مدیرعامل مترو شیراز در گفتگو با تین نیوز تشریح کرد:

◄ جزییات بهره‌برداری از سومین متروی کشور در شیراز / حضور ۱۸ ماهه چینی ها برای رفع نقایص احتمالی

◄ جزییات بهره‌برداری از سومین متروی کشور در شیراز / حضور ۱۸ ماهه چینی ها برای رفع نقایص احتمالی
تین نیوز | مدیرعامل متروی شیراز گفت: با توجه به اینکه ترخیص واگن‌های باقیمانده بستگی به اقدامات گمرکی، تأمین منابع مالی و اقدامات ارزی و بانکی دارد، بنابراین نمی‌توان تاریخ دقیقی را برای ترخیص واگن‌ها اعلام کرد. از این رو برای تأمین منابع مالی با منابع مختلف در حال رایزنی هستیم تا هرچه زودتر روند ترخیص را تسریع کنیم.

اسدالله حاجی زمانی در پاسخ به سؤال خبرنگار تین نیوز در رابطه با اینکه از چه زمانی تست سرد و گرم واگن‌های رسیده به شهر شیراز آغاز خواهد شد، گفت: تست سرد و گرم این واگن‌ها به محض تخلیه شدن و روی ریل‌گذاری آنها بحث تست سرد و گرم شروع خواهد شد. در حال حاضر دو واگن تخلیه شده و بقیه نیز در حال تخلیه است اما مهم، وصل کردن این واگن‌ها و تشکیل قطار است.

وی افزود: کارشناسان کارخانه سازنده واگن‌ها از کشور چین در شهر شیراز حضور دارند و این کارشناسان اقدامات لازم را انجام می‌دهند و راه اندازی بر عهده این افراد است. پس از آن، تمام تست‌های سرد و گرم مترو شیراز آماده تحویل خواهد بود.

حاجی زمانی یادآور شد: این متخصصان تا پایان 18 ماه گارانتی که این واگن‌ها دارند در شیراز می‌مانند و تمام نقایص احتمالی را برطرف خواهند کرد. 

مدیرعامل متروی شیراز در پاسخ به اینکه آیا تدبیری برای بومی‌سازی دانش نصب، تعمیر و نگهداری واگن‌‌ها اندیشیده شده است یا خیر، گفت: ما تعدادی از نیروهای کاردان و متخصص خود را در کنار این متخصصان چینی گذاشته‌ایم و این کارشناسان ایرانی، مراحل تست و نگهداری را در چین آموزش دیده‌اند و در طول این 18 ماه نیز امیدواریم ماهرتر شوند.

وی درخصوص راهبران قطارها ضمن اشاره به آموزش دیدن آنها در کشور چین گفت: این راهبران علیرغم اینکه در کارخانه سازنده در کشور چین دوره دیده‌اند به مدت 9 ماه در شهر تهران آموزش دیده و حتی به مدت سه یا چهار ماه به صورت راهبر اصلی در مترو تهران کار کرده‌اند. سرعت قطارهای مترو شیراز مانند سایر متروها حداکثر 80 کیلومتر در ساعت خواهد بود.

حاجی زمانی در رابطه 15 واگن باقیمانده فاز اول خط 1 مترو شیراز به تین نیوز گفت: تمام این واگن‌های باقیمانده در بندر شهیدرجایی بندر عباس بوده و منتظر اقدامات ترخیص گمرکی ، تأمین منابع و کارهای بانکی هستند. بعد از تعطیلات نوروز منتظر ترخیص آنها خواهیم بود و زمان آن بستگی به اقدامات بانکی دارد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز تأکید کرد: با توجه به اینکه ترخیص این واگن‌ها بستگی به سه عامل اقدامات گمرکی، تأمین منابع مالی و اقدامات ارزی و بانکی دارد، بنابراین نمی‌توان تاریخ دقیقی را برای ترخیص واگن‌ها اعلام کرد و برای تأمین منابع آن با منابع مختلف در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم هرچه زودتر کارها و روند ترخیص را تسریع بخشیم.

وی در خصوص برنامه سازمان قطار شهری شیراز برای سایر خطوط در آینده به تین نیوز گفت: فاز دوم خط 1 در بعضی از ایستگاه‌ها در حال ساخت است و به محض اتمام فاز اول و بهره‌برداری از آن به جدیت بر روز فاز دوم تمرکز خواهیم کرد.

حاجی زمانی همچنین با اشاره به پیمانکار بودن قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در خط 2 مترو شیراز گفت: این خط نیز در حال انجام است و قرارگاه خاتم الانبیا کار خود را شروع کرده است، مذاکراتی نیز با شرکت‌های اوکراینی داشته‌ایم تا به عنوان سرمایه‌گذار این خط فعالیت کنند و تفاهم‌نامه نیز امضا شده است.

وی درباره زمان دقیق بهره‌برداری از فاز اول گفت: زمان دقیقی را نمی‌توان گفت چون بستگی به زمان ترخیص واگن‌ها از بندرعباس دارد، اما به محض اینکه واگن‌های باقیمانده به شیراز برسد، بعد از دو ماه که دوره تست سرد و گرم است فاز اول به بهره‌برداری خواهد رسید.

 مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز تصریح کرد: با توجه به اینکه تأمین واگن‌ها مشکل اصلی متروها است، از همین الان تلاش خود را برای تأمین واگن‌های فاز دوم خط 1 و خط  2 آغاز کرده‌ایم.

حاجی زمانی با بیان اینکه باید اجرای سومین قطار شهری (مترو) کشور در کلان شهر شیراز در سومین حرم اهل بیت (ع) را به فال نیک بگیریم، بیان کرد: امیدواریم پس از تست‌های سرد و گرم و تامین اعتبارات لازم برای 15 واگن دیگر در بندرعباس، به زودی شاهد تکمیل و راه اندازی فاز اول مترو در شیراز باشیم.
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.