| کد خبر: 182387 |

◄ اصطلاحاتی که در فرودگاه باید بشناسید

هواپیما و سفر هوایی امکان سفر به سرتاسر دنیا را فراهم کرده و طبق آمار جهانی هرروز هشت‌میلیون نفر با هواپیما به سفر می‌روند.

تین نیوز

هواپیما و سفر هوایی امکان سفر به سرتاسر دنیا را فراهم کرده و طبق آمار جهانی هرروز هشت‌میلیون نفر با هواپیما به سفر می‌روند.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از الی گشت، از وقتی بلیت هواپیما را رزرو می‌کنید تا وقتی سوار هواپیما می‌شوید مدام با اصطلاحات خاصی روبرو می‌شوید که ممکن است معنای برخی از آن‌ها را ندانید.

ندانستن معنای این اصطلاحات می‌تواند باعث سردرگمی و گیجی مسافران در فرودگاه شود. به‌ویژه اگر به سفر خارجی رفته باشید و در فرودگاه یک کشور دیگر باشید ندانستن معنای این اصطلاحات می‌تواند مشکل‌ساز باشد. البته این اصطلاحات انگلیسی آن‌قدر رایج شده‌اند که حتی در سفرهای داخلی هم ممکن است با آن‌ها مواجه شوید.

در این مطلب تصمیم گرفتیم اصطلاحات پرکاربرد در فرودگاه و هنگام سوارشدن به هواپیما را به شما معرفی کنیم. با دانستن معنای این اصطلاحات در سفر بعدی می‌توانید مثل یک مسافر حرفه‌ای رفتار کنید.

اِیرلاین | airline

احتمالاً این کلمه را مخصوصاً هنگام رزرو بلیت هواپیما زیاد شنیده‌اید. هرچند بسیاری افراد که با هواپیما سفر می‌کنند بامعنی این کلمه آشنا هستند، اما به‌عنوان اولین مورد از اصطلاحات پرکاربرد در فرودگاه به معنای آن می‌پردازیم. ایرلاین به شرکتی گفته می‌شود که صاحب هواپیماهاست؛ به همین دلیل در فارسی به ایرلاین، شرکت هواپیمایی نیز گفته می‌شود. معمولاً ایرلاین بعد از نام شرکت می‌آید، مثل ترکیش ایرلاین، امارات ایرلاین و …

فِلایت | flights

فلایت یا همان پرواز به سفری گفته می‌شود که هواپیما بین یک مبدأ و مقصد انجام می‌دهد. معمولاً هر پرواز با یک شماره مشخص می‌شود و برای دریافت اطلاعات پرواز باید شماره پرواز را بدانید.

لِی اُووِر | layover

این اصطلاح را می‌توان توقف بین راه یا بین پرواز ترجمه کرد. در پروازهای با توقف، مسافران باید از هواپیما پیاده شوند و بعد از مدتی دوباره سوار هواپیما شوند تا به مقصد نهایی برسند. گاهی این توقف تنها چند دقیقه است و گاهی مسافران باید ساعت‌ها در فرودگاه بین راه توقف کنند. به چنین وضعیتی لی اوور می‌گویند.

ترمینال |  terminal  

ترمینال مسافربری در فرودگاه نیز کاربرد زیادی دارد و گاهی ممکن است مفهوم ترمینال را با فرودگاه اشتباه کنیم. این اصطلاح نیز یکی از اصطلاحات پرکاربرد در فرودگاه است و به ساختمان بزرگی گفته می‌شود که مسافران در هنگام سوارشدن و پیاده شدن از هواپیما وارد آن می‌شوند. ترمینال بخشی از فرودگاه است و ممکن است یک یا چند ترمینال در فرودگاه وجود داشته باشند. در فرودگاه‌های بزرگ معمولاً چندین ترمینال وجود دارد و گاهی یک ترمینال به پروازهای داخلی و ترمینال دیگر به پروازهای خارجی اختصاص پیدا می‌کند.

گِیت | gate

یکی از رایج‌ترین اصطلاحات در فرودگاه و هنگام سوارشدن به هواپیما، گِیت است. بعد از ارائه بلیت هواپیما و دریافت کارت پرواز، برای سوارشدن به هواپیما باید به‌شماره گیتی که روی کارت پرواز نوشته‌شده مراجعه کنید. در فرودگاه‌ها چندین گیت وجود دارد و هر پرواز از یک گیت مشخص انجام می‌شود. گیت‌ها معمولاً با شماره مشخص می‌شوند و هر گیت محلی برای انتظار مسافران دارد.

اِرایوِل | arrival

ارایول یا همان پرواز ورودی نیز از اصطلاحات پرکاربرد در فرودگاه و پرواز است. ارایول به پروازهایی گفته می‌شود که به مقصد فرودگاه انجام می‌شوند. در فرودگاه‌ها تابلویی به نام ارایول بورد (arrivals board) وجود دارد که نشان می‌دهد چه پروازهایی در چه زمانی به فرودگاه می‌رسند.

دیپارچر | departure

این اصطلاح در مقابل پروازهای ورودی استفاده می‌شود و به پروازهای خروجی گفته می‌شود. دیپارچر یا پروازهای خروجی به پروازهایی گفته می‌شود که از فرودگاه خارج می‌شوند. همانند پروازهای ورودی، در فرودگاه تابلویی به نام دیپارچر بورد (departures board) وجود دارد که اطلاعات پروازهایی که از فرودگاه انجام می‌شود را نشان می‌دهد.

آن تایم | on time

این اصطلاح را ممکن است در موقعیت‌های دیگر نیز شنیده باشید و تا حدودی معنای آن را بدانید؛ اما آن تایم از اصطلاحات پرکاربرد در فرودگاه نیز هست و به پروازهایی گفته می‌شود که به‌موقع و طبق زمان‌بندی انجام می‌شوند. وقتی پروازی بدون تأخیر و سروقت انجام می‌شود می‌گویند پرواز آن تایم است.

دیلیِ | delay

این اصطلاح معنایی مخالف آن تایم دارد و به معنای تأخیر در پرواز است. وقتی پروازی دیلِی دارد یعنی پرواز یا فرودش با تأخیر و دیرتر از زمان‌بندی انجام می‌شود.

کنسِلد | cancelled

کنسل را آن‌قدر در زندگی روزمره استفاده کرده‌ایم که دیگر معنایش را همه می‌دانند. پرواز کنسل شده یعنی پروازی لغو شده. در هنگام کنسل شدن پرواز، مسافران مجبورند با پروازهای دیگر به مقصد برسند. پروازهای کنسل شده روی تابلوی اطلاعات پروازی با رنگ قرمز مشخص می‌شوند تا مسافران بدانند آن پرواز انجام نمی‌شود.

 چِک-این | check in

چک-این فرودگاه یکی از اصلی‌ترین مراحل سوارشدن به هواپیماست و ازجمله مهم‌ترین اصطلاحات پرکاربرد در فرودگاه است؛ به همین دلیل لازم است معنای آن را بدانیم. وقتی وارد فرودگاه می‌شوید باید مدارک پرواز مثل پاسپورت، ویزا و بلیت هواپیما را به مسئولین ایرلاین نشان دهید. مسئولین باید بررسی کنند که آیا شما مدارک لازم برای سفر را به همراه دارید یا نه. در غیر این‌صورت از سوارشدن شما به هواپیما جلوگیری می‌کنند.

بوردینگ | boarding

بوردینگ به معنای سوارشدن است و به زمانی گفته می‌شود که مسافران درحال سوارشدن به هواپیما هستند. در این هنگام می‌گویند پرواز در وضعیت بوردینگ است.

لاست‌اند فاند | lost and found

البته امیدواریم هیچ‌وقت سروکارتان به این قسمت نیفتد، اما به‌هرحال معنای این اصطلاح را نیز توضیح می‌دهیم. لاست‌اند فاند به معنای بخش اشیاء و چمدان‌های گمشده و پیداشده است. چمدان‌های گم‌شده در فرودگاه و در هواپیما به این قسمت تحویل داده می‌شوند، بنابراین اگر خدای‌ناکرده وسیله‌ای را گم کردید می‌توانید به این بخش مراجعه کنید.

لاگِیج استوریِج | luggage storage

اگرچند ساعتی در فرودگاه هستید و می‌خواهید چمدان‌ها و وسایلتان را به‌جایی بسپارید می‌توانید به بخش لاگِیج استوریج یا بخش امانات فرودگاه مراجعه کنید. این بخش به‌ویژه در زمان توقف هواپیما در فرودگاه بین راه (لی اوور) به کارتان می‌آید و یکی از اصطلاحات پرکاربرد در فرودگاه به‌شمار می‌رود. با تحویل چمدان‌ها به این بخش می‌توانید سبک‌بار به گردش در شهر و اطراف بپردازید.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.