| کد خبر: 225156 |

انصاری راد:

به اقدامات مجلس خوشبین نیستم

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ششم با بیان اینکه نمی‌توان به اقدامات مجلس خوشبین بود، گفت: نیت خوانی نمی‌کنم و کسی را به سوءنیت متهم نمی‌کنم اما این شائبه وجود دارد مجلس یازدهم با طرح انتخاباتی خود بنا دارد عده‌ای را از کنار گذاشته و زمینه نامزدی برخی دیگر را آماده کنند.

تین نیوز

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ششم با بیان اینکه نمی‌توان به اقدامات مجلس خوشبین بود، گفت: نیت خوانی نمی‌کنم و کسی را به سوءنیت متهم نمی‌کنم اما این شائبه وجود دارد مجلس یازدهم با طرح انتخاباتی خود بنا دارد عده‌ای را از کنار گذاشته و زمینه نامزدی برخی دیگر را آماده کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاری‌راد اظهار کرد: پس از انتخابات دوره هفتم مجلس شورای اسلامی، رقیب احساس خطر کرد و بعد از آن به نوعی مانع حضور نیروهای اصلاح‌طلب شد.

وی افزود: اصلاح‌طلبان پیش از آن در انتخابات هفتم و هشتم ریاست جمهوری و دوره ششم مجلس ۱۳۸۲ پیروز شده بودند. اما بعد از مجلس ششم ۳۵۰۰ نفر از اصلاح طلبان را تحت عنوان عدم اعتقاد و التزام عملی به اسلام رد صلاحیت کردند که در میان آنها ۸۵ نفر از نمایندگان شاخص مجلس ششم حضور داشتند.

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ششم ادامه داد: بعد از مجلس ششم که اکثریت با اصلاح‌طلبان بود، مجلس هفتم تقریبا از اصلاح طلبان خالی شد. دوره هشتم و نهم مجلس هم بر همین منوال بود و امروز هم رویه نادیده گرفتن اصلاح‌طلبان همچنان ادامه دارد تا جایی که در میدان بی رقیب انتخابات مجلس یازدهم حدود ۲۰ درصد مردم تهران و در کل ۴۲ درصد مشارکت داشتند.

طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری طراحی انتخابات قبل از اجراست

انصاری‌راد با اشاره طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری در مجلس گفت: این طرح به ویژه با در نظر گرفتن شرط سنی برای داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، به نوعی طراحی انتخابات قبل از اجرای آن است.

این فعال اصلاح طلب ادامه داد: معمولا افراد در ۶۰ تا ۷۵ سالگی به پختگی، تجربه و آمادگی مدیریتی می‌رسند. نیت خوانی نمی‌کنم و کسی را به سوء نیت متهم نمی‌کنم اما این شائبه وجود دارد که بنا دارند عده‌ای را از نامزدی در انتخابات حذف کنند و زمینه را برای برخی دیگر آماده کنند.   

*حفاظت و اجرای قانون اساسی بر عهده رییس جمهوری است

وی با بیان اینکه حفاظت و اجرای کامل قانون اساسی برعهده رییس جمهوری است، خاطرنشان کرد: رییس جمهوری برای اجرای قانون الزاماتی دارد ولی با تفسیرهایی که از سوی شورای نگهبان شده، قدرت مانور رییس جمهوری کم شده است.طرح‌های دوقلو برای اخطار و رد برخی مصوبات خلاف مصالح ملی از سوی رییس جمهوری به مجلس ششم آمد ولی هم اکنون رییس جمهوری تقریبا در پایین‌ترین سطح از اختیاراتش قرار دارد.  

انصاری راد، اصلاح‌طلبان را جریانی تقریبا از میدان بیرون شده توصیف کرد و یادآور شد: روند بیرون کردن اصلاح طلبان از حاکمیت از انتخابات دوره هفتم مجلس شورای اسلامی کلید خورد و تا مجلس یازدهم این رویکرد ادامه داشت تا جایی که شخصیت‌های اصلی اصلاح‌طلب نتوانستند در انتخابات یازدهمین دوره مجلس نامزد شوند. خود من در همین انتخابات اسفند ۹۸ در تهران به ۳۰ نفر رای دادم که به هیچ وجه اولویت اول من نبودند.

این فعال اصلاح طلب اضافه کرد: چند دوره نماینده مجلس بودم و از سال ۴۲ در فعالیت‌های سیاسی حضور داشتم و در همه اتفاقات مهم نظام پای کار بوده‌ام، در دوره ششم رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس بودم. مدعی بودم که اگر کسی بتواند یک مورد تخلف قانونی در مصوبات و اظهارنظرها از من پیدا کند، لباس طلبگی خود را درمی‌آورم و از مجلس بیرون می‌روم. تمام مصوبات و مذاکرات کمیسیون اصل ۹۰ را درج، پیاده و اعلام کردم که هر کس میخواهد بیاید و ببیند و اگر تخلف قانونی داشته باشم، اعلام کند. اما با این همه حساسیت‌ در اجرای درست قانون به من اجازه ورود به مجلس هفتم و هشتم داده نشد. سال گذشته هم سادگی کرده و ثبت نام کردم و رد صلاحیت شدم.

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ششم درباره وضعیت اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: چشم اندازی از حضور اصلاح طلبان نمی‌بینم مگر اینکه شرایطی فراهم شود که تمام احزاب مسلمان و شخصیت‌های معتقد به ثبات جمهوری اسلامی و نظام، خود را در معرض رای مردم قرار دهند.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم اهتمام به حفظ استقلال ایران، انسجام ملی و ثبات جمهوری اسلامی یادآور شد: اولویت مقدم بر هر چیزی حفظ اعتماد و رضایت مردم است و این مهم باید از مسیر انتخابات آزاد انجام شود.   قانون انتخابات می‌گوید رسیدگی به صلاحیت‌ها بعد از ارسال مدارک معتبر به وزارت کشور و شورای نگهبان باید انجام شود. یعنی رسیدگی به صلاحیت‌ها از سوی دادگستری، وزارت اطلاعات، سازمان ثبت احوال و نیروی انتظامی و اداره تشخیص هویت مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر از نظر این ۴ مرجع افراد مشکلی نداشتند باید افراد تایید صلاحیت شوند.

انصاری راد ادامه داد: کسی که ردصلاحیت می‌شود حق شکایت دارد و مرجع نهایی در این رابطه تشکیلات قضایی است. من هم مانند رییس جمهوری نسبت به تفسیرهای شورای نگهبان اعتراض دارم. استناد تفسیری شورای نگهبان به قوانینی است که در مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام نهایی شده‌اند، شان مجمع بالاتر از شورای نگهبان است به طوری که در اصل ۱۱۲ آمده  اگر اختلافی میان مجلس و شورای نگهبان ایجاد شود مرجع نهایی مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

*زمینه برای حضور اصلاح طلبان فراهم نیست

وی با اشاره به  تلاش‌ها و برنامه‌های جریان اصلاحات و تهیه مانیفست از سوی این جریان بیان کرد: اصلاح طلبان به لحاظ علاقه‌ای که به کشور دارند، خودشان را جدای از جمهوری اسلامی و مصالح کشور نمی‌دانند و از مصالح کشور چشم پوشی نمی‌کنند و در تلاش برای کمک به نظام هستند. اصلاح طلب واقعی هرگز به فروپاشی و اختلال در نظام و کشور راضی نیست. اما با این حال زمینه برای حضور اصلاح طلبان فراهم نیست و با این روالی که نهادهای نظارتی درباره بررسی صلاحیت‌ها عمل می‌کنند، اساسا جایی برای ورود اصلاح طلبان به انتخابات وجود ندارد.

انصاری راد درباره تاثیر مجمع روحانیون مبارز در اجماع میان اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، گفت: مجمع روحانیون مبارز و رییس دولت اصلاحات می‌توانند در این باره موثر باشند. حقیقتا اگر شرایط مناسبی در فضای سیاسی کشور فراهم شود زمینه تفاهم ملی به وجود می‌آید.

*باید از تغییرات سیاسی در آمریکا استقبال کنیم

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی درباره نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تاثیر آن سیاست خارجی ایران، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی باید از تغییر در هیات حاکمه آمریکا استفاده کند و برجام را احیا کند. باید همزمان با داخل، در سیاست خارجی اصلاحاتی انجام دهیم و گام نخست در این زمینه احیای برجام است.

انصاری راد اضافه کرد: خواست عمومی این است که بار سنگین خروج ترامپ از برجام و تشدید تحریم‌ها از دوش مردم برداشته شود. این مطالبه جامعه است چرا که شرایط زندگی برای بخش عظیمی از مردم سخت شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.