتی اتخاذ می‌کنند که نیازی به دریافت سوخت نداشته باشند و پرواز را با سوختی که از ایران می‌گیرند، انجام دهند. اما این مسئله طبعاً در ایمنی پروازها اثرگذار است.

او به آخرین وضعیت مذاکره ایرلاین‌ها برای خرید هواپیمای روسی اشاره کرد و افزود: سوخو یکی از هواپیماهایی بود که بعد از اجرایی شدن برجام تلاش کرد که در بازار ایران حضور پیدا کند. صنعت هواپیمایی ما یک سابقه ذهنی منفی نسبت به هواپیمای توپولف دارد. از آنجا که روس‌ها سازنده توپولف و سوخو هستند، دغدغه و نگرانی نسبت به استفاده از هواپیمای سوخو وجود داشت. اما با رایزنی‌هایی که صورت گرفت و مطالعاتی که انجام شد، هواپیمای سوخو سوپرجت نیز به عنوان یکی از گزینه‌های مطرح برای حضور در بازار ایران مورد بررسی قرار گرفت.

او ادامه داد: مذاکراتی با سوخو انجام شد، در دو مرحله هواپیمای سوپرجت به ایران آمد و به فعالین صنعت هوایی معرفی شد، و حتی قراردادهایی هم به صورت اجاره یا خرید با برخی از شرکت‌ها منعقد شد. اما با توجه به اینکه بیش از ۱۰ درصد از قطعات سوخو سوپرجت را آمریکایی‌ها تولید می‌کنند، فروش این هواپیما نیز منوط به اخذ مجوز اوفک است و روسیه موفق به دریافت مجوز اوفک نشد.

 سامانی در پاسخ به این سؤال که با توجه به نیاز سوخو به دریافت مجوز اوفک برای حضور در بازار ایران، آیا باید خرید این هواپیما را منتفی تلقی کرد؟ گفته است؛ روس‌ها اعلام کردند در تلاش هستند که تغییراتی در برخی از قطعاتی که نیاز به مجوز اوفک دارد، انجام دهند که نیازی به اخذ این مجوز نباشد و این برنامه زمان‌بری است. در هر حال این آمادگی در شرکت‌های هواپیمایی ایران برای استفاده از هواپیمای سوخو با توجه به بررسی ها وجود دارد. مذاکرات با تأمین‌کننده روس در جریان است. امیدواریم روس‌ها زودتر بتوانند مجوز اوفک اخذ کنند و یا تغییراتی در هواپیما ایجاد کنند که بتوانند بدون محدودیت اوفک، هواپیما را به ایران بفروشند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.