| کد خبر: 172513 |

◄ رونق اقتصاد کشاورزی شاهرود در گرو مرز هوایی شدن فرودگاه است

مدیر فرودگاه شاهرود با اشاره به این‌که ظرفیت‎ها و زیرساخت‎های لازم برای تبدیل‌شدن فرودگاه شاهرود به مرز هوایی وجود دارد این اقدام را باعث رونق اقتصاد کشاورزی در این منطقه دانست.

تین نیوز

مدیر فرودگاه شاهرود، گفت: به‌منظور افزایش ظرفیت این فرودگاه دو پروژه مهم در دستور کار قرار گرفت که یکی توسعه و بهسازی باند و سطوح پروازی و دیگری توسعه و بهسازی ترمینال بود.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‎عمومی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران، مرتضی حمیدپور ادامه داد: فاز اول طرح توسعه و بهسازی سطوح پروازی در حال اجراست. در این فاز اکنون در اجرای روکش آسفالت بین در تا 90‌درصد پیشرفت داشته‎ایم و استریپ‎سازی و ایمن‎سازی سطوح پروازی و عملیات زه‎کشی نیز، در مدت شش ماهی که از آغاز آن می‎گذرد، حدود 60‌درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

حمیدپور بابیان این‌که در طرح توسعه و بهسازی ترمینال فرودگاه شاهرود 1700‌مترمربع به فضای موجود اضافه‌شده است، گفت: اکنون سازه فلزی آن اجرا و سقف نیز نصب‌شده است که قسمتی از هزینه این کار را کمیته مردمی شهر شاهرود تامین کرده است. اکنون این پروژه که طی آن فضای ترانزیت نیز به حدود دو برابر افزایش‌یافته است، به 55درصد پیشرفت رسیده است و با ایجاد زیرساخت‎های لازم در حوزه خدمات مسافری مانند سرویس‎های بهداشتی و اتمام کار، این فضا را توسط پارتیشن از فضای قدیمی ترمینال جدا می‎کنیم و برای بهسازی در اختیار پیمانکار قرار خواهیم داد.

وی بابیان این‌که طرح تبدیل‌شدن فرودگاه شاهرود به مرز هوایی در انتظار تصمیم هیات دولت است، گفت: با افزایش فضای ترمینال و ترانزیت، فرودگاه شاهرود آمادگی لازم برای تبدیل‌شدن به مرز هوایی را پیداکرده است که به دنبال آن ظرفیت حمل کالا و محصولات کشاورزی از این فرودگاه و امکان صادرات تازه خوری با صادرات محصولاتی مانند میوه و سبزیجات به کشورهای همسایه فراهم خواهد شد.

مدیر فرودگاه شاهرود در مورد دیگر همکاری‎های کمیته مردمی شهر شاهرود با این فرودگاه گفت: این کمیته در ساخت جایگاه دائمی سوخت‎رسانی نیز مشارکت کرده و تعهدات خود را انجام داده است و برای تجهیز و نصب مخازن در اختیار شرکت پیمانکار شرکت ملی پخش فرآورده‎های نفتی قرارگرفته است که اکنون به نزدیک 80‌درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است؛ ضمن این‌که جایگاه سوخت موقت نیز عملیاتی است.

وی در مورد ساخت برج مراقبت و تکنیکال بلاک گفت: این ساختمان در پنج طبقه و با ارتفاع 23‌متر بااعتبار شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران ساخته‌شده است و به‌طور آزمایشی مورد بهره‎برداری قرارگرفته است که با نصب آسانسور آن به بهره‎برداری رسمی خواهد رسید. در این مجموعه کنسول جدید و به‎روز نصب‌شده است و امیدواریم اداره‌کل ارتباطات و ناوبری هوایی به‌زودی سامانه سوئیچینگ آن را فراهم و ایستگاه فرستنده را نیز نصب کند.

حمیدپور هم‌چنین از پیشرفت 85‌درصدی طرح گازکشی و گازرسانی به فرودگاه شاهرود خبر داد و گفت: این طرح به یک پروسه 10‌ساله تبدیل‌شده بود که با پیگیری جدی آن و مشارکت بخش خصوصی، شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران و دستگاه‎های استانی و شهرستانی در حال اتمام است.

وی با اشاره به این‌که به‌منظور اتصال گاز شهری به فرودگاه، عملیات لوله‎کشی به طول حدود 15‌کیلومتر انجام‌شده است، گفت: در داخل فرودگاه نیز بااعتبار شرکت فرودگاه‎ها لوله‎کشی گاز به ساختمان‎های اداری و موتورخانه‎ها انجام‌شده است و در انتظار اتصال به گاز شهری هستیم که به‌این‌ترتیب در مصرف حامل‎های انرژی صرفه‎جویی زیادی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در حوزه کاهش مصرف برق و حرکت به‌سوی اقتصاد مقاومتی در چراغ‎های مسیرها و معابر دسترسی مسافری و در لندساید و ایرساید از لامپ‎های کم‌مصرف استفاده کرده‎ایم. هم‌چنین اقدام به ساخت و تجهیز ساختمان برق اضطراری با دو ژنراتور kw 500 کردیم که در صورت قطع برق سراسری در چند ثانیه فرودگاه به جریان برق اضطراری متصل می‎شود و با تغذیه علایم ایمنی روشنایی باند، چراغ‎های تقرب و تجهیزات کمک ناوبری، ایمنی ناوبری هوایی و فرودگاهی در حد استاندارد باقی خواهد ماند.

مدیر فرودگاه شاهرود هم‌چنین با اشاره به ساخت و آماده‎سازی جاده‎های پیرامونی و دسترسی به محوطه سوخت‎رسانی، سوله برق، ایستگاه فرستنده و هواشناسی گفت: رفع و پاک‌سازی موانع موجود در محدوده سامانه‎های کمک ناوبری، مقاوم‎سازی و تقویت مبادی ورود و خروج به لندسایت و ایرساید، بهسازی مقرهای انتظامی، بهسازی نمازخانه، راه‎اندازی اطلاعات پرواز، ایجاد اتاق مادر و کودک، نصب علائم فرودگاهی، نصب آب‌سردکن و هواساز از فعالیت‎های انجام‌شده هستند.

وی ادامه داد: راه‎اندازی سامانه 199در فرودگاه شاهرود، ایجاد بخش اداری موقت، نصب و راه‎اندازی دوربین‎های امنیتی در حوزه فرودگاهی و پیرامونی و حذف سیستم کاغذی و ذخیره‎سازی الکترونیکی اطلاعات اداری از دیگر فعالیت‎های اجراشده در این فرودگاه محسوب می‎شود.

حمیدپور با اشاره به این‌که در حال حاضر دو شرکت هواپیمایی ماهان و ایران‌ایر در این فرودگاه فعالیت می‎کنند، در مورد افزایش پروازها گفت: علاوه بر چهار پرواز رفت‌وبرگشت هفتگی به تهران، مدتی است که دو پرواز رفت‌وبرگشت به مشهد را نیز راه‎اندازی کرده‎ایم که با استقبال خوبی همراه بوده است و در حال مذاکره با دو شرکت هواپیمایی هستیم که با اتمام پروژه روکش باند به مقصد کیش نیز پرواز برقرار کنیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.