جنگ ۱۲ روزه چه بلایی سر درآمد فرودگاه ها آورد؟ افت ۱۰ درصدی پروازهای عبوری و ابهام در اراضی مهرآباد
معاون وزیر راه و شهرسازی از کاهش ۱۰ درصدی درآمد پروازهای عبوری در ۸ ماه نخست امسال خبر داد و اعلام کرد: جنگ ۱۲ روزه و بسته شدن مقطعی آسمان ایران، عامل اصلی افت درآمد شرکت فرودگاه ها بوده است.
جنگ ۱۲ روزه و بسته شدن موقت آسمان ایران، اثر خود را بر درآمدهای هوانوردی کشور گذاشت. مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران می گوید درآمد پروازهای عبوری در ۸ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تا ۱۰ درصد کاهش یافته؛ کاهشی که اگرچه مقطعی بوده، اما اثر آن در صورت های مالی شرکت فرودگاه ها قابل مشاهده است.
به گزارش تین نیوز، محمد امیرانی، معاون وزیر راه و شهرسازی، در نشست خبری نمایشگاه حمل ونقل با اشاره به وضعیت درآمدی شرکت فرودگاه ها اعلام کرد: این شرکت ارائه خدمات در ۵۶ فرودگاه مالکیتی کشور را بر عهده دارد و از بهمن ماه سال گذشته تاکنون حدود ۱۵.۵ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرده است. به گفته وی، ۷۳ درصد این درآمد از محل حق عبور راه های هوایی و پروازهای عبوری و حدود ۲۰ درصد از خدمات فرودگاهی تأمین شده است.
امیرانی با تأکید بر ضرورت اقتصادی سازی فرودگاه های کشور گفت: طبق آمار سال گذشته، ۵۵ فرودگاه کشور زیان ده و تنها یک فرودگاه سودده بوده است. این در حالی است که در سطح جهانی، اقتصادی کردن فرودگاه هایی با کمتر از یک میلیون مسافر در سال بسیار دشوار است و حدود ۸۰ درصد فرودگاه های ایران نیز در همین دسته قرار می گیرند.
وی یکی از راهکارهای خروج از زیان دهی را واگذاری فرودگاه ها به بخش خصوصی دانست و افزود: در آینده نزدیک، یک تا دو فرودگاه که مدل اقتصادی آنها آماده شده، واگذار خواهند شد. البته متقاضیان باید تعهدات مشخصی را اجرا کنند و فرودگاه هایی که توان اقتصادی ندارند، از مسیر مناقصه تعیین تکلیف می شوند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود به چالش های توسعه فرودگاه مهرآباد اشاره کرد و گفت: برای اجرای پروژه کاهش تعدد ترمینال ها و توسعه مهرآباد، نیازمند تملک ۹۰ هکتار از اراضی نیروی هوایی و ۹ هکتار از اراضی گمرک هستیم.
به گفته امیرانی، موضوع واگذاری خانه های گمرک مهرآباد در معاونت حقوقی ریاست جمهوری مطرح شده و بر اساس دستور صادرشده، این اراضی باید به فرودگاه تحویل داده شود. وی تأکید کرد: گمرک برای این ۹ هکتار سند مالکیت ندارد و از سال ۱۳۸۶ نیز هیچ خدمتی در مهرآباد ارائه نمی دهد، اما با وجود موافقت نامه های انجام شده، هنوز این ساختمان ها تخلیه نشده اند.
امیرانی درباره وضعیت پروازهای عبوری پس از جنگ نیز توضیح داد: حدود دو ماه پس از وقوع جنگ، پروازهای عبوری به شرایط عادی بازگشت و در حال حاضر روزانه ۸۳۹ سورتی پرواز عبوری انجام می شود که نشان دهنده رشد روزانه ۲ درصدی است. با این حال، کاهش درآمد ۸ ماهه امسال نسبت به سال گذشته، عمدتاً ناشی از همان وقفه ناشی از جنگ بوده است.