| کد خبر: 185108 |

به بهانه اظهارات اخیر یک نماینده مجلس

قیمت بلیت هواپیما نجومی شده است؟

«نجومی شدن بلیت هواپیما در این اوضاع بحرانی هم به طبیعت ربط دارد؟ آیا واقعاً قیمت بلیت هواپیما نجومی شده است و یا آنکه راهی برای برخورد با متخلفان و قانون گریزان تعریف نشده است؟» این بخشی از اظهار نظر یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص قیمت بلیت هواپیما در ایام نوروز است. اما دلیل چنین اظهار نظری چیست؟

تین نیوز

«نجومی شدن بلیت هواپیما در این اوضاع بحرانی هم به طبیعت ربط دارد؟ آیا واقعاً قیمت بلیت هواپیما نجومی شده است و یا آنکه راهی برای برخورد با متخلفان و قانون گریزان تعریف نشده است؟» این بخشی از اظهار نظر یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص قیمت بلیت هواپیما در ایام نوروز است. اما دلیل چنین اظهار نظری چیست؟

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، بر اساس بررسی‌ها دامنه نرخ بلیت پروازهای داخلی خطوط هوایی که شامل سقف و کف قیمت‌ها می‌شود، در نوروز امسال مطابق نرخ‌های مصوب آذرماه سال گذشته بوده و شامل طیفی از نرخ‌ها بین حداقل تا حداکثر در همه مسیرهای داخلی محاسبه شده است. متقاضیان پرواز هم می‌توانند از طریق سایت شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌های مسافرتی نسبت به خرید بلیت سفر خود اقدام کنند.

موضع سازمان هواپیمایی

با این حال ۲۸ اسفندماه بود که رئیس سازمان هواپیمایی در حاشیه مراسم بازدید نوروزی وزیر راه و شهرسازی از فرودگاه مهرآباد، در پاسخ به اعتراضات مردمی نسبت به گران فروشی برخی شرکت‌های هواپیمایی اظهار کرد که سقف قیمت بلیت هر شرکت هواپیمایی مشخص و نرخ‌های مربوطه به سازمان هواپیمایی ارائه شده است و مردم باید دقت کنند و بلیت با قیمت بالاتر از سقف‌های تعیین شده نخرند.

عابدزاده صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد که اگر مردم با گران فروشی شرکت‌های هواپیمایی روبرو شدند، می‌توانند این مساله را به سازمان هواپیمایی اعلام کنند. علاوه بر این رصد قیمت‌ها توسط سازمان هواپیمایی انجام و اگر بلیتی خارج از نرخ تعیین شده فروخته شود، با آن برخورد خواهد شد.

یک پیام جنجالی

نکته حائز اهمیت برای متقاضیان سفرهای هوایی این است که خرید بلیت خود را به ویژه در ایام تعطیلات به آخرین دقایق موکول نکنند، چرا که قیمت بلیت‌ها در چنین روزهایی با توجه به اینکه حجم متقاضی و سفر بسیار بالاست، به سقف دامنه قیمت‌های تعیین شده نزدیک می‌شود و علاوه بر این ممکن است نتوان بلیت مورد نظر را تهیه کرد.

در این بین اما آگاهی مردم و مسئولان نسبت به قیمت تعیین شده بلیت‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ برای مردم از آن جهت که بلیت گران یا جعلی تهیه نکنند و برای مسئولان نیز بدان جهت که با اطلاع رسانی درست به عنوان مرجع ذی صلاح، در زمان مناسب و به ضرورت اظهار نظر کنند.

با این حال اظهارات اخیر یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با این مضمون که «سیل و طوفان و زلزله و… اراده طبیعت است، نجومی شدن بلیت هواپیما نیز در این اوضاع بحرانی هم به طبیعت ربط دارد؟» گواه این بود که حتی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به خوبی از آنچه طبق روال قانونی تعیین شده و از مدت‌ها قبل به اجرا در آمده است، آگاه نیستند و مسئله حائز اهمیت، پیامدهای ناشی چنین اظهارنظرهایی در شبکه‌های مجازی یا فضای رسانه‌ای است که بدون شک تبعات منفی را چه از بعد اطلاع رسانی و چه از بعد روانی به همراه دارد.

این پیام که با تصویر قیمت ۸۰۰ هزار تومانی بلیت یکی از شرکت‌های هواپیمایی در مسیر اهواز- تهران همراه شده بود، در ابتدای امر فضایی را به وجود آورد که به نظر می‌رسید شرکت هواپیمایی مربوطه بلیت هواپیما را با قیمتی نجومی و با رقمی بسیار بالاتر از قیمت تعیین شده به فروش می‌رساند، اما با مراجعه به سایت سازمان هواپیمایی و مراجعه به بخش نرخ‌نامه بلیت شرکت‌ها می‌توان متوجه شد که سقف و کف قیمت بلیت برای این شرکت هواپیمایی در مسیر پروازی تهران- اهواز از ۱۰۰ تا ۸۵۰ هزار تومان تعیین شده است.

نحوه راستی‌آزمایی بلیت هواپیما

افزایش تقاضا در بازه‌های زمانی ویژه نظیر ایام نوروز ۱۳۹۸ موجب می‌شود تا برخی سودجویان از طریق سایت‌های اینترنتی اقدام به فروش بلیت جعلی هواپیما یا با هزینه غیرقانونی کنند؛ مسأله‌ای که نیازمند توجه جدی متقاضیان و لزوم راستی آزمایی آنان جهت مصون ماندن از خسارت است.

بنابراین متقاضیان خرید بلیت هواپیما می‌توانند با مراجعه به سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی از لیست دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرت هوایی و نیز لیست دفاتر معتبر فروش بلیت الکترونیکی مطلع شوند و علاوه بر این با انتخاب گزینه استعلام بلیت صادره نسبت به صحت بلیت خریداری شده اقدام کنند یا با انتخاب گزینه نرخ‌نامه بلیت شرکت‌ها، از دامنه قیمت پرواز هریک از شرکت‌های هواپیمایی در مسیرهای تعریف شده که شامل سقف و کف قیمت‌ها در نوروز سال ۱۳۹۸ بوده و مطابق با نرخ‌های مصوب آذرماه سال جاری است، مطلع شوند.

متقاضیان خرید بلیت اینترنتی هواپیما باید با هوشیاری و مراجعه به مبادی فوق علاوه بر اطلاع از دامنه قیمت بلیت‌ها در تمامی مسیرهای پروازی، سایت‌های اینترنتی فروش را اعتبارسنجی کنند تا مانع از وقوع خسارات احتمالی و دردسرهای به وجود آمده در این زمینه شوند.

۱۷ شماره تماس برای اعلام تخلف قیمت و توزیع بلیت هواپیما

مسافران می‌توانند در صورت نیاز و مشاهده هر گونه تخلف در نحوه توزیع و قیمت بلیت هواپیما ابتدا به شرکت مربوطه و با شماره تلفن‌های اعلامی تماس گرفته یا از طریق سایت سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکت‌های هواپیمایی شکایت خود را ارسال کنند، علاوه بر این شماره تلفن شرکت‌های هواپیمایی مختلف در سایت سازمان هواپیمایی اعلام شده است که مسافران می‌توانند در صورت نیاز و مشاهده هر گونه تخلف در نحوه توزیع و قیمت بلیت هواپیما به آن مراجعه کنند.

در نهایت آن چه بیش از هر مسئله دیگری ضرورت دارد، اطلاع از صحت مسائل مختلف است که توسط مسئولان و به ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی که خود وضع کننده قانون هستند، ابراز می‌شود تا شاهد به وجود آمدن فضایی ملتهب در زمان‌های خاص نباشیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.