| کد خبر: 221403 |

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد

◄ شرکت های حمل و نقل باید از خودمالکی به شرکت‌مالکی تغییر یابند

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفته: بر اساس آمارها، میانگین عمر حدود ۴۰ درصد از ناوگان حمل و نقل باری بالای ۳۵ سال است.

تین نیوز

فرسودگی حمل و نقل عمومی و باری مساله ای است که بارها مسئولان در مورد آن هشدار داده اند اما تا به حال تصمیم برای نوسازی آن گرفته نشده است. حالا گویا فرسودگی در حمل و نقل باری که 5 سال پیش مقرر شد در تفاهم نامه ای که پیشتر  میان وزارت راه و شهرسازی با وزارت نفت بسته شد قرار بود که ۶۵ هزار کامیون فرسوده کشور در مدت 4 سال نوسازی شود اما طی این مدت فقط ۵۰۰۰ کامیون نوسازی شده است به نوعی می شود گفت فقط 10 درصد از تفاهم نامه اجرایی شد. حالا سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفته: بر اساس آمارها، میانگین عمر حدود ۴۰ درصد از ناوگان حمل و نقل باری بالای ۳۵ سال است، در حوزه مسافری میانگین عمر ناوگان مینی بوس بالغ بر ۱۸ سال است که این نشان می دهد که عمر این ناوگان بسیار بالا است.

همان طور که در بالا اشاره شد بارها از سوی مسئولان و دستگاه های ذی ربط مساله فرسودگی حمل و نقل عمومی و باری هشدار داده شده است اما تا اکنون تمصمیمات در این حوزه هیچکدام نه اجرایی شده اند و نا اقداماتی مبنی بر رفع این مشکل بین نهادها و دستگاه های مرتبط  صورت گرفته است. در بررسی موانع و مشکلات موجود در سر راه نوسازی حمل و نقل عمومی و باری دیده می شود که از یک سو شهرداری ها از دولت درخواست دارند که در این حوزه بودجه لازم در نظر گرفته شود و همچنین عدم رعایت تعهدات سنواتی دولت در جهت تامین ناوگان، چه در قالب تامین ارز و چه در قالب تامین قطعات را مانعی بر نوسازی می دانند. از سوی دیگر برخی  نمایندگان مجلس کمبود اعتبارات از سوی شهرداری‌ها را مانع اصلی نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و ناوگان حمل و نقل عمومی کشور می دانند. این رفت و برگشت ها باعث شده است که ما شاهد برخی اعتراضات از سوی رانندگان به خصوص در حوزه حمل و نقل جاده ای برای عدم توجه به نوسازی این سیستم باشیم.

 

*حمایت از سازمان راهداری جهت تأمین لجستیک حمل و نقل

حالا البرز حسینی سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری «خانه ملت»، با اشاره به مشکلات حوزه حمل و نقل جاده ای به ویژه حمل بار، گفته: در چند سال اخیر رانندگان وسایل نقلیه به ویژه کامیون ها برای تأمین تجهیزات مرتبط، با مشکلات بسیاری مواجه شده اند، این مسئله موجب شد که در سال 97 کامیون داران نسبت به این شرایط اعتراض کنند که خوشبختانه با تلاش مجلس و دولت این مشکلات تا حدودی مرتفع شد.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی ادامه داده: البته حمل و نقل یک چرخه فرابخشی است و تمام امور این بخش بر عهده وزارت راه و سازمان راهداری نیست، از این رو مسائلی مانند تأمین منابع، تأمین قطعات و سوخت جزء مواردی است که باید به صورت فرابخشی مورد پیگیری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه رویکرد مجلس و اعضای کمیسیون عمران مجلس به حوزه حمل و نقل جاده ای بسیار مثبت است، افزوده: کمیسیون عمران در هفته جاری نیز نشستی را با هدف بررسی وضعیت حمل و نقل باری برگزار کرد و تمام محورهای این بخش مورد بحث و بررسی قرار گرفت. از این رو اعضای کمیسیون برای حمایت و کمک به سازمان راهداری جهت تأمین لجستیک و تجهیزات اعلام آمادگی کردند.

 

*میانگین عمر حدود 40 درصد از ناوگان حمل و نقل باری کشور بالای 35 سال است

حسینی با اشاره به بالا بودن میانگین عمر ناوگان حمل و نقل کشور، ادامه داده: بر اساس آمارها، میانگین عمر حدود 40 درصد از ناوگان حمل و نقل باری کشور بالای 35 سال است، در حوزه مسافری میانگین عمر ناوگان مینی بوس بالغ بر 18 سال است که این نشان می دهد که عمر این ناوگان بسیار بالا است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفته: همچنین میانگین عمر ناوگان اتوبوس کشور حدود 12 سال و میانگین عمر ناوگان سواری کشور حدود 9 تا 11 سال است. از این رو بسیار ضروری است تا با تأمین منابع مالی و نظم بخشی در این حوزه وضعیت حوزه حمل و نقل کشور را ارتقا دهیم.

 

*شرکت های حمل و نقل باید از خودمالکی به شرکت‌مالکی تغییر یابند

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس افزوده: یکی دیگر از اهداف، توانمندسازی شرکت های حمل و نقل است تا این شرکت ها از خودمالکی به سمت شرکت‌مالکی تغییر یابند تا سیاست‌گذاری، کنترل بار و نحوه مدیریت این بخش توسط سازمان راهداری صورت گرفته و اجرا توسط صنوف حمل و نقل انجام شود.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • خدادادبکرانی 1 0

    سیاست پوسیده لیبرالی غربی..

    در جایی که 90٪حنل ونقل جاده ای خود مالکی است ..
    وچندین سال است که برخی مسئولین بدنبال شرکت محوری کردن حمل ونقل جاده ای هستند ..
    وحمل ونقل کشورمان را با کشورهای غربی مقایسه می کنند ..
    این اجحاف بزرگ وظلم به بزرگترین قشر اجتماع وکلیدی ترین صنف اقتصادی کشور خواهد بود که با وجود تحریمها ووضعیت موجود جامعه تصمیم های شتاب زده وغیر معقولی برای حمل ونقل مثل دنبال کردن طرح هایی از جمله شرکت محوری کردن حمل ونقل جاده ای گرفته شود ..

    اینقدر مشکلات در حمل ونقل جاده ای وجود دارد که با شرکت محوری کردن حمل ونقل نه تنها مرتفع نخواهد شد ..
    بلکه بر مشکلات بزرگتر نیز در حمل ونقل دامن خواهد زد ..
    واین طرح آن زمان که کشور ما در وضعیت مناسب تری قرار داشت هیچ گاه شرکتهای حمل ونقل زیر بار هزینه های تحمیلی ناوگان نرفتند وهمیشه از مالک بودن ودر اختیار داشتن کامیون ملکی فرار کردند ..

    اکنون که هزینه های تعمیر ونگهداری ناوگان متاسفانه چندین برابر از چند سال قبل شده واصلا ناوگان هیچ صرفه اقتصادی برای نه شرکت ونه مالک ونه هیچ شخصیتی دیگر از جمله سرمایه گذار ندارد ..
    ومملکت نیز با تحریمهای عمده حمل ونقلی از جانب غرب روبرو است ..

    متاسفانه مسێولان هیچ گاه به اهمیت حمل ونقل جاده ای نخواستند توجه کنند ..
    وفقط وفقط هر طرحی که در تئوری منفعت بیشتری داشت برای برخی از اقشار وسرمایه داران آن را آماده وپیاده سازی می کنند ..
    بدون توجه کافی به خواست جامعه ومردم ..

    یا علی مذ

  • سیددلاورموسوی 0 0

    سلام.
    جناب اقای حسینی..
    شرکتهای حمل و نقل به هیچ عنوان قانون را رعایت نمیکنند...
    مگر الان تمام امور حمل و نقل به دست شرکتها نیست ؟
    مگر واردات کامیون الان مختص شرکتها نیست ؟
    شما لطف کنید یک گروه تحقیق و تفحص از مالکیت شرکتها بر کامیونهایی که قبلا با مجوز قانونی و تسهیلات دولتی اقدام کرده اند بعمل بیاورید تا ببینید که چند درصد از کامیونهای فوق الذکر در مالکیت شرکتها است..
    به محض وارد کردن کامیون به گمرک انها را به رانندها پیش فروش کردند و فقط اسناد کامیونها بنام شرکتها است...
    عملا قانون را دور میزنند...
    الان هم که شما پیشنهاد تقویت شرکتها را داری...
    بله تقویت کنید .
    اما نظارت هم داشته باشید تا کامیونها را به رانندها با قیمت چندبرابر نفروشند...
    شرکتها باید کامیون داشته باشند تا از هزینه کامیون خبر داشته باشند و خون خودمالکان را داخل شیشه نکنند

  • کورش فلاحی 0 0

    سلام جناب حسینی سخنگوی محترم کمسیون عمران مجلس ؛ شما در باره کمتر از ۵درصد ناوگان حمل ونقل جاده ای اظهار نظر کرده اید که انهم اکثرا ناوگان متعلق به خودشان نیست ومالکیت جنبه سوری دارد .
    ۹۵ در صد ناوگان حمل ونقل جاده ای متعلق به خودمالکان خصوصی یا شخصی میباشد که زیر نظر هیچ شرکتی نیستند .
    اگر با حل مشکلات ان ۵درصد مشکل حمل ونقل جاده ای حل میشود که دیگر صحبتی ندارم ۹۵ درصد باقیمانده را تعطیل کنید تا بروند دنبال حرفه دیگر .
    چرا اصل را کنار میگذارید وبه فرع میپردازید .
    ناوگان حمل ونقل جاده ای یعنی خودمالکی !!!!
    فکری به حال این جمعیت بکنید که هیچ وقت دیده نشده اند !!!!!!!!!!!!!!!!!

  • صمد 0 0

    شرکتهای دارای ناوگانتون که همه ورشکست شدن و الان دارن دلالی میکنند شرکتهای حمل و نقل ترکیه ای با اون همه سابقه و عظمت حریف ناوگان خود مالک ایران نشد و فقط رانندگان شهر کوچکی مثل مرند استانبول رو کرده بودن بندر عباس و ناوگان هیچ کشوری نمیتونه با ناوگان خود مالک ایرانی رقابت کنه چون راننده ایرانی ماشین مال خودشه حساب ریال به ریال مخارج کامیون رو داره بر عکس رانندگان شرکتی سایر کشورها که تو تیر پارکها گازوییل میفروشن داخلی کارها هم که با این همه سختی و کرایه های پایین دارن کار میکنند دیگه چی میخایید به جای این طرحهای شکست خورده از رانندگان ایرانی حمایت کنید

  • لطیف خاموشی 0 0

    ممنون از نظرات سخنگوی محترم کمیسیون عمران مجلس
    این باید ها ونباید هابی راکه اعلام میفرمایند بهتر است راهکار اجرایی آنرا نیز بیان بفرمایند .

    ناوگان حمل کالای جاده ای درحال حاضر بیش از چهل تا پنجاه درصد مازاد وجود دارد .
    این ناوگان متعلق به مردم است .چگونه میتوانید شرکتها را از خودمالکی به سمت شرکت مالکی سوق دهید ؟!

    ۴۲۰۰ شرکت وموسسه حمل ونقل کالا می‌بایستی سرمایه ای بالغ بر ۴۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه از بخش خصوصی را به آنها منتقل کنیم .یعنی یا باید این شرکتها رابا همین وضعیت حفظ کرد وکامیوندار بخش خصوصی را به زور وادار کرد که کامیونش رابنام شرکت منتقل نماید که این امر امکانپذیر نیست .یا باید شرکتهای حمل ونقل این سرمایه را با کمک دولت تهیه کنند یعنی هر شرکت باید بطور متوسط ۱۰۰ میلیارد تومن سرمایه برای تملک کامیون آورده داشته باشد .
    علی برکت الله

    اما تشکیل شرکتهای تعاونی حمل ونقل فراگیر وسازماندهی خودمالکی درقالب تعاونی ها و انحلال سایر شرکتها با دلیل عدم داشتن خودرو میتواند اجرایی گردد ولاغیر

  • مالک نخعی 0 0

    با سلام خدمت سخنگوی کمیسیون عمران مجلس
    چند نکته بارز در این مقاله دیده می شود
    اول اینکه تیتر غلط است! بایستی بگوییم صنعت حمل و نقل جاده ای باید از خود مالکی به شرکت مالکی تغییر کند.
    دوم با به عنوان مجلس که در راَس امور هستند، کدام راهکار اجرایی را برای حل اشکالاتی که در این مصاحبه طرح نمودند وارد عمل شدند؟
    و نکته سوم به عنوان مجلس از کدام راهکارهای اجرایی دستگاه های متولی امر مانند سازمان راهداری، وزارت نفت، وزارت صمت و وزارت اقتصاد مطلع هستند و در صدر امور چطور دستگاه های بروکرات و عریض و طویل دولتی را در امور اقتصاد حمل و نقل، واردات ناوگان نو، نوسازی ناوگان، بهینه سازی مصرف سوخت و ......را هماهنگ می کنید که همیشه ناهماهنگ عمل می کنند و در عمل در هیچ دولتی توفیقی برای بازسازی ناوگان حاصل نشده است.
    از سال ۹۷ تا کنون که مسائل حمل و نقل بارز و آشکار شده است هیچ نهادی عملکرد صحیح و درستی نداشته و در عمل بی نتیجه و با فرافکنی مشکلات لا ینحل مانده اند.

  • عبدالله خانعلی ، رییس هیات مدیره انجمن رانندگان کامیون های یخچال دار استان تهران 0 0

    با سلام ،
    متاسفانه از روزی که اینجانب بخاطر دارم ، همه سعی کرده اند تنها با زدن حرف های زیبا و مردم پسند بقول امروزی ها پوپولیستی دور نمایی زیبا ، مدرن و ایده آل ترسیم و نشان مردم دهند ، خصوصاَ مسئولان و نمایندگان محترم مجلس که با رای مردم وارد مجلس می شوند ،
    بدلیل نبود افراد متخصص ،کاردان ، آگاه و بعضاَ تحصیلکرده در انجمن های صنفی رانندگان و کامیونداران و کانون های مربوطه و عدم درخواست همکاری و مشارکت افراد دخیل در آن حرفه و صنعت از طرف مسئولان ، همانگونه که شاهد هستید هیچیک از طرحها و نقطه نظرات ارائه شده تا کنون جامه عمل نپوشیده است ، نه اینکه در بین رانندگان افراد تحصیل کرده نداشته باشیم ، بلکه این افراد مشارکت نمی کنند ،
    زیرا دنیا ، دنیای واقعی است نه دنیای حرف ، بنا بر این حرف هر چقدر هم که زیبا باشد و از دهان هر کسی و هر مسئولی بیرون بیاید تا زمانی که در حد حرف باقی بماند شاید هم چنان زیبا باشد ، ولی وقتی قرار شد اجرایی شود تا زمانی که با واقعیات جامعه هماهنگ نبوده و تطابق نداشته باشد قطعاَ اجرایی و موفق نخواهد بود ،
    در مورد فرمایشات نمایندگان محترم مجلس هم شخصاَ هیچ انتظاری از ایشان ندارم که از حمل و نقل اطلاعی داشته باشند و بتوانند کاری برای حمل و نقل انجام دهند ، کما اینکه از دو کانون کشوری رانندگان و کامیونداران به جهت عدم آگاهی کافی از حمل و نقل انتظاری ندارم ،
    برای تحقق یک هدف و پروژه ای عظیم مانند حمل و نقل و تبدیل آن از خود مالکی به شرکت مالکی که امری بسیار بسیار نیکو و پسندیده است و به اعتقاد اینجانب صد در صد هم به نفع راننده ، زیرساخت هایی لازم است که در ایران فراهم نیست ،
    متاسفانه در ایران بدلیل عدم توجه مسئولان مربوطه اول مشکل ظهور کرده ، مدت زیادی وجود داشته ، بعد که به مرحله بغرنج و مشکل ساز رسید تازه افرادی با حرف به فکر رفع آن می افتند ،
    شایان ذکر در سال های 1383 الی 1386 که کشور در آرامش و ثبات اقتصادی بود ، شرکت های به اصطلاح خودرو ساز از جمله سایپا دیزل یک دستگاه کامیون کشنده ولوو اف اچ 460 را به قیمت نود و دو میلیون و هشتصد و پنجاه و چهار هزار تومان می فروخت ، البته آن زمان در نماشگاه های شهرک کامیونداران تهران ارزانتر هم می فروختند ،
    هیجده میلیون و دویست هزار تومان پیش می گرفت و مابقی را در اقساط 5 الی 7 ساله ، قیمت هایی که در توان خرید راننده ها بود ،
    در آن زمان کامیون های قدیمی مانند ماک حدوداَ 20 تا 250 میلیون تومان خرید و فروش می شدند ، راننده ای که ماک داشت به راحتی با فروش آن می توانست پیش پرداخت کامیون کشنده ولوو را تهیه و مابقی را از کارکرد خود بپردازد ،
    البته در آن زمان هم حرف نوسازی ناوگان بود ، ولی برای اسقاط ناوگان باری بر اساس محور کامیون اسقاطی قیمتی تعیین کردند که دارندگان کامیون های فرسوده تمایلی به مشارکت در آن از خود نشان ندادند ، بر اساس هر محور 6 میلیون تومان به مالک کامیون میدادند که طرح اسقاط اجرایی نشد ، در آن زمان نه مسئولان و نه رانندگان هیچکدام به صورت جدی بفکر نوسازی نبودند ، مسئولان برای نوسازی هیچ تلاشی نکردند ، حالا هم که امکان آن وجود ندارد ،
    نکته قابل توجه اینکه کدام ارگان یا سازمانی باید تشخیص دهد که نیاز ناوگان باری حمل کالای کشور چه تعداد است ؟ چه تعدادی نیاز است ؟ تناژ محمولات کشور در سال چقدر است ؟ چه ارگان یا سازمانی متولی هماهنگی بین عرضه و تقاضا بین محموله و ناوگان است ؟ چه کسانی باید مدیریت و برنامه ریزی کنند ؟
    شرکت محوری در حمل و نقل بسیار علمی ، کارشناسی و پسندیده است که موجب کاهش بسیار هزینه های تمام شده نسبت به خود مالکی می شود ، ولی پرسش مهمی مطرح است ، کدام شرکت حمل ؟ کدام سرمایه گذار حاضر است در این سیستم و در این شرایط سرمایه گذاری کند ؟ هزینه ها را بر اساس یورو و یورو خدا تومانی پرداخت کند و در آمدش بر اساس ریال بی ارزش باشد ، تازه دیگرانی برای هم سال ها طول بکشد تا برای ایشان نرخ تن بر کیلومتر تعیین کنند ، والسلام ،