| کد خبر: 127869 |

◄ دشمن دانا بلندت می‌کند؛ بر زمینت می‌زند نادان دوست

تین‌نیوز| اکرم فیض آبادی* پس از ورود اولین فروند هواپیمای ایرباس شرکت هواپیمایی «هما» در دی‌ماه سال گذشته زمزمه‌هایی در خصوص اینکه این هواپیما مرجوعی است از سوی برخی از  رسانه‌ها و منتقدان منتقد دولت منتشر شد.

 

این کلمات در حالی از سوی برخی از منتقدان دولت مرسوم شد که حتی کمترین تجربه‌ای و تخصصی را از تجارت  و بازرگانی نداشتند. استفاده از کلماتی ابتکاری مانند هواپیمای مرجوعی، پس‌مانده، دم سفید و اخیرا هم هواپیماهای «یتیم» در راستای تخریب حرکت دولت برای نوسازی ناوگان هوایی کشور استفاده شده است.

 

در جریان ورود 3 فروند هواپیمای ایرباس شرکت هواپیمایی هما بارها خبرهای متفاوتی در خصوص مرجوعی بودن این هواپیما منتشر شد که در این زمینه مدیرعامل هما بارها اعلام کرد که این هواپیماها مرجوعی کشورهای دیگر نیستند؛ ساعت پرواز این هواپیما‌ها صفر است و تنها چند ساعت پرواز تستی داشته‌اند.

 

فرهاد پرورش در این رابطه بارها توضیح داده است که برخی از شرکت‌ها سفارشاتی را به کارخانه‌های سازنده هواپیما می‌دهند و بنا به دلایل مالی یا تغییر استراتژی‌های خود سفارش خود را تغییر می‌دهند.

 

این کلمات در حالی مدت‌ها بر سر زبان‌ رسانه‌های منتقد دولت افتاده است که استفاده از کلماتی هم‌چون «مرجوعی» در صنعت هوایی کاملا بی اساس و نامفهوم است.

 

ساخت این هواپیماها که لقب مرجوعی به آنها نهاده شده است، به سفارش کشورهای دیگری بوده است که به دلایل مختلفی مانند مشکلات مالی از خرید آن امتناع می‌کنند این در حالی است که اگر شرکت هواپیمایی هما قصد سفارش این هواپیماها را داشت حدود دو تا چهار سال برای ورود آن زمان لازم بود و لغو سفارش هواپیما در دنیا رایج است.

 

متخصصان، فعالان و صاحب‌نظران صنعت هوایی کشور  بر این موضوع واقف هستند که اگر هواپیمایی با سفارش خرید از سوی کشوری دیگری انجام شده باشد و بعداً بنا به دلایلی لغو شود و کشور دیگری خواهان آن باشد، کاملا طبیعی است و نمی‌توان آن را مرجوعی و یا دست دوم دانست.

 

حمایت کارشناسان و متخصصان صنعت هوانوردی کشور از نوسازی ناوگان هوایی کشور با هر عقیده، سیاست و استراتژی جای بسی خوشحالی دارد چرا که به اهمیت نوسازی ناوگان فرسوده هوایی کشور بیشتر از هر قشری واقف هستند.

 

همین چند ماه گذشته بود که یکی از نمایندگان اسبق مجلس شورای اسلامی در یادداشتی که در شبکه مجازی منتشر کرد اولین فروند هواپیمای ایرباس جدید هما را مرجوعی خطاب کرد و گفت این هواپیما مشکل فنی داشته و حق پرواز ندارد.

 

وی در این یادداشت عنوان کرده است؛ هواپیمایی که بوی نویی می داد الان کجاست؟ چرا فقط برای یک پرواز نمایشی آن هم برای اعزام خانواده شهدا به مشهد مورد استفاده قرار گرفت؟ چرا در طول این مدت هیچ پرواز دیگری نداشته و در آشیانه نگهداری می‌شود؟

 

او در ادامه آورده است، مطابق گزارش‌های‌ ارسالی برای اینجانب، هواپیمای مذکور به دلیل نقص فنی‌ای که دارد و به همان دلیل هم کشور اسپانیا آن را مرجوع کرده بود، در حال حاضر در آشیانه نگهداری می شود و حق پرواز ندارد. مسئولان هواپیمایی منتظر کارشناسان فرانسوی ایرباس هستند تا برای رفع عیب هواپیمایی که بوی نویی می داد، به ایران سفر کنند!

 

این مطلب بعد از انتشار در شبکه‌های مجازی با واکنش شدید متخصصان و کارشناسان هوانوردی روبه‌رو شد و ٢٢ فعال صنعت هوانوردی طی بیانیه‌ای اعلام کردند «انتشار خبری منتسب به جناب‌عالی با موضوع «هواپیمایی که بوی نویی می‌داد کجاست» که در ادامه آن به وجود «اشکال فنی و زمین‌گیری هواپیمای ایرباس ٣٢١» از زمان ورود تا تاریخ ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ اشاره شده؛ با نادیده‌گرفتن پروازهای انجام‌گرفته از زمان ورود تا ٢٣ بهمن، مسبب ایجاد موجی از حساسیت و احساس ناامنی در اذهان جامعه و البته تأسف متخصصین صنعت هواپیمایی کشور شده است، چراکه نگرش تخصصی هوانوردی، موضوعات منتشره در متن منتسب به جناب‌عالی را چون مصداق تشویش افکار عمومی و سیاه‌نمایی می‌داند و به علت عدم تطبیق با اصول مدیریت حرفه‌ای نظام حمل‌ونقل هوایی، قاطعانه آن را مردود می‌شمارد. از سوی دیگر نادیده‌گرفتن بیش از ۱۶۰ پرواز در ۲۲۷ ساعت عملیاتی هواپیمای نورسیده و اشاره به واژه غیرکارشناسی «مرجوعی» و همچنین زمین‌گیری پس از اولین پرواز در ایران، تنها نمونه‌هایی از سیاه‌نمایی در مطلب منتشرشده عاری از کیفیت تخصصی حضرت‌عالی است». 

 

خبر مرجوعی بودن هواپیماها با توجه به توضیحات چندباره وزارت راه و شهرسازی و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» تا جایی ادامه پیدا کرد باعث شد عباس آخوندی به این موضوع به طرز عجیبی واکنش نشان دهد؛ در جلسه هیات دولت(17 فروردین‌96) خبرنگاری از وزیر راه پرسید ظاهرا هواپیماهای وارد شد مرجوعی کشوری دیگر است؟ 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.