| کد خبر: 161934 |

گزارش هفته‌نامه «حمل‌ونقل» از حضور هواپیمای روسی در ایران

◄ حذف «اوفک» تنها شانس «سوخو» برای حضور در ناوگان هوایی ایران

سوخو سوپرجت ۱۰۰، روز دوشنبه هفته گذشته (۲۲ بهمن‌ماه) در آشیانه شرکت هواپیمایی آسمان برای ساعاتی در معرض نمایش متخصصان و برخی از نمایندگان شرکت‌های هواپیمایی قرار گرفت اما با استقبال سردی از سوی بازدیدکنندگان مواجه شد.

تین نیوز

یکی دو هفته گذشته بود که یک فروند هواپیمای سوخو سوپرجت ۱۰۰ برای بازاریابی با تیم مهندس فنی خود که از نمایشگاه هوایی سنگاپور راهی روسیه بود در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست تا شاید بتواند در ایران مشتری پیدا کند.

به گزارش تین‌نیوز، روسیه بعد از توافق ایران با گروه ۱+۵ و برداشته‌شدن تحریم هوایی ایران، به‌سرعت بازار حمل‌ونقل هوایی ایران را نشانه گرفت و در سال ۱۳۹۴ رئیس شرکت سوخو اعلام کرد که این شرکت می‌تواند بعد از برجام و برداشته‌شدن کامل تحریم‌ها ۱۰۰ فروند از هواپیماهای خود را به ایران تحویل دهد. اما ایرباس و بوئینگ بعد از برجام دو گزینه اصلی شرکت‌های هواپیمایی ایرانی برای خرید هواپیما بودند که با امید خرید هواپیما از این دو غول هواپیماساز بزرگ، چشم‌هایشان را بر روی گزینه‌های دیگر بستند. اما حال با گذشت دو سال از برجام ایرلاین‌ها با شرایط موجود دیگر امیدی به خرید آسان هواپیما از این دو کمپانی ندارند و سوخو با علم به این موضوع پا به ایران گذاشت.

سوخو سوپرجت ۱۰۰، روز دوشنبه هفته گذشته (۲۲ بهمن‌ماه) در آشیانه شرکت هواپیمایی آسمان برای ساعاتی در معرض نمایش متخصصان و برخی از نمایندگان شرکت‌های هواپیمایی قرار گرفت اما با استقبال سردی از سوی بازدیدکنندگان مواجه شد. با توجه به دعوت جمع زیادی از مدیران و متخصصان صنعت هوانوردی کشور شاهد حضور بسیار کمرنگ بازدیدکنندگان بودیم که حتی تعداد این افراد به صد نفر هم نرسید. یکی از برنامه‌های شرکت سازنده سوخو بعد از نمایش هواپیما، برگزاری جلسه فنی با مدیران شرکت‌های هواپیمایی بود که شاید بتواند با نشان‌دادن قابلیت‌ها و ظرفیت‌های هواپیمای خود نظر مشتریان ایرانی خود را جلب کند، اما همان‌طور که در ابتدا عنوان شد تنها دو مدیر شرکت هواپیمایی (کاسپین و ساها) در این نمایش حضور داشتند و سایر شرکت‌ها تنها نمایندگانی فرستاده بودند. به‌همین‌دلیل حتی برگزاری جلسه فنی سوخو نیز با کمترین استقبال لازم انجام گرفت.

با دیدن نحوه برگزاری نمایش هواپیمای سوخو در ایران و استقبال بازدیدکنندگان، حتی کسی که در صنعت هوانوردی کمتر تجربه‌ای دارد می‌توانست به‌خوبی حس کند که شرکت‌های هواپیمایی درحال‌حاضر نه‌تنها تمایلی برای خرید این هواپیما ندارند بلکه حتی امکان اجاره این هواپیما نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

اما یکی از خبرهای خوبی که سوخو با خود به ایران آورده بود، عدم نیاز به مجوز اوفک برای خرید این هواپیما در آینده نزدیک بود. الکساندر تاواریان که در رأس یک هیئت تجاری روسی به ایران آمده بود در خصوص مشکلات اخذ مجوز اوفک برای خرید هواپیمای سوخو، به خبرنگار هفته‌نامه «حمل‌ونقل» گفت: «یکی از اهدافی که ما به دنبال آن هستیم کاهش قطعات آمریکایی در این هواپیما است. ما درحال‌حاضر بر روی کاهش قطعات آمریکایی در هواپیمای سوخو کار می‌کنیم تا بتوانیم سهم قطعات آمریکایی را به زیر ۱۰ درصد برسانیم.»

تاواریان افزود: «همان‌طور که می‌دانید اگر سهم قطعات آمریکایی بالای ۱۰ درصد باشد برای فروش نیازمند اخذ مجوز اوفک است به همین جهت ما می‌خواهیم بر روی این موضوع کار کنیم تا دیگر برای فروش هواپیما به ایران نیازی به مجوز اوفک نباشد.» یکی از نکات قابل توجه این بود که یک روز قبل از حضور سوخو در ایران، یک فروند هواپیمای مسافربری آنتونوف ۱۴۸ با ۶۵ مسافر و ۶ خدمه سقوط کرد و همه سرنشینان این هواپیما جان باختند.

برخی از کارشناسان و تحلیلگران صنعت هوانوردی معتقد هستند که جامعه ایرانی ذهنیتی منفی نسبت به هواپیماهای ساخته روسیه و بلوک شرق دارند و عموماً با توجه به سوانح هواپیماهای توپولوف و ایران ۱۴۰ که در کشور داشتند، رغبت و علاقه‌ای نسبت به این نوع هواپیما ندارند به‌خصوص آنکه عموماً طراحی داخلی هواپیماهای ساخت آن منطقه جغرافیایی به مذاق مسافران ایرانی خوش نیامده است. بنابراین نگرش منفی به هواپیمای سوخو ۱۰۰ نیز تسری یافته است.

برخی نیز خرید هواپیمای روسی را سیاسی عنوان می‌کنند و می‌گویند ایران به‌دلیل روابط نزدیکی که با روسیه دارد سعی می‌کند روابط تجاری دو کشور را توسعه بدهد؛ این سخنان در حالی از سوی کارشناسان صنعت هوایی کشور مطرح می‌شود که در سفری که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشور، در اوایل فرودین‌ماه سال جاری به روسیه داشت با رئیس‌جمهور روسیه درباره فروش  هواپیمای مسافربری سوخو به ایران مذاکره کرد.

خبرها حاکی از آن است شرکت‌های هواپیمایی در حال تأسیس نیز برای خرید هواپیمای نو در حال مذاکره با شرکت سازنده هواپیمای کانادایی (بمباردیر) و امبرائر برزیلی هستند و  اکنون گزینه سوخو نیز به این جمع اضافه شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    یکی از علت های نخریدن هواپیما شرقی توسط ایرلاین ها ، ترس از رییس جمهور هاست!
    چون اگر هواپیما شرقی سقوط کند ، چه توپولوف و چه انتونوف ، کلا پروازشون ممنوع میشه اما اگر هواپیما غربی سقوط کنه بطور موقت و کوتاه پروازشون ممنوع میشه!