| کد خبر: 166120 |

◄ «سوخو» نزدیک‌تر به آسمان ایران؛ مجوز «اوفک» نیاز ندارد؟

در اواخر سال جاری دو شرکت هواپیمایی داخلی (آسمان-ایران‌ایرتور) در نمایشگاه هوایی اوراسیا تفاهم‌نامه خرید 40 فروند هواپیمای سوخو سوپرجت 100 را به امضا رساندند که بر اساس اعلام شرکت ایرتور ارزش کلی این تفاهم‌نامه در راستای خرید 20 فروند هواپیمای روسی یک میلیارد دلار است.

تین نیوز

شرکت هواپیماسازی روسی «سوخو» اخیراً اعلام کرده است که با وجود ازسرگیری تحریم‌های ایران، به همکاری با ایرلاین‌های ایرانی در چارچوب توافق‌های داخلی ادامه خواهد داد. بر اساس اعلام این شرکت، همکاری‌اش با ایرلاین‌های ایرانی در چهارچوب توافق‌های داخلی برای ارسال هواپیمای مسافری SSJ100R ادامه خواهد داد.

به گزارش تین‌نیوز، اواخر سال گذشته بود که شرکت هواپیماسازی سوخو، یک فروند هواپیمای سوپرجت 100 را جهت بازاریابی به ایران آورد اما با استقبال خوبی از جانب ایرلاین‌های ایرانی مواجه نشد و تعداد بسیار کمی از شرکت‌های هواپیمایی برای بررسی این هواپیما به فرودگاه مهرآباد رفتند که شاید اصلی‌ترین دلیل آن امید برای خرید هواپیمای بوئینگ و ایرباس بود.

اما اکنون با لغو قراردادهای ایرباس و بوئینگ با ایرلاین های ایرانی در برهه زمانی 90 تا 180 روزه، دیگر امیدها برای ورود این هواپیماهای غربی تا حد زیادی از بین رفته است از همین رو «هواپیمای سوخو» می‌تواند تنها گزینه پیش‌روی ایرلاین‌ها باشد.

اما یکی از خبرهای خوبی که سوخو با خود به ایران آورده بود، عدم نیاز به مجوز اوفک برای خرید این هواپیما در آینده نزدیک بود. الکساندر تاواریان که در رأس یک هیئت تجاری روسی به ایران آمده بود در خصوص مشکلات اخذ مجوز اوفک برای خرید هواپیمای سوخو، عنوان کرد: یکی از اهدافی که ما به دنبال آن هستیم کاهش قطعات آمریکایی در این هواپیما است. ما درحال‌حاضر بر روی کاهش قطعات آمریکایی در هواپیمای سوخو کار می‌کنیم تا بتوانیم سهم قطعات آمریکایی را به زیر ۱۰ درصد برسانیم.

سوخو سوپرجت 100 یک هواپیمای مسافربری جت منطقه‌ای در دسته ۷۵ تا ۹۵ صندلی است که حداقل نسبت به شرکت‌هایی مانند توپولوف و آنتونوف، برند معتبرتری در صنایع هواپیماسازی محسوب می‌شود. این شرکت هواپیماسازی روسی طرح ساخت هواپیما را از سال ۲۰۰۰ میلادی در بخش هواپیماهای مسافربری شرکت روسی سوخو با همکاری بوئینگ به‌عنوان همکار اصلی شروع کرد و اولین پرواز این هواپیما در ۱۹ می ۲۰۰۸ و اولین پرواز مسافربری تجاری آن توسط خط هوایی آرماویا از ایروان به مسکو در سال 2011 صورت گرفت. 

همچنین بنا به ادعای روس‌ها هزینه‌های نگهداری از سوخو سوپرجت کمتر از هواپیماهای ساخت بوئینگ یا ایرباس است اما همچنان قطعات استفاده‌شده غربی در این هواپیما بالای 10 درصد است و برای فروش نیازمند اخذ مجوز اوفک است.

بر اساس اعلام این شرکت روسی کشورهایی چون کوبا، تاجیکستان، قرقیزستان، اندونزی، یونان، ارمنستان و... در میان خریداران این هواپیما هستند.

یکی از بازارهایی که همواره شرکت هواپیماسازی سوخو به آن چشم داشت صنعت حمل‌ونقل هوایی ایران بود که پس از برجام تلاش بسیاری زیادی برای متقاعد کردن ایرلاین‌های ایرانی برای خرید هواپیماهایش کرد؛ اما شرکت‌های هواپیمایی همواره برای خرید هواپیمای غربی تمرکز داشتند. اکنون با توجه به خروج آمریکا از برجام لغو فروش هواپیما به ایران این موضوع کاملا متفاوت شده است و سوخو می‌تواند در راستای بهره‌گیری از فضای جدید بین ایران و آمریکا از فرصت پیش آمده استفاده کند و هواپیماهای بیشتری را به ایران بفروشد.

بر اساس این گزارش، در اواخر سال جاری دو شرکت هواپیمایی داخلی (آسمان-ایران‌ایرتور) در نمایشگاه هوایی اوراسیا تفاهم‌نامه خرید 40 فروند هواپیمای سوخو سوپرجت 100 را به امضا رساندند که بر اساس اعلام شرکت ایرتور ارزش کلی این تفاهم‌نامه در راستای خرید 20 فروند هواپیمای روسی یک میلیارد دلار است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    ایرتور که پول نداره!
    بهترین کار این هست که سوخو داخل ایران مونتاژ بشه و توسط دولت فاینانس بشه برای فروش به هما و آسمان!
    ما نیاز به صد فروند جت منطقه ای داریم ، پس مونتاژاش در ایران صرفه داره!
    بشرطی که دولت همونجوری که هما رو به بستن قرارداد سریع با ارباس و بویینگ مجبور کردن ، به بستن این قرارداد ها هم اجبار کنه!