| کد خبر: 174221 |

یک کارشناس هوایی:

◄ صنعت هوایی نمی‌تواند با نرخ ارز شناور به حیات خود ادامه دهد

یک کارشناس بازرگانی فعال در صنعت هوانوردی با بیان این‌که ر اکنون ایرلاین‌ها همگی در سردرگمی وحشتناکی به سر می‌برند، گفت: اکنون صنعت هوایی نیاز دارد که توجه سیستم ارزی و پولی کشور را به این نکته جلب که این صنعت به یک ثبات در نرخ ارز نیاز دارد.

تین نیوز

یک کارشناس بازرگانی فعال در صنعت هوانوردی با بیان این‌که اکنون ایرلاین‌ها همگی در سردرگمی وحشتناکی به سر می‌برند، گفت: اکنون صنعت هوایی نیاز دارد که توجه سیستم ارزی و پولی کشور را به این نکته جلب که این صنعت به یک ثبات در نرخ ارز نیاز دارد.

این کارشناس بازرگانی فعال در صنعت هوانوردی که در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس هوایی تین‌نیوز به مشکلات ارزی ایرلاین‌ها اشاره کرد و گفت: ما در سال 89 جهش نرخ ارز را تجربه کردیم از همین‌رو اگر به تجربیات آن زمان مراجعه می‌شد شاید نیاز نبود که این شوک سنگین به بازار داده شود.

وی در ادامه افزود: دولت آن زمان علی‌رغم  این‌که تفاوت بسیاری با زاویه فکری ما داشت اما به این موضوع رسید که صنعت هوایی نمی‌تواند با نرخ شناور ارز که لحظه‌به‌لحظه و ثانیه به ثانیه تغییر می‌کند به حیات خود ادامه دهد.

او می‌گوید: صنعت هوایی نیازمند یک ارز ثابت است چرا که اساسا فروش بلیت هواپیما یعنی فروش یک وعده حقیقت این است که کل صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور به دلیل مواجه با عدم تخصیص یک ارز ثابت در حال نابودی است.

این مدرس صنعت هوانوردی در پاسخ به این سوال که چند درصد فاکتورهای جاری در ایرلاین‌ها متاثر از قیمت ارز هستند این‌گونه پاسخ داد: در یک‌زمانی اعلام کردند که بین 48 تا 55 درصد هزینه ایرلاین‌ها ارزی است اما اکنون این‌گونه نیست. برای مثال هم‌اکنون در بخش کترینگ که بسیاری معتقدند که بر اساس نرخ ارز نباید محاسبه شود چرا که نیازها از منابع داخلی تامین می‌شود این در حالی است که تمام خریدها در کترینگ متاثر از جهش دوبرابر و سه برابری است.

طبق گفته او؛ تنها بخشی که اکنون در صنعت هوانوردی متاثر از قیمت ارز نیست بخش سوخت و نیروی انسانی است که در کل شاید این هزینه در یک شرکت هواپیمایی به 25 درصد هم نرسد؛ این بدان معناست که بیش از 70‌درصد هزینه یک ایرلاین ارزی است.

این فعال بازرگانی در بخش صنعت هوایی می‌گوید: اکنون صنعت هوایی نیاز دارد که توجه سیستم ارزی و پولی کشور را به این نکته جلب که این صنعت به یک ثبات در نرخ ارز نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون ایرلاین‌ها همگی در سردرگمی وحشتناکی به سر می‌برند این در حالی است که صنعت حمل‌ونقل هوایی کشوری به‌قدری والا و مهم است که باید سیستم پولی کشور توجه ویژه به آن کند.

او گفت: در حال حاضر برخی به این موضوع انتقاد می‌کنند که تنها بین 3 تا 5 درصد از مردم از هواپیما استفاده می‌کنند و نیازی به این‌همه توجه در شرایط فعلی کشور نیست این در حالی است تاثیر یک اشتباه، بی‌توجهی، حادثه و توقف در این صنعت در رسانه و افکار عمومی صد برابر سایر حمل‌ونقل است. زمانی که یک هواپیما سانحه می‌دهد تا هفته‌ها در خصوص آن صحبت و تیر اول اخبار رسانه‌ها می‌شود این در حالی است که روزانه جاده‌ها حدود 150 نفر را به کام مرگ می‌کشند اما رسانه به آن اندازه به آن توجه نمی‌کنند. این نشان از اهمیت و شاخص بودن صنعت هوایی دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.