| کد خبر: 142448 |

◄ اورژانس از نوع هوایی

شیرین کریمی-در روزهای گذشته ، اصغر فخریه کاشان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل، اعلام کرد که این وزارت خانه ٤٥ فروند هلی کوپتر نو اورژانس از نوع ایرباس را برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (مرکز اورژانس کشور) خریداری می کند.

تین نیوز
‏شیرین کریمی*در روزهای گذشته ، اصغر فخریه کاشان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل، اعلام کرد که این وزارت خانه ٤٥ فروند هلی کوپتر نو اورژانس از نوع ایرباس را  برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (مرکز اورژانس کشور) خریداری می کند. به گفته فخریه کاشان زمانی که وزارت راه و شهرسازی و وزارت بهداشت در آلمان با مقامات و شرکت های آلمانی مذاکره میکردند، مقرر شد  برای آنکه قرارداد ایران با ایرباس به یک قرارداد واحد، هم از جهت خرید هواپیما و هم هلی کوپتر تبدیل شود، وزارت راه و شهرسازی خرید هلی کوپترها را پیگیری کرده و آن را در قرارداد فعلی ایران با ایرباس بگنجاند.

 

 

یکی از نیازهای اساسی هر جامعه در شرایط  اضطراری مانند بلایای طبیعی،جنگ،حوادث و سوانح دیگر، نیاز به آمبولانس برای حمل بیماران و مجروحین می باشد. در حال حاضر حجم قابل توجهی از این مهم توسط آمبولانس های زمینی انجام می گردد، اما در مواردی شاخص سرعت و زمان به علت شرایط ویژه بیماران و احتمال بالا بودن میزان مرگ و میر اهمیت بیشتری می یابد.  بیماران  قلبی و مغزی و مادران باردار در شرایط ویژه از جمله مواردی هستند که رسیدگی پزشکی به آنها باید در سریعترین زمان انجام شود. در این شرایط بعلت صدمات و عوارض احتمالی درحین انتقال زمینی بیماران و سایر محدودیت‌های آمبولانس زمینی، بهتر است از روش دیگری  برای حمل این گروه استفاده شود.

 

طبق آمار منتشر شده  از حوادث جاده ای سالانه، ایران به لحاظ آماری دارای یکی از بالاترین تلفات جاده‌ای در جهان می باشد و طبق اعلام  پلیس راهنمایی و رانندگی " در هر ساعت یک نفر در جاده ها کشته می شود" لذا نیاز  به حضور به موقع امدادگران در این شرایط الزامی است.

 

همچنین با توجه به آنکه ایران در منطقه زلزله‌خیزی واقع شده است و در زمان وقوع بلایای طبیعی از جمله سیل و زلزله، باید با آینده نگری جهت پیشگیری و کاهش آسیب، برنامه ریزی کنیم، هموار کردن شرایط رسیدگی هرچه سریع تر به وضعیت آسیب دیدگان و درمان مجروحین مناطق زلزله زده و سیل زده گامی بزرگ در این زمینه می باشد.

 

در همین راستا چندی پیش وزیر بهداشت اعلام کرد از آنجا که در هر٥ دقیقه یک حمله مغزی و هر ساعت چندین حادثه قلبی در هر شهر رخ می دهد و استفاده از ثانیه ها در نجات بیماران بسیار مهم است.  بنابراین تلاش وزارت بهداشت این است که زمان رسیدن اورژانس به بالین بیماران را به ١٠دقیقه کاهش دهد. اجرایی شدن این امر در شهرهای بزرگ از جمله تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و تبریز، با موانعی از قبیل ترافیک درون شهری همراه است که باعث عدم رسیدن به موقع اورژانس می شود.

 

در هنگام نیاز  به فوریت های پزشکی،  آمبولانس های هوایی می توانند نقش پر رنگی را ایفا کنند و راه حل بسیار مناسبی برای جلوگیری از اتلاف وقت جهت رسیدگی به بیماران و مجروحین باشند. 

 

آمار شرکت هلیکوپتری کشور (بخش اورژانس) نشان میدهد که تا سال ٩٢، تعداد٥ پایگاه اورژانس هوایی در کشور وجود داشته است. طی اندک سالهای گذشته، این تعداد به ٣٤پایگاه افزایش یافته است. شرکت هلی کوپتری ایران، هلال احمر، هوانیروز، هواناجا، سپاه، نیروی دریایی ارتش هلی کوپترها را برای این پایگاه ها تامین می کنند. شایان ذکر است که پایگاه عملیات اورژانس هوایی قم در رتبه اول کشور و شاهرود در رتبه دوم در زمینه کمک های امداد هوایی به سوانح جاده ای و شهری می باشند.

 

 
اضافه شدن ٤٥ فروند هلی کوپتر از نوع ایرباس می تواند نیاز کشور را به اورژانس هوایی تا حد زیادی بهبود بخشد. اما همزمان با چنین اقدام شایسته ای در توسعه ناوگان امداد هوایی،نیاز است تا در جهت تکمیل این امر، بیمارستان ها نیز مجهز به شرایط و زیرساخت های پذیرش هلی کوپتر شوند تا امکان انتقال و تحویل بیمار و مجروح در کمترین فاصله و زمان به پزشک میسر شود.

 

همچنین با توجه به شرایط ویژه پروازی در آسمان تهران و نیاز به اخذ مجوز پرواز از ناجا در کل کشور، مدیریت این ناوگان و کمک به تسریع اقدامات، نیازمند برنامه ریزی دقیق و هماهنگی های فوری می باشد. 

 

لازم به ذکر است ناوگان هلی کوپترهای اورژانس ایرباس که  شاملل H130 تک موتوره، H135 و H145 دو موتوره وH175 نیمه سنگین می باشد  دو سوم خدمات بازار اورژانس هوایی در سراسر جهان را تصاحب کرده و به بیش از ٣٠٠٠ مشتری در دنیا سرویس می دهند  با این تفاسیر، در نتیجۀ این اقدام دولت می توانیم علاوه برنوسازی ناوگان مسافربری  جهش بزرگی را در بخش اورژانس هوایی که امری بسیار ضروری است، برای کشور عزیزمان شاهد باشیم.

کارشناس صنعت هوانوردی-اتاق ایرونیوز

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.