| کد خبر: 224211 |

پروتکل ایرانی برای ویروس انگلیسی

با توجه به انتشار اخبار نگران‌کننده و ضدونقیض ویروس جهش‌یافته کرونا در انگلستان، دولت باید تمهیدات ویژه‌ای را برای جلوگیری از ورود این ویروس به ایران بیندیشد.

تین نیوز

با توجه به انتشار اخبار نگران‌کننده و ضدونقیض ویروس جهش‌یافته کرونا در انگلستان، دولت باید تمهیدات ویژه‌ای را  برای جلوگیری از ورود این ویروس به ایران بیندیشد.

به گزارش تین نیوز، وطن امروز نوشت: با توجه به انتشار اخبار نگران‌کننده و ضدونقیض درباره ویروس جهش‌یافته کرونا در انگلستان، دولت باید تمهیدات ویژه‌ای را برای جلوگیری از ورود این ویروس به ایران بیندیشد و پروتکل‌های لازم را نیز وضع کند.

گفته می‌شود ویروس کرونای انگلیسی بسیار خطرناک‌تر از کرونای فعلی است و به همین علت وزارت بهداشت درخواست توقف پروازها به انگلستان را داده که با موافقت وزارت راه مواجه شده است. به گفته کارشناسان، اگر این ویروس مانند کرونای فعلی در جهان شایع شود مرگ‌ومیرهای کرونا به اوج خواهد رسید و پروژه‌هایی مانند ساخت واکسن کرونا با شکست مواجه می‌شود. از طرفی خبرهایی مبنی بر انتشار این ویروس در سایر نقلط اروپا شنیده می‌شود و با توجه به سرعت شیوع آن بعید نیست کرونای انگلیسی وارد آسیا هم شود.

فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی درباره ماهیت ویروس انگلیسی گفت: این ویروس همان ویروس کرونای چینی است که اکنون یک سال است دنیا را فرا گرفته است اما قدرت سرایت بالایی دارد.

دکتر مسعود مردانی تصریح کرد: هویت ویروس کرونا در کشور انگلستان تغییر یافته تا جایی که این ویروس خطرناک با ویژگی‌های جدید علاوه بر توان بالای انتقال، متأسفانه بدن بیمار را شدیداً درگیر می‌کند. وی اضافه کرد: کرونای انگلیسی از نژاد کرونای چینی است اما ماهیت آن به شکلی جدید تغییر کرده است. این تغییر ماهیت ناشی از جهش کروموزمی ویروس بوده تا کرونای جدیدی که از خانواده کرونای چینی است با شکل و شمایل دیگر و جهشی بالا در انتقال بیماری در دنیا ظاهر شود.

فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه کرونای خطرناک انگلیسی بتازگی از سوی جامعه پزشکی این کشور شناخته شده است، گفت: این ویروس برای نخستین‌بار در انگلیس تشخیص داده شده است، حال از آنجایی که تشخیص چنین بیماری حداقل ۲ هفته زمان می‌برد، بنابراین ویروس جدید کشف شده چون از جهش بالایی برخوردار است بی‌تردید خیلی‌ها را در دنیا آلوده کرده است، چرا که آثار این بیماری علاوه بر انگلستان، در برخی کشورها چون هلند، ایتالیا و بلژیک نیز دیده شده است.

دکتر مردانی به تاثیرپذیری این ویروس بر روند ساخت واکسن کرونا در دنیا اشاره کرد و اظهارداشت: هرچند این ویروس جهش بالایی در انتقال و شیوع گسترده بیماری «کووید -۱۹» دارد اما طبق نتایج آزمایشگاهی و بررسی‌های به عمل آمده این ویروس تأثیر منفی بر روند تولید، کاهش کارایی و تأثیرگذاری واکسن کرونا ندارد اما باید بشدت کنترل شود.

وی با بیان اینکه ویروس جهشی و تغییر ماهیت داده کرونا چنانچه خیلی سریع کنترل نشود، اپیدمی جدیدی را در دنیا ایجاد می‌کند، گفت: بی‌توجهی به شیوع این ویروس مرگ هزاران هزار نفر را در دنیا رقم می‌زند. در چنین شرایطی است که همه کشورها باید خود را برای مقابله جدی با این ویروس آماده کنند.

فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی افزود: توصیه من به آن دسته از کسانی که از قبل دچار بیماری «کووید -۱۹» شده‌اند و پس از گذراندن دوران بیماری بهبود یافته‌اند اما اکنون نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی به بهانه اینکه بدن آنها دارای آنتی‌بادی است بی‌توجهند، این است که این ویروس با توجه به تغییر ماهیتی که دارد مورد اطمینان نیست و بیمارانی که از قبل دچار این ویروس شده و بهبود یافته‌اند نباید نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی به بهانه برخورداری از آنتی‌بادی بی‌توجه باشند.

آثار تحریم‌ها بر تولید واکسن ایرانی کرونا

دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اقداماتی که برای تولید واکسن ایرانی کرونا شده است، درباره آثار تحریم‌ها بر ساخت واکسن گفت: هر جا بفهمند می‌خواهیم به فناوری‌ای دست یابیم تا نیاز داخل را مرتفع کنیم، جلوی آن را می‌گیرند. دکتر مصطفی قانعی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره واکسن ایرانی کرونا گفت: فعلاً تغییرات خاصی نسبت به روزهای قبل رخ نداده است و ۳ شرکتی که نسبتاً کارشان ادغام یافته است، برای اخذ مجوز انسانی در حال تکمیل مدارک در سازمان غذا و دارو هستند.

وی افزود: این ۳ واکسن تمام مراحل غیرانسانی و آزمایش روی حیوانات را پشت سر گذاشته‌اند و مدارک باید به حدی برسد که سازمان غذا و دارو آنها را به کمیته اخلاق بفرستد. قانعی با اشاره به اینکه تولید صنعتی واکسن ایرانی کرونا اواخر خردادماه ۱۴۰۰ میسر خواهد شد، اظهار کرد: این تولید صنعتی در حد واکسیناسیون همگانی خواهد بود. وی درباره تأثیر تحریم‌ها بر تولید واکسن ایرانی کرونا، تصریح کرد: تحریم‌ها در وزارت خزانه‌داری آمریکا مدیریت شده است و مردم را هدف گرفته است. مثلاً درباره واکسن آنفلوآنزا این هدف‌گیری انسانی را دیدیم که در حالی که خرید واکسن صورت گرفت و وجه آن پرداخت شد اما مانع رسیدن آن به مردم شدند. یا مثال دیگر پول ما در کره‌جنوبی است که از آنها کیت تشخیصی کرونا خواستیم و آمریکا نگذاشت به دست ما برسد.

قانعی تاکید کرد: هر جا بفهمند می‌خواهیم به فناوری دست یابیم تا نیاز داخل را با تولید داخل مرتفع کنیم، جلوی آن را می‌گیرند. در تولید واکسن هم جاهایی که متوجه شدند، کارشکنی‌هایی کردند. مثلاً نگذاشتند دستگاهی را که در این باره نیاز داریم وارد کنیم. وی همچنین گفت: اگر این کارشکنی‌ها نبود، می‌توانستیم به شکل اورژانسی تعدادی واکسن وارد کنیم تا مشکل گروه‌های پرخطر رفع شود. وی درباره واردات واکسن خارجی کرونا هم گفت: در این باره هم وزارت بهداشت اقداماتی انجام داده است ولی کارشکنی‌هایی از سوی آمریکا و همپیمانانش صورت می‌گیرد که ممکن است کارها را دچار اختلال کند. فعلاً در لیست خرید ایران واکسن‌های کرونای فایرز و مدرنا اولویت ندارند، ما بر اساس زیرساخت‌ها، امکانات، قیمت و کشوری که قرار است از آن واکسن را خریداری کنیم تصمیم می‌گیریم که البته اختیارات این امر با سازمان غذا و دارو است

وزیر بهداشت: تست سریع کرونا برای مسافران ورودی به کشور اجباری شود

دانشمندان ایرانی هفته آینده تست انسانی واکسن کرونا را آغاز می‌کنند و وزیر بهداشت اعلام کرد مقام معظم رهبری به صورت مستمر پیگیر ساخت واکسن هستند.

دکتر سعید نمکی در مراسم اختتامیه بیست‌وپنجمین جشنواره قرآنی هدهد با بیان اینکه مقام معظم رهبری با جدیت پیگیر موضوع ساخت واکسن کرونا هستند، اظهار کرد: دلسوزی و پیگیری‌های مستمر این عزیز بزرگوار و رئیس‌جمهور محترم، نشان از آن دارد که مردم این سرزمین در اوج تحریم‌های ظالمانه، نباید قدمی از مردم سرزمین‌های برخوردار و دارای منابع فراوان و سرشار، عقب‌تر باشند. وزیر بهداشت همچنین در جلسه بررسی طرح شهید قاسم سلیمانی با اشاره به نامه‌اش برای قطع پروازهای بین ایران و انگلیس گفت: با توجه به تعطیلات پیش‌رو در سال جدید میلادی، باید تست‌های سریع در فرودگاه‌های بین‌المللی کشور که پرواز خارجی دارند برای مسافران ورودی، اجباری شود. نمکی تاکید کرد: نامه‌ای برای قطع پروازهای بین ایران و انگلیس به وزیر راه و شهرسازی نوشتم و از طرفی چندین تکلیف برای معاونت بهداشت جهت پیگیری مسافران ورودی به کشور از مبدا انگلیس به کشور معین کردم. با توجه به تعطیلات پیش‌رو در سال جدید میلادی، باید تست‌های سریع در فرودگاه‌های بین‌المللی کشور که پرواز خارجی دارند برای مسافران ورودی، اجباری شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.