| کد خبر ۳۱۰۵۳۱
کپی شد

محرومیت زدایی هوایی در نقاط کم برخوردار از خدمات هوایی، ضروری است

معاون برنامه ریزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از آمادگی این شرکت برای سرمایه گذاری و مشارکت با بخش خصوصی برای راه اندازی خطوط هوایی در فرودگاه های کم رونق تحت مالکیت خود خبر داد و گفت: این موضوع در راستای توسعه هوانوردی کشور و محرومیت زدایی هوایی در نقاط کم برخوردار از خدمات هوایی ضروری است.

تین نیوز |

معاون برنامه ریزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از آمادگی این شرکت برای سرمایه گذاری و مشارکت با بخش خصوصی برای راه اندازی خطوط هوایی در فرودگاه های کم رونق تحت مالکیت خود خبر داد و گفت: این موضوع در راستای توسعه هوانوردی کشور و محرومیت زدایی هوایی در نقاط کم برخوردار از خدمات هوایی ضروری است.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی فرودگاه های استان اصفهان؛ احمدرضا بیاتی، در کارگاه آموزشی معاونین برنامه ریزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران که به میزبانی فرودگاه شهید بهشتی اصفهان برگزار شد، با اشاره به چالش های مدیریت 56 فرودگاه در کشور اظهار داشت: فرودگاه با پروازهایش سنجیده می شود و رونق هر فرودگاه اساساً با پرواز است و بر این اساس درآمدهای غیر هوانوردی وابستگی مستقیم با رونق پروازی دارد. 

بیاتی افزود: تعدادی فرودگاه داریم که عملاً پروازی در آنها اتفاق نمی افتد و بیش از نیمی از فرودگاه ها روزانه کمتر از یک پرواز دارند. 

وی ادامه داد: این واقعیت شرکت فرودگاه ها است، دلیلش آن است که ما یک شرکت خدمات رسان دولتی هستیم و اولویت این است خدمات باکیفیت ارائه کنیم و در گام بعد است که بایستی درآمدزایی کنیم.

 بیاتی با بیان اینکه در حال حاضر رویکرد جدید ما تمرکز روی درآمدهای غیرهوانوردی است، ادامه داد: فرودگاهی که یک تا 2 پرواز دارد، نمی تواند درآمد غیرهوانوردی موثر و پایداری داشته باشد مگر آنکه از ظرفیت های جدید درآمدی استفاده کنیم.

احمدرضا بیاتی، معاونت برنامه ریزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در کارگاه آموزشی معاونین برنامه ریزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران که به میزبانی فرودگاه شهید بهشتی اصفهان برگزار شد، با اشاره به چالشهای مدیریت 56 فرودگاه در کشور اظهار داشت: 

فرودگاه با پروازهایش سنجیده می شود و رونق هر فرودگاه اساساً با پرواز است و بر این اساس درآمدهای غیر هوانوردی وابستگی مستقیم رونق پروازی دارد. 

بیاتی افزود: تعدادی فرودگاه داریم که عملاً پروازی در آنها اتفاق نمی افتد و بیش از نیمی از فرودگاه ها روزانه کمتر از یک پرواز دارند. 

معاونت برنامه ریزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: این واقعیت شرکت فرودگاه ها است، دلیلش آن است که ما یک شرکت خدمات رسان دولتی هستیم و اولویت مان این است خدمات باکیفیت ارائه کنیم و در گام بعد است که بایستی درآمدزایی کنیم.

 وی با بیان اینکه در حال حاضر رویکرد جدید ما تمرکز روی درآمدهای غیر هوانوردی است، ادامه داد: فرودگاهی که یک تا 2 پرواز دارد، نمی تواند درآمد غیرهوانوردی موثر و پایداری داشته باشد مگر آنکه از ظرفیت های جدید درآمدی استفاده کنیم.

معاونت برنامه ریزی، نظارت و امور اقتصادی اضافه کرد: عملاً ۱۰ تا ۱۲ فرودگاه اول ما از رونق برخوردارند و می توان پروژه های تجاری در آن اجرا و روی افزایش درآمدهای غیر هوانوردی تمرکز کرد.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه های معاونت برنامه ریزی و نظارت، تعیین میزان ارزش فرودگاه ها است یعنی تأثیری که یک فرودگاه از نظر اقتصادی بر محیط پیرامون خود می گذارد، گفت: در حال انجام مطالعاتی هستیم که به ما نشان می دهد که وزن و تاثیر اقتصادی هر فرودگاه یا اصطلاحاً اکونومیک ایمپکت فرودگاه در اقتصاد کشور چقدر است تا بر اساس آن بتوان در هر فرودگاه برنامه ریزی هزینه ای انجام دهیم.

معاونت برنامه ریزی، نظارت و امور اقتصادی اضافه کرد: در توسعه حمل ونقل هوایی در ایران الگوی «هاب انداسپوک» بسیار تجویز می شود در حالی که به دلایل متعدد اقتصادی، فنی، فرهنگی و احتماعی این مدل در کشور حداقل تا زمان رشد قابل توجه GDP در ایران کارایی نخواهد داشت چراکه هزینه های اتصال از طریق هاب به نسبت پرواز مستقیم به مقصد نهایی به طرز معناداری بیشتر است.

 وی با اشاره به اینکه مطالعات ما نشان می دهد که در حال حاضر ۵۰ درصد فرودگاه های کشور ظرفیتی بیش از ۵۰ مسافر روزانه را ندارند، گفت: به نظر می رسد که در بازه ۳ تا ۵ سال آینده برای رونق عمده ی فرودگاه های کشور، غیر از 12 فرودگاه اول، بایستی روی ناوگان هواپیماهای جت ۵۰ نفره سرمایه گذاری کنیم.

بیاتی عنوان کرد: به دلیل وجود دو رشته کوه بزرگ زاگرس و البرز و شرایط (hot&high) در ایران هواپیماهای توربوپراپ چالش های عملیاتی جدی دارند کمااینکه بازار جهانی تولید این نوع هواپیماها در حال حاضر بشدت محدود شده است، بنابراین باید در ۴۴ فرودگاه کم رونق کشور بر روی جت های مسافری ۵۰ نفره تمرکز کنیم. حتی اگر دوره بازگشت سرمایه در این نوع جت ها بواسطه کم بودن تعداد صندلی طولانی تر از هواپیماهای صدنفره یا بالاتر باشد امتیازات دیگری نصیب ما خواهد شد از جمله لودفاکتور حداکثری و افزایش فرکانس پروازی در فرودگاه های کم رونق.

معاونت برنامه ریزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران اضافه کرد: عملاً ۱۰ تا ۱۲ فرودگاه اول ما از رونق برخوردارند و می توان پروژه های تجاری در آن اجرا و روی افزایش درآمدهای غیر هوانوردی تمرکز کرد.

وی افزود: یکی از برنامه های معاونت برنامه ریزی نظارت تعیین میزان ارزش فرودگاه ها است یعنی تأثیری که یک فرودگاه از نظر اقتصادی بر محیط پیرامون خود میگذارد

 بیاتی گفت: در حال انجام مطالعاتی هستیم که به ما نشان می دهد که وزن و تاثیر اقتصادی هر فرودگاه یا اصطلاحاً اکونومیک ایمپکت فرودگاه در اقتصاد کشور چقدر است تا بر اساس آن بتوان در هر فرودگاه برنامه ریزی هزینه ای انجام دهیم .

معاونت برنامه ریزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران اضافه کرد: در توسعه حمل ونقل هوایی در ایران الگوی «هاب انداسپوک» بسیار تجویز می شود در حالی که به دلایل متعدد اقتصادی فنی فرهنگی و احتماعی این مدل در کشور حداقل تا زمان رشد قابل توجه GDP در ایران کارایی نخواهد داشت چراکه هزینه های اتصال از طریق هاب به نسبت پرواز مستقیم به مقصد نهایی به طرز معناداری بیشتر است.

 وی با اشاره به اینکه مطالعات ما نشان می دهد که در حال حاضر ۵۰ درصد فرودگاه های کشور ظرفیتی بیش از ۵۰ مسافر روزانه را ندارند، گفت: به نظر می رسد که در بازه ۳ تا ۵ سال آینده برای رونق عمده ی فرودگاه های کشور، غیر از 12 فرودگاه اول، بایستی روی ناوگان هواپیماهای جت ۵۰ نفره سرمایه گذاری کنیم . 

بیاتی عنوان کرد: به دلیل وجود دو رشته کوه بزرگ زاگرس و البرز و شرایط (hot&high) در ایران هواپیماهای توربوپراپ چالشهای عملیاتی جدی دارند کمااینکه بازار جهانی تولید این نوع هواپیماها در حال حاضر بشدت محدود شده است .بنابراین باید در ۴۴ فرودگاه کم رونق کشور بر روی جت های مسافری ۵۰ نفره تمرکز کنیم. حتی اگر دوره بازگشت سرمایه در این نوع جت ها بواسطه کم بودن تعداد صندلی طولانی تر از هواپیماهای صدنفره یا بالاتر باشد امتیازات دیگری نصیب ما خواهد شد منجمله لودفاکتور حداکثری و افزایش فرکانس پروازی در فرودکاههای کم رونق.

معاونت برنامه ریزی، نظارت و امور اقتصادی بیان کرد: نیمی از فرودگاه های ما در حال حاضر ظرفیت هواپیمای 737 یکصدوپنجاه نفره و حتی آر جی ۹۰ نفره را ندارند. بنابراین ابتدا باید با هواپیماهای کوچکتر ظرفیت سازی در آن شهر انجام شود و پس از چند سال خود به خود به سمت هواپیماهای بزرگتر حرکت کنیم.

وی با تأکید بر اینکه هر تصمیمی می خواهیم برای فرودگاه ها بگیریم باید یک دیدگاه علمی عملگرایانه پشت آن باشد، تصریح کرد: با این تفاسیر در عمده فرودگاههای کم رونق کشور در حال حاضر تنها مدل نقطه به نقطه قابلیت اجرا دارد یعنی مستقیم به پایتخت، مستقیم به مشهد، مستقیم به نجف و مستقیم به کیش و مدل هاب اند اسپوک به دلایل اقتصادی در حال حاضر جواب نمی دهد.

بیاتی گفت: شرکت فرودگاه ها آماده سرمایه گذاری و مشارکت با بخش خصوصی در خصوص راه اندازی خطوط هوایی در فرودگاه های کم رونق تحت مالکیت خود است و این موضوع را در راستای توسعه هوانوردی کشور و محرومیت زدایی هوایی در نقاط کم برخوردار از خدمات هوایی ضروری می داند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.