| کد خبر: 171590 |

◄ تامین ارز ایرلاین‌ها از نیما

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از تامین ارز مورد نیاز فعالان صنعت هوانوردی از بازار ثانویه خبر داد.

تین نیوز

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از تامین ارز مورد نیاز فعالان صنعت هوانوردی از بازار ثانویه خبر داد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از مهر، مقصود اسعدی سامانی گفت: شیوه تخصیص ارز به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی از سامانه سنا به سامانه نیما تغییر کرد.

او تصریح کرد: هنوز مجوز دسترسی شرکت‌های هواپیمایی به سامانه نیما ابلاغ نشده است و به‌محض اجرایی شدن این دستورالعمل، شاهد تاثیر قابل‌توجهی بر کاهش قیمت بلیت هواپیما و پرواز ایرلاین‌های ایرانی خواهیم بود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: بعدازظهر دیروز طی جلساتی که با مسئولان بانک مرکزی در خصوص نحوه ارزدهی به ایرلاین ها داشتیم، موافقت شد تا ارز مورد نیاز فعالان صنعت هوانوردی با توجه به نیاز مردم به مسافرت‌های هوایی از محل سامانه نیما (بازار ثانویه) تهیه شود.

سامانی ادامه داد: نرخ ارزهای قابل دسترسی در سامانه نیما ارزان‌تر از سامانه سنا است و باقیمتی کم‌تر از ارز بازار آزاد به شرکت‌های هواپیمایی ارائه می‌شود.

او گفت: البته به دلیل آن‌که ارز ایرلاین‌های ایرانی دیگر با قیمت ۴۲۰۰ تومانی تامین نمی‌شود، بلیت هواپیما از قبل گران‌تر می‌شود اما این افزایش، زیاد نبوده و به دلیل فاصله قیمتی ارز آزاد و ارز ثانویه، چشمگیر نیست.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اذعان داشت: قیمت بلیت پروازهای خارجی نیز بر اساس ارز سامانه نیما کمتر از ۵۰‌درصد افزایش دارد، اظهار داشت: اگر قرار بود ارز ایرلاین‌ها بر اساس سمانه سنا تامین شود، افزایش قیمت بلیت پروازهای خارجی بیش از ۷۰‌درصد بود اما با تدبیری که شد، این افزایش، چندان زیاد نخواهد بود.

سامانی تصریح کرد: شرکت‌های هواپیمایی از بانک مرکزی تقاضا کردند تا پرونده‌های سابق درخواست ارز ۴۲۰۰ تومانی آن‌ها کماکان با همان نرخ سابق پاسخ داده شود و اگر درخواست جدیدی داشتند، بر اساس نرخ سامانه نیما محاسبه شود تا بتوانند دیون خود را به طرف‌های خارجی پرداخت کنند.

اودر پاسخ به اظهارات مهرداد تقی زاده معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی که روز گذشته در نشست خبری اعلام کرد تعدادی از ایرلاین‌های ایرانی در آستانه تعطیلی قرار دارند، تاکید کرد: انتظار داریم وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان مرجع حاکمیتی صنعت حمل‌ونقل به ما کمک کند نه این‌که با اظهارات این‌چنینی، باعث دلسردی فعالان صنعت هوانوردی شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: با توجه به این‌که نرخ ارز نیما بر اساس بازار ثانویه است، قیمت بلیت پروازها به‌صورت ملایم ۴۰ تا ۵۰‌درصد افزایش می‌یابد.

سامانی در ادامه گفت: بر اساس بخشنامه بانک مرکزی قرار بود ارز ایرلاین‌ها بر اساس سامانه سما تامین شود، اما با پیگیری‌های صورت گرفته مقرر شده تا ارز از طریق سامانه نیما که ارز بازار ثانویه بوده و قیمت آن حدود 7400 تومان است، تامین شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.