| کد خبر: 253697 |

جزئیاتی از محدودیت های سفر در ماه رمضان، آمار تصادفات و گران فروشی

ستاد خدمات سفر درباره شرایط مسافرت های نوروزی در ماه رمضان، پلمب تعدادی مراکز گردشگری، تصادف های جاده ای، افزایش قیمت بلیت هواپیما و شهرهایی که ظرفیت اقامتیشان تکمیل شده است، جزئیات و اطلاعاتی را شرح داد.

تین نیوز

ستاد خدمات سفر درباره شرایط مسافرت های نوروزی در ماه رمضان، پلمب تعدادی مراکز گردشگری، تصادف های جاده ای، افزایش قیمت بلیت هواپیما و شهرهایی که ظرفیت اقامتیشان تکمیل شده است، جزئیات و اطلاعاتی را شرح داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، تعدادی از اعضای ستاد هماهنگی خدمات سفر، شامل نمایندگان وزارت کشور، راه و شهرسازی، سازمان هلال احمر، تعزیرات و ستاد اقامه نماز در نشست خبری که امروز ۲۴ اسفند ماه به ریاست مسؤولان گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، اعلام کردند که فعالیت این ستاد از ۱۶ اسفندماه ۱۴۰۱ آغاز می شود و تا پایان ماه رمضان فعال خواهد بود.

این ستاد ضمن تشریح برخی تدابیر صورت گرفته برای نوروز ۱۴۰۲، بر انجام سفر در تعطیلات نوروز با رعایت شئونات و عرف جامعه در ماه رمضان تاکید کرد. هرچند به وضوح درباره چگونگی فعالیت مراکز خدماتی در ماه رمضان اطلاعاتی ارائه نشد. با این حال، معاون وزارت کشور گفت که در این باره تدابیری در ۳۱ استان اتخاذ شده و معاون گردشگری نیز اظهار کرد که در همکاری بخش خصوصی گردشگری، خدمات دهی به مسافران تا حدی که خلاف شرع نباشد و روزه خواری در منظر عموم اتفاق نیفتد و شئونات دین رعایت شود، صورت خواهد گرفت.

چه تدبیری برای سفر نوروزی در ماه رمضان اندیشیده شده؟

مهدی جمالی نژاد ـ معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور و رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور  ـ در پاسخ به پرسش ایسنا درباره تقارن تعطیلات نوروز وماه رمضان و تعطیلی معمول برخی مراکز تفریحی و خدماتی از جمله رستوران ها در این مناسبت و با پیش بینی مشکلات احتمالی برای مسافران، دستور کار و تدبیر استانداران و شورای تامین استان ها در این باره چیست؟ گفت: موضوع شورای تامین بیشتر مسایل امنیتی است، اما به ضرورت و در صورت نیاز در تعطیلات نوروز برای بررسی و رسیدگی موضوعات مختلف تشکیل می شود.

او پس از طرح دغدغه های برخی خبرنگاران درباره پملب تعدادی از مراکز اقامتی در آستانه تعطیلات نوروز و به دلیل رعایت نکردن حجاب و عفاف از سوی مسافرانشان و اثر سوء این اقدام بر چهره گردشگری ایران و همچنین بیکار شدن بیش از یکصد نفر در شب عید، اظهار کرد: در جلسه استانداران دغدغه های مربوطه مطرح شد، فضا را به گونه ای تدبیر می کنیم که نشاط و شادابی را ایجاد کنیم.

جمالی نژاد اضافه کرد: درباره عفاف و حجاب بیشترین تاکید ما بر فرهنگ سازی و ایجابی بوده که استفاده از ظرفیت عظیم ماه رمضان نیز مورد تاکید است.

معاون وزارت کشور در ادامه این نشست درباره آموزش آمار تصادفات جاده ای سخن گفت و افزود: در این مدت تصادف های جاده ای درون شهری و برون شهری بیش از ۱۰ درصد افزایش داشته درحالی که قرار بود هر سال ۱۰ درصد با کاهش تصادف های جاده ای مواجه شویم.

گران فروشی و درج نشدن قیمت در صدر تخلفات

سلیمان رزاقی ـ مدیرکل امور اقتصادی سازمان تعزیرات حکومتی ـ  از اجرای طرح نوروز و ماه رمضان از هشت اسفندماه ۱۴۰۱ تا پایان ماه رمضان ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: در این مدت که گشت های تعزیراتی تشکیل شد ۲۶ هزار بازرسی صورت گرفته که با ۸ هزار و ۱۰۷ واحد صنفی متخلف به دلیل درج نشدن قیمت، گران فروشی، ارائه نکردن فاکتور خرید و کم فروشی برخورد شده که صنف پوشاک، خواروبار، سوپرمارکت، میوه فروشی، مرغ و ماهی و نانوایی ها بیشترین تخلف ها را داشتند.

به گفته او، تعزیرات حکومتی با سامانه ۱۳۵، آماده دریافت گزارش تخلف ها در موضوع قیمت ها است.

توضیحاتی درباره پلمب مراکز اقامتی و خدمات دهی به مسافران در ماه رمضان

علی اصغر شالبافیان ـ معاون گردشگری و رییس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر ـ  از برگزاری ۸۰۰ بازارچه صنایع دستی و افزایش ظرفیت تخت های اقامتی از ۱۶ هزار تخت به ۵۳۰ هزار تخت خبر داد.

او همچنین گفت: امسال به دلیل تقارن مناسبت نوروز و ماه رمضان با الگوی متفاوتی از سفرها مواجه خواهیم بود. از دو ماه گذشته نیز سفرهای داخلی آغاز شده، به ویژه در مناطق جنوبی کشور که ذخیره اماکن اقامتی به درصد قابل قبولی رسیده است. سفرها از هفته گذشته به حجم قابل توجهی رسیده است و تا هفته اول نوروز با افزایش قابل توجهی مواجه خواهیم بود. پیش بینی می شود روزهای پایانی ماه رمضان حجم سفرها به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

معاون گردشگری درباره شرایط فعالیت مراکز گردشگری در ماه رمضان و خدمات دهی به مسافران که بارها از سوی خبرنگاران پرسیده شد، تاکید کرد: تدابیر لازم مشروط به عدم تظاهر و رعایت حرمت ماه رمضان، از سوی مراکز گردشگری اندیشیده شده و ابلاغ شده است. ما قائل به تعارض نیستیم، بلکه معتقدیم این تقارن می تواند مکمل باشد. آشنایی با فرهنگ نوروز و ماه رمضان و زیست شبانه، تمدید ساعت خدمت رسانی به مردم در این دستورالعمل گنجانده شده و برنامه هایی پس از افطار و برای افراد روزه دار اجرا می شود. درباره برخورد قاطع با متخلفان، راه آن این است گروه های نظارتی محسوس نامحسوس و مردمی تقویت شود.

او سپس آماری از نتیجه گشت مراکز گردشگری ارائه کرد که در نتیجه بازرسی ها از ۱۶ تا ۲۱ اسفندماه به بیش از ۲۰۰ مرکز تذکر داده شده  و ۱۷ مرکز تعلیق و تعطیل شده است.

شالبافیان درباره پلمب تعدادی از مراکز اقامتی در آستانه سفرهای نوروزی نیز، اظهار کرد: موضع وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و پیگیری ها در راستای ارزش نهادن به هنجارهای اجتماعی و فرهنگی است که امری بدیهی و لازم الاجرا به شمار می آید. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این حوزه پیشگام بوده و قاطبه فعالان حوزه گردشگری نیز همین نگاه را دارند. برای صیانت از سلامت اجتماعی یکسری قوانین در کشور وجود دارد که لازم الاجرا است و در قالب های مختلف و توسط فعالان گردشگری اطلاع رسانی و ابلاغ می شود.

او اضافه کرد: اداره کل نظارت و ارزیابی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در همکاری با بخش خصوصی این موارد را پایش، برخورد می کند و تذکر می دهد، اما موارد استثنا نباید موجب شود وجهه گردشگری تحت تاثیر قرار گیرد.

شالبافیان درباره همکاری سایر نهادها با گردشگری بیان کرد: در بسیاری از نقاط کشور در حوزه گردشگری مشکلی وجود ندارد. اتفاقاتی که در موارد غیرمجاز رخ می دهد، جز مواردی که مجاز بودند و پلمب شدند، دستگاه های مسؤول و پلیس اماکن برخورد لازم را خواهند داشت.

معاون گردشگری همچنین گفت: درباره اتفاقات اخیر (پلمب تعدادی از مراکز اقامتی) در استان ها پیگیر هستند تا حقوق مسافر، فعالان گردشگری و اشتغال در این حوزه پیگیری شود. رعایت حقوق فعالان گردشگری برای ما نیز حائز اهمیت است.

معاون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره انتظاری که از مراکز گردشگری در برخورد با مسافران مطرح شده است، اظهار کرد: صاحب مراکز اقامتی مثل بقیه صنوف، اولین تکلیفش نسبت به همکاران خودش است. باید توجه کرد اتفاقاتی که رخ داده به مهمانان برمی گشت. باید در بین همه تصمیم گیران تفکیک این موضوع مورد توجه قرار گیرد. اگر موردی یا قصوری وجود داشته باشد، تذکر داده و رفع میشود. درباره اتفاقات اخیر، وزارت گروهی را مأمور کرده و درحال پیگیری برای حل و فصل و جلوگیری از اتفاقات مشابه است، البته تاکید بر دو نکتۀ "تضمن سلامت اجتماعی" و حفظ وجهه گردشگری" است.

شالبافیان سپس درباره اسکان نوروزی در مدارس، اظهار کرد: همانطور که سال گذشته اعلام شد اولویت اسکان در مراکز گردشکری رسمی است. وقتی از مراکز اقامتی رسمی اسم برده می شود طیف وسیعی از ۲۶ نوع مرکز اقامتی را شامل می شود و اولویت و نظارت ما معطوف بر این مراکز است. در برخی از استان ها و شهرها ظرفیت مازادی را نیاز داریم که به تشخیص ستاد خدمات سفر استان به مدار خدمات رسانی اضافه می شود که شامل مدارس، حسینه ها و تکایا و باشگاه ها است.

به گفته معاون گردشگری، سامانه ۰۹۶۲۹ برای ارائه اطلاعات و دریافت شکایت های مسافران نوروزی فعال است.

بلیت هواپیما سال ۱۴۰۲ گران می شود

شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ـ با اشاره به آمار استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی در نوروز گذشته، یادآور شد: حدود شش میلیون نفر در نوروز ۱۴۰۱ با ناوگان عمومی جاده ای جابه جا شدند و حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از ناوگان ریلی استفاده کردند که تلاش شد این ظرفیت امسال به یک میلیون و ۵۰۰ نفر برسد. در حمل ونقل هوایی نیز دو میلیون و ۳۰۰ نفر در مسیر داخلی و خارجی سفر داشتند که امسال تلاش می شود این ظرفیت حفظ شود. در حمل و نقل دریایی نیز ظرفیت بین ۱۰ تا ۱۵ درصد اضافه خواهد شد.

افزایش قانونی قیمت بلیت هواپیما از اواخر فروردین ۱۴۰۲ ؟

به گفته او، در تعطیلات نوروز گذشته به طور متوسط در جاده ها دو میلیون و ۳۰۰ تردد روزانه با وسایل شخصی ثبت شده است.

او با تاکید بر ضرورت توجه به ایمنی در سفر، از شناسایی حدود ۸ هزار کیلومتر راه های پرتردد و ۸۸۷ نقطه پرحادثه خبر داد و گفت: از ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۲ سرعت تردد در آزادراه ها و بزرگراه ها تا ۱۰ کیلومتر بر ساعت کاهش خواهد یافت.

معاون وزارت راه و شهرسازی همچنین درباره افزایش قیمت بلیت هواپیما که بارها از سوی خبرنگاران پرسیده شد، این توضیح را داد که قیمت ها باید براساس مصوبات باشد. از آذر ۱۴۰۰ قیمت بلیت هواپیما افزایش نیافته است و این افزایش از سوی سایت های مجهول بوده و قرار شده از طریق قوه قضاییه پیگیری شود.

او از مردم درخواست کرد بلیت هواپیما را از مراکز معتبر تهیه کنند و درباره کنترل قیمت بلیت ها هواپیمایی، اظهار کرد: شرکت های هواپیمایی درخواست افزایش قیمت داده اند، اما دولت تصمیم گرفت افزایش قیمت تا پایان امسال اتفاق نیفتد، سقف قیمت امسال نباید افزایش یابد، اما برای کنترل قیمت بلیت هایی با سقف بیشتر، ستادی با حضور رییس سازمان تعزیرات و نماینده دادستانی تشکیل شده و بررسی تحلیلی انجام شده که نتیجه آن شناسایی سایت های نامعتبر بوده است. علاوه بر این در برخی سایت ها، بلیت با هتل فروخته می شد که قیمت ها را افزایش داده بود و قرار شد در این سایت ها نیز بلیت و هتل مجزا فروخته شود و هفت مسیر از چارتر خارج شود. ستادی به این منظور در فرودگاه ها مستقر است و هرگونه خلافی را به صورت شاکی به سازمان هواپیمایی و تعزیرات اعلام کنند.

افندی زاده سپس گفت: اگرچه قیمت ها در نوروز افزایش نمی یابد، اما پس از عید، افزایش قیمت بلیت هواپیما برای سال ۱۴۰۲ در شورای ترابری بررسی می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره یادآوری برخی خبرنگاران درباره این که اگرچه تاکید بر این است که قیمت ها از آذرماه ۱۴۰۰ ثابت مانده، اما بررسی میدانی بیانگر افزایش تا ۲۰۰ درصد و تغییر قیمت ها در مقاطع مختلف بوده است که بار دیگر این پاسخ را تکرار کرد که سقف قیمت از آذرماه ۱۴۰۰ تغییر نکرده، اما این نکته را اضافه کرد که در بهمن ماه ۱۴۰۰ حدود ۹ درصد مالیات  بر ارزش افزوده به قیمت ها اضافه شده است.

او درباره نامه اداره کل راه و ترابری استان تهران درباره ممنوعیت واگذاری اتوبوس به تورهای گردشگری در نوروز به منظور اختصاص این دستگاه ها به راهیان نور، اظهار کرد: در این باره هیچ منعی ابلاغ نشده است و این نامه از سوی سازمان راهداری نبوده و موضوع آن را پیگیری می کنم. اتفاقا در این باره برخلاف اربعین اصرار داشتیم اتوبوس ها دربستی در اختیار مسافران باشد.

شماره تلفن های ضروری برای سفرهای نوروزی

افندی زاده سپس شماره تماس هایی را برای ارتباط مردمی در تعطیلات نوروز به این شرح اعلام کرد: اطلاعات راه ها با سامانه ۱۴۱، قطار و راه آهن با سامانه ۵۱۴۹ هواشناسی  ۱۳۴، اطلاعات پرواز  ۱۹۹ و فرودگاه امام ۵۱۰۰۱۱۸ و استان های دارای بنادر با ۱۵۵۰ است که شبانه روز پاسخگو هستند.  

حجت الاسلام والمسلمین حیرانی،  مدیرکل ستاد اقامه نماز در اظهاراتی گفت: کار این ستاد از بهمن ماه چند برنامه مهم را در دستور کار قرار داد و سعی شده موانع برای اقامه نماز برداشته شود و ستاد در تعطیلات پیگیر گزارش های مردم خواهد بود.

او اضافه کرد: با توجه به تقارن ماه رمضان با نوروز، امکان اقامه نماز جماعت و افطاری ساده در بعضی مراکز بین راهی پیش بینی شده است و در استان های که کثرت مسافر دارد، ابلاغ شده تمام مراکز و مساجد در اختیار فرایض دینی قرار گیرد.  

مدیرکل ستاد اقامه نماز نیز درباره سفر در ماه رمضان نیز بیان کرد: اگرچه این موضوع در حوزه کار این ستاد نیست، ولی در کل سفر منافاتی با ماه مبارک رمضان ندارد، کسی که سفر می رود مسأله شرعی ندارد، اما خدشه وارد شدن به شئونات ماه مبارک رمضان را کسی نمی پذیرد، هم شرع با این موضوع مسأله دارد و هم قوانین کشور.

مهران جمال  ـ مدیر روابط عمومی سازمان جوانان جمعیت هلال احمر ـ گفت: ۵۰ هزار جوان آموزش دیده در ۲۵۰ پست ثابت در تعطیلات نوروز ارایه خدمات می دهند و سازمان جوانان جمعیت هلال احمر در نوروز با شعار "بهبود تلفات جاده ای" در کنار مردم است. در اماکن گردشگری نیز ۱۵۰ تیم دوچرخه سوار امداد و نجات ارایه کمک های اولیه دارند.

مصطفی فاطمی با اشاره به ثبت بیش از ۵۰ میلیون نفر شب اقامت در نوروز گذشته، اسامی استان ها و شهرهایی که ظرفیت اقامتگاه های رسمی آن ها در هفته نخست تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ به مرز تکمیل رسیده است را به منظور برنامه ریزی بهتر در نوروز اعلام کرد و گفت: هرمزگان، فارس، مازندارن، گیلان، اصفهان، بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان، یزد، کرمان و قم استان هایی هستند که تا ۹۰ درصد ظرفیت اقامتگاه های رسمی آن ها تکمیل شده است.

به گفته او، استان های خراسان رضوی، مرکزی، سمنان، کرمانشاه، اردبیل و خراسان شمالی نیز با تکمیل ۸۰ درصد ظرفیت اقامتگاه های رسمی شان به فهرست مقاصد پرمسافر پیوسته اند.

دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر ادامه داد: در استان های آذربایجان شرقی، گلستان، البرز، تهران، کهگیلویه و بویراحمد، قزوین، خراسان جنوبی و ایلام نیز ۶۰ درصد ظرفیت اقامتگاه ها تکمیل شده است.

فاطمی، دسته چهارم استان های پرمسافر را که کمتر از ۶۰ درصد ظرفیت اقامتگاه های آن ها در هفته نخست نوروز تکمیل شده، همدان، کردستان، زنجان و آذربایجان غربی اعلام کرد.

مدیرکل گردشگری داخلی با بیان این که شهرهای جایگزین برای مقاصد پرمسافر اعلام خواهد شد، گفت: مسافرانی که هنوز برای سفر برنامه ریزی نکردند با توجه به وضعیت هر استان می توانند برای سفر به مقاصدی که کمتر مسافر دارند برنامه ریزی کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.