| کد خبر: 246209 |

◄ درآمدزایی کریدور ترانس خزر برای ایران؛ بیش از اتصال ریلی رشت آستارا

یک کاربر تین نیوز معتقد است استفاده از فرصت ترانس خزر بیش از فرصت اتصال ریلی برای ایران می تواند درآمدزا باشد.

تین نیوز

یک کاربر تین نیوز معتقد است استفاده از فرصت ترانس خزر بیش از فرصت اتصال ریلی برای ایران می تواند درآمدزا باشد.

به گزارش تین نیوز، این کاربر در بخش نظرهای کاربران نوشت: ایران سالانه بیش از 11 میلیارد دلار تبادل مالی  به شکل صادرات کالا به امارات با امارات دارد.

او عنوان کرد: ایران می تواند با تشکیل شرکت در کشورهای آذربایجان و قزاقستان و با استفاده از کریدور ترانس خزر بار به بنادر آذربایجان و قزاقستان در دریای خزر صادر کند و با شرکت های در مالکیت تجار ایرانی و استفاده از خطوط ریلی آذربایجان و قزاقستان بار را به اروپا و چین و سایر نقاط دنیا صادر کند.

وی افزود: اگرچه ظرفیت بنادر جنوبی کشور برای این مدل صادرات در بنادر شمالی مجموعا 30 میلیون تن و ناوگان کشتی های ایران در خزر هم بسیار کوچک است که از جمله مشکلات موجود در این زمینه است.

این کاربر خاطرنشان کرد: صادرات، تجارت و ترانزیت با استفاده از شرایط ایجاد شده در جنگ  اوکراین و فعال شدن مسیر کریدور ترانس خزر و نیاز به ترانزیت کالا از خاک ایران برای روسیه فرصتی است که باید به خوبی از آن استفاده شود.

او گفت: اتصال ریلی رشت آستارا برای صادرات و ترانزیت بار به اسم ایران و از خاک ایران  بسیار مهم است ولی امکانات زیادی برای گسترش مسیر ترانزیت و صادرات در دریای خزر به شکل دور زدن تحریم ها برای کشور ما به همراه ندارد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • احد صالحی 1 0

    نظر بسیار جالبی است.
    بجای حل مسئله، پیشنهاد شده که چند دبی جدید بسازیم. یکی در قزاقستان، یکی در آذربایجان و یکی در ترکمنستان. غافل از اینکه همه این راهکارها هزینه تجارت با ایران را در بخش صادرات بالا میبرد . در بخش واردات نیز بهای تمام شده که به دست مصرف کننده میرسد را نیز افزایش میدهد.

  • محمدرضا جعفرپناه 1 1

    سلام، کاربر محترم تین نیوز اشتباه می فرمایند. راه آهن رشت آستارا یک شریان حیاتی و پیوسته و متصل به شبکه سراسری راه آهن است که مشکلات حمل و نقل ترکیبی را مرتفع کرده و تکمیل آن چه از نظر درآمد ترانزیتی برای کشور، از بسیاری جهات برای کشور تولید قدرت می کند و تکمیل آن از نان شب هم برای کشور واجب تر است.

  • ناشناس 4 1

    گسترش ترانزیت در دریای خزر به صورت واضح امکان پذیر تر از منتظر راه آهن رشت آستارا ماندن است !! با بستر ترانزیتی در دریای خزر مواجه هستیم که وابستگی به کشوری ندارد !! البته اتصال ریلی رشت آستارا واجب است !! ولی تا ساخته شدن آن باید روی توان ترانزیتی بندری در خزر تمرکز کرد !! کریدور های ریلی دریای خزر متنوع و قابل استفاده بالا هستند !! در کنار آن باید توجه داشت که راه آهن توان ترانزیت سالانه حداکثر ۱۰ میلیون تن کالا را دارد !! بحث ترانزیتی فقط روسیه برای ترانزیت ۲۵ میلیون تن در سال اول و تا رسیدن به ۳۰۰ میلیون تن است !!

  • مهدی خورسند 0 0

    جالب بود که دیدگاه یک کاربر رو به صورت گزارش درآوردید. من هم با بخشی از این دیدگاه موافقم، اما این در شرایطی هست که ترکیه روال عادی همکاری با تهران رو طی بکنه.
    ضمنا، اگر تنها به کریدور ترانس خزر متکی باشیم، تکلیف بازار اوراسیا و نیازشون به سرزمین های جنوبی چی میشه. اتفاقا در این شرایط، ترکیه به عنوان جایگزین وارد میشه و کریدور شمال-جنوب به جای ایران از ترکیه عبور میکنه. همین الان طرح روسیه-ترکیه-عراق-کویت-خلیج فارس مطرح هست.
    ضمنا، زیرساخت لازم برای انتقال تولیدات پتروشیمی و نفت و گاز و البته کالا جهت رسیدن به ترانس خزر رو نداریم. مه جاده و نه ریل برای رسیدن به کریدور ترانس خزر موجود نیست! نمیدونم این دوست عزیز چطور به چنین نتیجه ای رسیدن. ضمنا، عبور ما از کریدور شمال-جنوب، یعنی وابسته بودن ایران ژئوپلیتیک محور تورانی و این بسیار برای منافع ملی ما خطرناک هست.
    ضمنا، همین قزاقستان الان خواهان کریدور هایی از ایران برای دسترسی به جنوب و آب های آزاد هست.
    ما محکومیم به تکمیل طرح های ترانزیتی داخلی. متنوع شدن و داشتن همه توان کریدورهای زمینی-ریلی در کشور، بسیار میتونه در وابسته کردن اقتصاد کشورهای همسایه به ژئوپلیتیک ایران موثر باشه.
    ضمنا این رو نباید فراموش کنیم که ترانس خزر بدلیل بارانداز و بارگیری، بسیار پرهزینه هست و وجود یک مسیر یکپارچه ریلی یا جاده ای بسیار میتونه برای تجار غرب و شرق جذاب باشه. این خاصیت تنها برای ایران هست و هیچ کشوری در لولای شرق به غرب خاصیت ژئوپلیتیکی ایران رو نداره. اما ما هم به همین دلخوشی هنوز دست روی دست گذاشتیم و اقدام عاجلی نمیکنیم.