| کد خبر ۲۳۷۶۳۹
کپی شد
مدیرکل فرودگاه‌های استان هرمزگان خبر داد:

تصمیم جدید دولت برای اقتصادی سازی فرودگاه ها؛ واگذاری به بخش خصوصی کلید خورد

در این آیین نامه دو مسیر پیش بینی شده است؛ نخست واگذاری بهره برداری بر اساس الگوهای شرکت فرودگاه ها با تعهدات مشخص برای سرمایه گذار، و دوم واگذاری فرودگاه هایی که فاقد مدل اقتصادی هستند از طریق مناقصه. همچنین مدل های BOT و بهره برداری از ترمینال ها نیز اصلاح شده تا جذابیت سرمایه گذاری افزایش یابد.

تصمیم جدید دولت برای اقتصادی سازی فرودگاه ها؛ واگذاری به بخش خصوصی کلید خورد
تین نیوز |

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از تصویب برنامه اتصال فرودگاه ها به شهرک های صنعتی و واگذاری بهره برداری برخی فرودگاه ها به بخش خصوصی خبر داد و گفت: شناسایی فرودگاه های دارای قابلیت اقتصادی شدن آغاز شده است.

به گزارش تین نیوز، در حالی که بخش قابل توجهی از فرودگاه های کشور با زیان عملیاتی مواجه اند، دولت گام تازه ای برای اقتصادی سازی فرودگاه ها برداشته است. مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران می گوید برنامه اتصال فرودگاه ها به شهرک های صنعتی و واگذاری بهره برداری به بخش خصوصی، به تصویب هیأت وزیران رسیده و شناسایی فرودگاه های قابل واگذاری در حال انجام است.

محمد امیرانی، معاون وزیر راه و شهرسازی، در نشست خبری نهمین نمایشگاه بین المللی حمل ونقل، لجستیک و صنایع وابسته با اشاره به مأموریت های اصلی شرکت فرودگاه ها اظهار کرد: کنترل و هدایت پروازها و ارائه خدمات به ایرلاین ها در ۵۶ فرودگاه تحت مالکیت این شرکت، دو وظیفه اصلی شرکت فرودگاه ها محسوب می شود.

به گفته وی، از بهمن ماه ۱۴۰۳ تاکنون حدود ۱۵.۵ هزار میلیارد تومان درآمد در شرکت فرودگاه ها محقق شده که ۷۳ درصد آن از محل کنترل ترافیک پروازهای عبوری و راه های هوایی و حدود ۳۰ درصد از ارائه خدمات فرودگاهی به دست آمده است. بخشی از این منابع نیز صرف توسعه و بهسازی زیرساخت های فرودگاهی شده است.

امیرانی با اشاره به دستور وزیر راه و شهرسازی برای اقتصادی سازی فرودگاه ها گفت: در سال ۱۴۰۳، از مجموع ۵۶ فرودگاه کشور، ۵۵ فرودگاه اقتصادی نبوده اند. این در حالی است که اقتصادی کردن فرودگاه هایی با کمتر از یک میلیون مسافر در سال، حتی در سطح جهانی نیز بسیار دشوار است و حدود ۸۰ درصد فرودگاه های کشور در این دسته قرار دارند.

وی افزود: برای عبور از این چالش، برنامه اتصال فرودگاه ها به شهرک های صنعتی و واگذاری بهره برداری به بخش خصوصی در هیأت دولت تصویب شده است. بر اساس این برنامه، شناسایی فرودگاه هایی که قابلیت اقتصادی شدن دارند آغاز شده و اجرای طرح از دو فرودگاه به صورت پایلوت شروع خواهد شد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها درباره آیین نامه مدیریت بهره برداری فرودگاه ها توضیح داد: در این آیین نامه دو مسیر پیش بینی شده است؛ نخست واگذاری بهره برداری بر اساس الگوهای شرکت فرودگاه ها با تعهدات مشخص برای سرمایه گذار، و دوم واگذاری فرودگاه هایی که فاقد مدل اقتصادی هستند از طریق مناقصه. همچنین مدل های BOT و بهره برداری از ترمینال ها نیز اصلاح شده تا جذابیت سرمایه گذاری افزایش یابد.

امیرانی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات انجام شده در حوزه ناوبری هوایی اشاره کرد و گفت: با وجود فشار تحریم ها، امسال نخستین رادار بومی کشور در فرودگاه اهواز نصب شده و نصب دو رادار دیگر نیز در دستور کار قرار دارد؛ یکی تا پایان سال در اطراف تهران و دیگری در فرودگاه شیراز راه اندازی خواهد شد.

وی همچنین از برنامه ریزی برای قرارداد اتوماسیون مرکز کنترل هوایی کشور خبر داد و گفت: قرارداد این پروژه طی شش ماه آینده نهایی خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان با اشاره به چالش منابع انسانی در شرکت فرودگاه ها اظهار کرد: به منظور جلوگیری از مهاجرت نیروهای متخصص، پرداخت حقوق و مزایا برای کارکنان دارای تخصص و مهارت ویژه، بر اساس آیین نامه قانون خاص شرکت فرودگاه ها و در چارچوب ضوابط جدید شورای حقوق و دستمزد انجام خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.