| کد خبر: 256895 |

تمام زائران و عوامل اجرایی حج تا روز 4 ذیحجه وارد مکه می شوند

از روز شنبه 13 خرداد حدود 5 هزار زائر از دو شهر جده و مدینه وارد مکه خواهند شد، گفت: با انجام اولین پرواز از جده و انتقال زائران مدینه اول به مکه تا روز چهارم ذیحجه تمام 87 هزار و 550 زائر و عوامل اجرایی حج 1402 وارد مکه خواهند شد.

تین نیوز

معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت و رئیس ستاد مکه مکرمه گفت: امسال همکاری خوبی را از مسئولان عربستانی شاهد هستیم؛ امیدواریم ثمره این روابط خوب و مثبت سیاسی بهره بردن بیشتر زائران از حج باشد.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، غلامرضا رضایی با تاکید بر اینکه همه واحدهای ستادی برای ارائه خدمات به زائران ایرانی در مکه مستقر شده اند، گفت: براساس ظرفیت هتل محل اقامت حجاج، تعداد متفاوتی از کارگزاران در این هتل ها مستقر خواهند شد تا به خدمات دهی به زائران نظارت داشته باشند.

وی با بیان اینکه از روز شنبه 13 خرداد حدود 5 هزار زائر از دو شهر جده و مدینه وارد مکه خواهند شد، گفت: با انجام اولین پرواز از جده و انتقال زائران مدینه اول به مکه تا روز چهارم ذیحجه تمام 87 هزار و 550 زائر و عوامل اجرایی حج 1402 وارد مکه خواهند شد.

رئیس ستاد مکه مکرمه با اشاره به اقداماتی که تاکنون برای رفاه حال زائران و خدمات رسانی بهتر به آن ها در این شهر صورت گرفته است گفت: با تلاش های عوامل اجرایی و ستادی حج امسال، خوشبختانه تمام واحد های ستادی در مکه مستقر و فعالیت خود را آغاز کرده اند. بخش های مختلف بیمارستان تخصصی ایرانیان، درمانگاه های مستقر در هتل ها، مطب های پزشکان در مجموعه ها، حمل و نقل، اسکان، تغذیه و... فعال شده اند و در حال خدمت رسانی به زائران هستند.

رضایی به تأثیرات مثبت برقراری روابط سیاسی بین دو کشور ایران و عربستان در حج امسال اشاره کرد و گفت: از ماه ها قبل ارتباط و هماهنگی با مسئولان عربستان به ویژه مسئولان وزارت حج و عمره این کشور را برقرار و در نشست ها و جلسات هماهنگی امور حج امسال را برنامه ریزی کردیم.

وی با تأکید بر این که امسال همکاری خوبی را از مسئولان عربستانی شاهد هستیم، خاطرنشان کرد: امیدواریم ثمره این روابط خوب و مثبت سیاسی بهره بردن بیشتر زائران از حج باشد و با خدمات بهتری که دریافت می کنند، با آرامش، امنیت و عزت اعمالشان را انجام دهند و با خاطره ای خوش به ایران برگردند.

معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت با اشاره به محدودیت هایی که برای انجام اعمال در مشاعر مقدس به ویژه منا وجود دارد، گفت: تلاش ما این است که زمینه را برای آسایش بیشتر زائران فراهم کنیم اما باید به این نکته هم اشاره کنم که محدودیت فضا در این مشاعر به ویژه منا وجود دارد که این امر نه تنها برای زائران ایران بلکه برای همه حجاجی است که در حج امسال حضور دارند.

رضایی ادامه داد: با توجه به این که بیش از 2 میلیون زائر از کشورهای مختلف چند روز را در مشاعر مقدس سپری خواهند کرد، طبیعتا محدودیت ها و مشکلاتی وجود دارد که امیدواریم زائران ایرانی با تعامل و همکاری و سعه صدر بالا این چند روز را سپری کنند و با بهره مندی از فضای معنوی آن به مکه برگردند.

وی کاهش خادمین ضیوف الرحمان و افزایش زائران را یکی از نقاط مثبت حج امسال برشمرد و ادامه داد: با توجه به سیاست های ابلاغی از سوی حجت الاسلام و المسلمین نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و همچنین سیدعباسی حسینی رئیس سازمان حج و زیارت به تمام واحد های اجرایی، برای حج امسال عوامل اجرایی و خادمان را با هدف افزایش زائران اعزامی کاهش دادیم.

وی ادامه داد: البته در سیاست های ابلاغی تأکید شده بود این کاهش باید به گونه ای صورت بگیرد که هیچ نقص و کمبودی در ارائه خدمات به زئران ایرانی بوجود نیابد. به همین دلیل برنامه ریزی کردیم تا بتوانیم بخش عمده ای از نیرو ها وعوامل اجرایی را از افراد بومی تأمین کنیم که همین اتفاق هم رخ داد و در حال حاضر صد ها نیروی بومی در بخش های مختلف مشغول خدمات رسانی به زائران ایرانی هستند.

رئیس ستاد مکه مکرمه تلاش مضاعف نیرو ها و عوامل اجرایی اعزامی از ایران را ستود و ادامه داد: در کنار این تلاش ها تعدادی از زائران کاروان ها هم به صورت داوطلب برای کمک به مسائل داخلی و جاری کاروان خود اعلام آمادگی کردند و در هماهنگی با مدیر کاروان امور زائران را پیگیری می کنند.

وی با بیان این که در همه بخش ها نظارت و هماهنگی با نیرو های ستادی ایرانی است، خاطرنشان کرد: وقتی حدود یک میلیون زائر دیگر در نوبت اعزام هستند باید تدبیر کنیم که سرعت اعزام بیشتر شود. به همین خاطر سیاست بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج کاهش تعداد خادمین و افزایش اعزام زائرین قرار گرفت؛ این سیاست دو حسن دارد؛ یکی این که تعداد زائر بیشتری اعزام می شود و دیگر این که هزینه ها هم مدیریت می شود چرا که برای اعزام هر خادم یک روادید مصرف می شود.

معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت «آرامش، رفاه و خدمات رسانی» را حاصل برنامه ریزی انجام شده عنوان کرد و ادامه داد: تمام خدماتی که برای زائران مهیا کرده ایم حاصل آسیب شناسی سال گذشته و حج قبل از کروناست که امیدواریم نتایج مثبتی برای حجاج ایرانی به همراه داشته باشد. خوشبختانه امور زائران تاکنون مطابق برنامه پیش رفته و رفاه نسبی در حد مقدورات تأمین شده است و  امیدوارم این روند تا انتها ادامه داشته باشد و موجب رضایت زائران شود.

وی روند دریافت روادید حجاج ایرانی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: تمام حجاج برای حضور در عربستان نیازمند دریافت روادید هستند که پیش نیاز آن ثبت اطلاعات و خدمات مورد نیاز هر زائر در سامانه الکترونیکی حج عربستان است. تاکنون اطلاعات 87 هزار و 550 زائر ایرانی در این سامانه بارگذاری شده است و روادید نیز با سرعت در حال صادر شدن است که پیش بینی می کنیم تا 10 روز مانده به انجام آخرین پرواز رفت از ایران، تمامی روادید ها صادر و در اختیار مدیران کاروان ها قرار گیرد.

معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت و رئیس ستاد مکه مکرمه در پایان ابراز امیدواری کرد که زائران ایرانی با بهره و حظ معنوی بردن از این سفر ماندگار با خاطره ای خوش به کشور برگردند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.