| کد خبر: 140811 |

خدادادی مطرح کرد:

توسعه بی‌ضابطه مترو علت فرونشست زمین در پایتختد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از بی توجهی به استانداردهای عمرانی در توسعه مترو،گفت: علت بیشتر فرونشست های زمین درتهران عدم رعایت مسائل ایمنی در توسعه مترو است.

تین نیوز

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از بی توجهی به استانداردهای عمرانی در توسعه مترو،گفت: علت بیشتر فرونشست های زمین درتهران عدم رعایت مسائل ایمنی در توسعه مترو است.

سلمان خدادادیدرخصوص بحران فرونشست زمین در تهران، گفت: یکی ازموضوعات مهم حال حاضر تهران فرونشست زمین است که طی سالیان گذشته در مناطق مختلف جنوب و غرب تهران رخ داده است، بنابراین با توجه به اینکه فرونشست زمین می تواند سبب بروزمشکلات بسیاری شود؛ به طورحتم باید تدابیرلازم را برای جلوگیری از افزایش آن درنظرگرفت، درغیر این صورت باید منتظرتبعات حاصل ازبی توجهی به این مشکل بود.

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه فرو نشست زمین پس از وقوع هرگونه بحران نظیر زلزله پررنگ تر می شود، افزود: فرونشست های به وجود آمده درطی سالیان گذشته میزان آسیب پذیری تهران را افزایش داده و اگر نسبت به این موضوع توجه نشود، نمی توان از افزایش خسارت های وجود چنین مشکلاتی جلوگیری کرد؛ هرچند که بحث فرونشست زمین درحالت عادی و بدون وقوع حادثه نیز درنقاط مختلف تهران دیده شده است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه درفرونشست های زمین تلفات جانی دیده نشده است، تصریح کرد: این موضوع به ان معنا نیست که بحث فرونشست زمین هیچ اهمیتی ندارد، ضمن اینکه عدم وقوع بحران هایی مانند زلزله نیز دلیلی براین نیست که بحث فرونشست هیچگونه اهمیتی ندارد؛ بنابراین خطر فرونشست زمین برای تهران درهمه ادوار وجود داشته و این موضوع حکایت از آن دارد شرایط زیرساختی درکشور برای ساخت و ساز درحوزه های عمرانی همانند مترو به هیبچ وجه از آمادگی لازم برخوردار نیست.

خدادادی با اشاره به اینکه فرونشست های به وجود آمده در نقاط مختلف تهران ارتباط بسیاری با ساخت خطوط مترو دارد،گفت: بنابراین عدم رعایت مسائل فنی درساخت مترو سبب بروز فرونشست زمین شده و به دلیل ساخت خطوط مترو احتمال فرونشست زمین قریب القوع می باشد؛ بنابراین عدم رعایت مسائل ایمنی درزیرساخت های تهران سبب بروز فرونشست زمین شده است؛ ازاین رو بی توجهی به استانداردهای لازم در ساخت و سازها منجر به مشکلات های عمرانی مهمی می شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه بیشتر مشکلات پیش آمده در فرونشست زمین متوجه عملکرد شهرداری و مدیران شهری است، افزود: انتظارمی رود در توسعه خطوط مترو بیش از گذشته مسائل مربوط به زیرساخت ها مورد توجه قرار گیرد.

 

منبع: خبرگزاری خانه ملت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • `پوريا مقدم 0 0

    در خصوص فرو نشست زمين لازم است که نکته اي بيان شود: درست است که عمليات عمراني غير اصولي منجر به بروز بحران در زير زمين مي شود از اين قبيل مي توان حادثه شهران را نام برد اما علت اصلي فرو نشست زمين در تهران و ساير نقاط ايران استخراج بي رويه آب هاي زير زميني و حفر چاه هاي مطالعه نشده و غير مجاز است. برداشت آبهاي زير زمين بدون آنکه زمان تنفس و تجديد قوا به سفره آب زبر زميني داده شود منجر به فرو ريختن و تخريب سفره مي شود که تاثير آن را روي سطح زمين با نشست هاي پياپي مشاهده ميکنيم. نمونه اين نشست ها مي توانيم در عکس هاي هوايي مخصوص زمين شناسي که از دشت هاي رفسنجان کرمان و دشت شهريار به وضوح طي زمان مشاهده کنيم.اين موضوع به تفصیل در هشتمين کنفرانس بين المللي مديريت جامع بحران، بهمن ماه 95 در تهران مورد بحث و تفسير قرار گرفت. از آن بدتر اينکه به دليل تخريب اين سفره ها، به هنگام بارش هاي احتمالي شديد، زمين قدرت جذب و ذخيره آب هاي جاري در سطح را از دست مي دهد، که اين امر اگر موجب جاري شدن سيل نشود، منجر به از دست رفتن منابع آب شيرين در منطقه اي کم آب و متمايل به خشکي مثل ايران خواهد شد. با توجه به الگوي نا مناسب مصرف آب در بخش خانگي و کشاورزي، آينده اي نا خشايند و سخت در انتظار است. از مسئولين محترم در مجلس و ساير ارگانها انتظار مي رود که به جاي زير سوال بردن پروژه ي نيم قرني مترو که حالا به درست يا غلط در حال انجام است، و به نوعي عصاي دست مردم و دواي درد تهران و آلودگي هاي صوتي و هوايي، و راه حلي جدي براي ترافيک و هزينه هاي سوخت و هزار تا مشکل ديگر است....، توجه جدي خود را روي بحران مايه حيات متمرکز کنند.صداي هشدار هاي سازمان آب به تنهايي به گوش همگان نميرسد. بدون آب هيچي نخواهيم داشت.البته اگر نخواهيم 220 ليتر نفر را به قيمت 40-50 دلار يا بيشتر بفروشيم تا با آن آب معدني ليتري (؟) بخريم؟ به راستي چه قدر نفت برايمان و براي آيندگان ما باقي مانده است؟