| کد خبر: 258792 |

◄ روابط عمومی یا اتاق استراحت کارکنان سازمان هواشناسی کشور؟

روابط عمومی یک سازمانی چون سازمان هواشناسی کشور که این روزها با افزایش بلایای جوی و مصیبت هایی چون سیل درگیر هستیم، در کجای دنیای ارتباطات قرار دارد؟

تین نیوز

اولین تعریفی که از روابط عمومی در جستجوی گوگل می آید این است که: روابط عمومی عبارت است از انتقال ، تجزیه ، تحلیل اطلاعات و نظرات مدیریت موسسه یا سازمان به مخاطبان آن و انتقال تجزیه و تحلیل اطلاعات این گروه ها به مدیریت به منظور ایجاد همسویی و هماهنگی در علایق و منافع.

به گزارش تین نیوز، در تعریفی دیگر روابط عمومی (PR = Public Relations) چیزی جز تلاش در جهت محافظت و بهبود شهرت یک سازمان، شرکت و یا فرد مشخص نیست. در جهان رقابتی امروز، جایی که هر سازمانی به سختی برای بهبود تصویر مردم از خود تلاش می کند، روابط عمومی تبدیل به یک نیاز حیاتی شده و برقراری ارتباط مناسب با عموم/ مخاطب هدف، جزیی از ضروریات سازمان ها شده است. در همین راستا، جریان صحیح اطلاعات نیز اهمیت دارد.

متخصصان روابط عمومی تحت نام های مختلفی از جمله متخصصان ارتباطات و یا متخصصان رسانه شناخته می شوند. این عنوان هر چه که باشد، با مسئولیت های مختلفی روبرو هستند. شما اغلب می شنوید که از متخصصان روابط عمومی به عنوان وزیر مطبوعات، مسئول روابط عمومی یا مسئول اطلاعات نیز استفاده می شود.

حالا روابط عمومی یک سازمانی چون سازمان هواشناسی کشور که این روزها با افزایش بلایای جوی و مصیبت هایی چون سیل درگیر هستیم، در کجای دنیای ارتباطات قرار دارد؟

با وجود جستجوی های اینترنی، تنهای نشانی روابط عموی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو در تیتر اول نمایان می شود و برای دسترسی به روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور باید با ذره بین به جان سطرهای حاصل از جستجو افتاد تا نشانی یا آدرس اینترنتی سازمان هواشناسی کشور را به دست آورد. حالا چرا روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور در چنین شرایطی که افکارعمومی نیاز به تغذیه اطلاعات آب و هوایی دارد به خواب رفته است، باید از روسا و مدیران این سازمان با سواد سوال کرد که روابط عموی شما کجاست؟

به اعتقاد شماری از آگاهان ، روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور در ساختار این سازمان به صورت دفتر حوزه ریاست، روابط عمومی و ارزیابی عملکرد تعریف شده است و این دفتر با داشتن یک دفتر مرکزی و 32 دفتر استانی که می تواند به اندازه یک خبرگزاری فعالیت خبری و اطلاع رسانی داشته باشد در یک خواب زمستانی عمل به وظایف خود قرار دارد. به طوری که با وجود وقایع اخیر در حوزه بلایای جوی نظیر سیل در پایتخت و مناطق مختلف کشور هیچ پوشش خبری در این خصوص توسط این روابط عمومی صورت نگرفته است. حتی وب سایت های استان هایی هم که گرفتار چنین مصیبتی بودند نیز هنوز هیچ گونه بروز رسانی در مورد سیل و نقش هواشناسی نداشته اند.

در این خصوص با یکی از فعالان رسانه ای هواشناسی که اخیرا به خاطر فعالیت های مستقل رسانه ای و صنفی مورد غضب مدیران هواشناسی قرار گرفته است تماس گرفتیم تا علت را بدانیم. او گفت: سازمان هواشناسی از حوزه علمی و فعالیت خود به خاطر برخی شرایط خاص دور افتاده و دچار یک سری اختلافات درون سازمانی شده است به طوری که حفظ پست ها و میزهای مدیریتی توسط افراد بسیاری از مسایل را تحت شعاع خود قرار داده است، چه برسد به فعالیت رسانه ای و عمل به شرح وظایف اطلاع رسانی توسط روابط عمومی های آن.

این کارشناس در ادامه گفت: متاسفانه پایین بودن سطح معیشت کارکنان هواشناسی آنها را صرفا به تایید کنندگان مدیران تبدیل کرده است به همین دلیل این مدیران خود را کامل احساس می کنند و تلاشی در جهت بهبود شرایط با اصلاح ساختار سازمانی نمی کنند تا افراد توانمند بتوانند در جایگاه هایی چون روابط عمومی فعالیت کنند تا اطلاع رسانی علمی و آگاهی بخش در خصوص شرایط اقلیمی به دست مردم برسد. به همین دلیل این سازمان از پایه نیاز به اصلاح و نوسازی دارد.

 در ادامه برای بررسی برخی شاخص های مطرح برای روابط عمومی چون ارتباط با رسانه ها با برخی خبرنگارها تماس گرفته و آدرس هواشناسی از آنها سوال شد، که از 30 مورد تماس، تنها یک نفر عنوان کرد که در دوره دانشجویی برای گرفتن آمار به یکی از ادرات کل استان ها رفته بود، که بیشتر به یک استراحتگاه شبیه بود تا یک اداره علمی و فعال، یه چیزی به مانند سکانس کشاورزی در سریال برره!

نکته جالب دیگر این بود که در نتایج جستجوی گوگل یک خبر وجود داشت با این عنوان: تقدیر وزیر راه و شهرسازی دولت رئیسی از روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور به دلیل اطلاع رسانی در بحران!

روابط عمومی که خودش در بحران درون سازمانی و محاکمه داخلی کارکنانش می سوزد و غایب بزرگ در نشست بزرگ سازمان هواشناسی جهانی در کنگره Cg-19 بود که در آن هواشناسی ایران با وجود هزینه های میلیاردی تا چند سال کنار گذاشته شد، و خبری از این بحران و شکست را در سامانه های اطلاع رسانی خود درج نکرد تا همه اطلاع رسانی در بحران هواشناسی را به چشم ببینند!

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناظر 1 0

    خبر زرد. غرض ورزانه و مسخره. از خود روابط عمومی هواشناسی بدتر و فاجعه ترید.