| کد خبر: 265744 |

رد پای ناتوانی سازمان هواشناسی در فرودگاه‌ های کشور نمایان شد

اگر خلبانی در اهواز نمی تواند با مه، هواپیما را فرود بیاورد، اشتباه پیش بینی های هواشناسی است؛

تین نیوز

کارشناس هواشناسی با بیان اینکه وظیفه سازمان هواشناسی ارائه پیش بینی های دقیق دوساعته برای پروازهاست، گفت: در زمان حاضر در فرودگاه مهرآباد با دید زیر ۸۰۰متر و فرودگاه های دیگر کشورمان با دید کمتر از ۱۰۰۰متر و ۱۲۰۰ متر هواپیما نمی تواند فرود بیاید!

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، حسین اردکانی با بیان اینکه برخی پیش بینی های آب و هوا با مدل های عددی و برخی با مدل های غیرعددی است، اظهار کرد: یکی از پیش بینی ها، پیش بینی 2 ساعته است که به خصوص برای بخش حمل و نقل هوایی  مهم است.

وی ادامه داد: الان در گزارش های سازمان هواشناسی، دیده بان وضع هوای فرودگاه و ایستگاه را می دهد. سازمان هواشناسی موظف است بعد از اطلاعاتی که دیده بانی ارائه کرد، یک پیش بینی دوساعته برای فرودگاه اعلام کند.

وی افزود: مثلاً برای فرودگاه امام که دستگاه ILS دارد اگر دید افقی به کمتر از 400 متر برسد، برف سنگین یا بارندگی سنگین داشته باشد، دید را برای خلبان کم خواهد شد، در این صورت هواپیما امکان فرود در فرودگاه را نخواهد داشت.

این کارشناس هواشناسی اضافه کرد: در زمان حاضر در فرودگاه مهرآباد با دید زیر 800 متر و فرودگاه های دیگر کشورمان با دید کمتر از 1000 متر و 1200 متر هواپیما نمی تواند فرود بیاید!

اردکانی با بیان این که این نقصی است که فرودگاه های کشور دارند، متذکر شد: در دنیا دید را در فرودگاه ها به 30 و 50 متر کاهش داده اند؛ در برخی فرودگاه ها دستگاه های ILS خلبان را برای فرود هواپیما به صورت کور راهنمایی می کنند؛ این در حالی است که در فرودگاه امام کشورمان با دید کمتر از 400 متر هواپیما نمی تواند بنشیند و باید به فرودگاه دیگر جایگزین برود.

وی راهکار موقت برای رفع این مشکل را پیش بینی های کوتاه مدت هواشناسی دانست و اضافه کرد: برای مثال، خلبان پیش بینی برای پرواز اهواز می گیرد به سمت مقصد حرکت می کند اما چون اهواز، مه آلود است نمی تواند فرود بیاید و مجبور است به فرودگاه دیگری برود تا وضعیت آب وهوا بهتر شود؛ این مسئله نشان می دهد که اهمیت پیش بینی های دوساعته سازمان هواشناسی چقدر زیاد است و این سازمان باید دقت خیلی زیادی در این رابطه داشته باشند.

اردکانی تصریح کرد: اگر خلبانی در اهواز نمی تواند با مه، هواپیما را فرود بیاورد، اشتباه پیش بینی های هواشناسی است؛ این که سازمان هواشناسی نتوانسته است در ساعت فرود پیش بینی کند، دید در مه مثلاً 0 یا 100 یا 200 متر خواهد شد؛ همین می شود که هواپیما پرواز می کند و این همه مشکلات برای مسافران پیش می آید؛ بنابراین سازمان هواشناسی موظف است برای هر کدام از بازه های زمانی پیش بینی ها را به روزرسانی کند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.