۷۹ درصد از اعتبار پروژه قطار شهری تبریز محقق شد
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز با بیان اینکه برای پروژه قطارشهری در سال جاری ۶۵ هزار میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته شده است، گفت: از این اعتبار تاکنون حدود ۷۹ درصد به صورت نقدی و غیرنقدی محقق شده است.
اصغر باقری فر در حاشیه هفتمین تور رسانه ای شهرداری تبریز برای بازدید از خطوط ۲ و ۳ قطارشهری در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه افزود: تاکنون ۵۱ هزار میلیارد ریال از اعتبار این پروژه تامین و ۳۱ هزار میلیارد ریال هزینه شده است و تلاش می شود تا پایان سال بقیه اعتبار تخصیص و هزینه شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز با بیان اینکه شورای عالی ترافیک کشور، چهار خط شهری و یک خط حومه ای برای قطارشهری تبریز مصوب کرده است، اظهار کرد: عملیات اجرایی خط۱ از سال ۱۳۸۰ آغاز شد و در سه فاز طراحی شده که فاز نخست آن در سال ۱۳۹۴، فاز دوم در سال ۱۳۹۵ و فاز سوم در سال ۱۳۹۸ به بهره برداری رسیده است.
وی گفت: در دور جدید مدیریت شهری، توجه ویژه ای به توسعه حمل و نقل درون شهری شده و اعتبار این پروژه حدود چهار برابر نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است.
۹۸.۴ درصد از خط۱ قطارشهری تبریز به بهره برداری رسیده است
باقری فر، با اشاره به بهره برداری از چهار ایستگاه خط۱ شامل ۹، ۱۳، ۱۵ و ۱۶ در دور جدید مدیریت شهری، ادامه داد: در زمان کنونی ۹۸.۴ درصد از این خط تکمیل و به بهره برداری رسیده و فقط برخی ایستگاه ها نواقصاتی در آسانسور، پله برقی و تجهیزات مخابراتی دارند که با صرف حدود ۴۰ هزار میلیارد ریال آن ها نیز تکمیل می شود.
وی یادآور شد: در زمان کنونی بر اساس سامانه ترددشمار، در خط۱ قطارشهری تبریز روزانه به طور متوسط ۷۰ هزار مسافر جابجا می شود و با بهره برداری از خط۲ میزان پذیرش و جابجایی مسافر افزایش چشمگیری خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز با اشاره به وضعیت خط۲ قطارشهری تبریز گفت: عملیات اجرایی این خط از سال ۱۳۹۰ آغاز شده بود، اما به دلیل مشکلات قراردادی و عدم تامین منابع مالی کافی چند سال با رکود مواجه شد ولی در دور جدید مدیریت شهری و با حمایت شورای شهر، خط۲ دوباره فعال شده است.
باقری فر، افزود: خط۲ به طول ۲۲.۴ کیلومتر و با ۲۰ ایستگاه در دست اجرا است و تاکنون ۱۷.۵ کیلومتر از تونل این خط در فاز اول و دوم حفاری شده و با حفاری ۵۲۰ متر دستگاه دوم حفاری در بهمن ماه از تونل خارج و حفاری فاز دوم این خط تمام می شود.
خط۳ قطارشهری سهم بسزایی در کاهش ترافیک شهری تبریز ایفا خواهد کرد
وی اظهار کرد: در سال های گذشته اقدام خاصی برای خط۳ قطارشهری انجام نشده بود اما در ۲ سال اخیر مدیریت جدید شهری توجه ویژه ای به این خط داشت چراکه تنها کریدوری است که می تواند ترافیک را در شهر کاهش دهد و این خط شمال تبریز را به جنوب آن متصل می کند.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز با اشاره به اینکه این خط، سهم بسزایی در پذیرش مسافر به علت تراکم جمعیت موجود در مسیر ایفا می کند، گفت: حفاری این خط آغاز شده و حدود ۱۵۰ متر پیشروی کرده و دستگاه دوم نیز بازسازی و آماده حفاری است و در هفته آینده حفاری را آغاز می کند.
بیش از ۹۵ درصد مطالعات خط۴ قطارشهری تبریز به صورت حمل و نقل تراموا انجام شده است
باقری فر، با تاکید بر اینکه حفاری خط۳ تا سه سال آینده به اتمام می رسد، ادامه داد: خط۴ به شکل روسطحی با استفاده از تراموا اجرا می شود و مطالعات این خط در مراحل نهایی و بیش از ۹۵ درصد آن انجام شده است.
وی یادآور شد: مقرر شده در بودجه سال ۱۴۰۵ بودجه لازم برای اجرای این خط پیش بینی می شود تا فاز اول این خط از فرودگاه و میدان آذربایجان تا میدان «نصف راه» به طول ۸.۵ کیلومتر با تامین ناوگان مورد نیاز اجرا شود.