| کد خبر: 165228 |

منظری مطرح کرد:

◄ شرط استقبال مردم از اوراق صکوک خرید هواپیمای نو

استقبال مردم از خرید اوراق بستگی به شرایط اقتصادی زمان انتشار این اوراق و قدرت خرید مردم و میزان سود حاصل از این سرمایه‌گذاری دارد. به نظر می‌آید، چون شرکت ایران‌ایر بنگاه تجاری دولتی است، علاقه‌مندی به خرید این اوراق زیاد نباشد.

تین نیوز

یک کارشناس هوایی در خصوص میزان استقبال مردم از عرضه اوراق صکوک در راستای تامین مالی خرید هواپیما می‌گوید: استقبال مردم از خرید اوراق بستگی به شرایط اقتصادی زمان انتشار این اوراق و قدرت خرید مردم و میزان سود حاصل از این سرمایه‌گذاری دارد. به نظر می‌آید، چون شرکت ایران‌ایر بنگاه تجاری دولتی است، علاقه‌مندی به تهیه آن زیاد نباشد؛ ولی از طرف دیگر، چون تضمین آن از طریق بانک‌ها و در نهایت دولت، برای پشتوانه سهام دولت در آن شرکت انجام می‌شود، می‌تواند عاملی برای رغبت به‌ شمار آید.

علیرضا منظری، کارشناس صنعت هوایی در گفت‌وگو با هفته‌نامه «حمل‌ونقل»، به تشریح روش مالی «صکوک» برای خرید هواپیما پرداخته است. او می‌گوید شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن درخواست‌کننده تأمین مالی شرکت ایران‌ایر از طریق انتشار این اوراق است و شرکت واسط مالی اردیبهشت (با مسئولیت محدود) را ناشر این اوراق تعیین کرده است. دارایی‌های مبنای انتشار این اوراق نیز هواپیماهای ایرباس هستند که به نهاد واسط منتقل می‌شوند و مجدداً به‌صورت اجاره در اختیار ایران ایر قرار می‌گیرد.

وی افزود: استفاده از این رویه برای خرید هواپیما در کشور ایران را شرکت هواپیمایی ماهان انجام داد که اولین شرکت خصوصی بود که حدود سال ۱۳۹۰ از این ابزار استفاده کرد و در مرحله اول، برای یک فروند هواپیمای ایرباس و در مرحله بعد، برای خرید چهار فروند عمل کرد و موفق هم بود؛ یعنی اجاره‌های پرداختی را انجام داد. برای مورد اول، مدت اجاره ۴ سال و نرخ اجاره‌بها ۵/۱۷ درصد و مقاطع پرداخت هر ۳ ماه یک‌بار بود و برای مورد دوم، فقط نرخ اجاره‌ها به ۱۷ درصد تغییر یافت.

 این کارشناس صنعت هوایی با بیان اینکه هما تصمیم دارد برای تأمین اعتبار مالی و دستیابی به نقدینگی برای خرید ۱۲ فروند هواپیما از شرکت ایرباس از این رویه صکوک یا اوراق بهادار اجاره استفاده و به ارزش ۵ هزار میلیارد ریال اوراق اجاره در برابر فروش فروند هواپیما منتشر کند، خاطرنشان کرد: در واقع، شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن درخواست‌کننده تأمین مالی شرکت ایران‌ایر از طریق انتشار این اوراق بوده و شرکت واسط مالی اردیبهشت (با مسئولیت محدود) را ناشر این اوراق تعیین کرده است.

 نماینده سابق ایران در ایکائو افزود: دارایی‌های مبنای انتشار این اوراق نیز هواپیماهای ایرباس هستند که به نهاد واسط منتقل می‌شود و مجدداً به‌صورت اجاره در اختیار ایران‌ایر قرار می‌گیرد. اوراق ۵ ساله و با نرخ ۱۶ درصد و مقاطع پرداخت هر ۳ ماه یک‌بار خواهد بود. شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن مسئولیت بازارگردانی و تعهد پذیره‌نویسی این اوراق را بر عهده دارد و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار، عامل پرداخت و تسویه وجوه است.

به گفته منظری؛ بانک‌های مسکن، پارسیان و صنعت و معدن به ترتیب ۴۰ درصد، ۳۰ درصد و ۳۰ درصد بازپرداخت اصل و سود این اوراق را ضمانت کرده‌اند. چون شرکت ایران‌ایر دولتی است، می‌تواند سهام شرکت هما را پشتوانه انتشار اوراق بهادار یا صکوک به حساب آورد و دولت در سقف پیش‌بینی قوانین بودجه سنواتی و رعایت قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، می‌تواند مجوز آنها را بدهد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اوراقی که در بازار عرضه می‌شود از آن استقبال خواهد شد، توضیح داد: البته، استقبال مردم از خرید اوراق بستگی به شرایط اقتصادی زمان نشر و قدرت خرید مردم و میزان سود حاصل از این سرمایه‌گذاری دارد. به نظر می‌آید، چون شرکت ایران‌ایر بنگاه تجاری دولتی است، علاقه‌مندی به تهیه آن زیاد نباشد؛ ولی از طرف دیگر، چون تضمین آن از طریق بانک‌ها و در نهایت دولت، برای پشتوانه سهام دولت در آن شرکت انجام می‌شود، می‌تواند عاملی برای رغبت به‌ شمار آید و در نهایت، میزان سود آن برای مردم تعیین‌کننده است.

مشروح این گفت‌وگو را در هفته‌نامه حمل‌ونقل بخوانید.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.