| کد خبر: 200486 |

رئیس پلیس راهور: سهمیه‌بندی بنزین در کنترل ترافیک، معجزه نمی‌کند

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی (ناجا)، با تاکید بر اینکه سهمیه بندی بنزین در کنترل ترافیک معجزه نمی کند، گفت: باید از شهرداری ها، توسعه دوربین ها و ارسال اطلاعات خام دوربین ها به راهور را مطالبه کنیم.

تین نیوز

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی (ناجا)، با تاکید بر اینکه سهمیه بندی بنزین در کنترل ترافیک معجزه نمی‌کند، گفت: باید از شهرداری‌ها، توسعه دوربین‌ها و ارسال اطلاعات خام دوربین‌ها به راهور را مطالبه کنیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری پلیس، سردار سیدکمال هادیانفر در نشست تخصصی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، افزود: نمی‌توانیم از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین انتظار معجزه داشته باشیم یا بخواهیم مشکلات با اجرای طرح‌های این چنینی برطرف شود بلکه باید به سمت و سوی تحول سیستمی و تغییر تفکر و رفتار ترافیکی برویم.

وی اضافه کرد: بر مبنای آنچه که از تجربیاتمان طی سال‌های گذشته در حوزه راهنمایی و رانندگی و ترافیک کسب کرده‌ایم، به این نتیجه رسیده‌ایم که باید به سمت اقدامات "اثربخش" برویم و با این رویکرد، "مدیریت ترافیک، تسهیل و ایمنی در تردد و ارائه خدمات مطلوب به مردم" را دنبال و اجرایی می‌کنیم.

هادیانفر با اشاره به اهمیت توسعه انضباط ترافیکی، گفت: انضباط ترافیکی سرمنشأ نظم اجتماعی است و  تحقق این مهم، نماد بالندگی و توسعه یافتگی هر کشوری است در واقع اگر ترافیک کشوری نظام مند باشد بیانگر این است که آن کشور توسعه یافته است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با بیان اینکه انضباط ترافیکی از مقوله‌هایی است که باید به صورت جدی به آن بپردازیم، افزود: امروز تصادفات معادل ۸ درصد از تولید ناخالص ملی به کشور خسارت وارد کرده و هر تصادف فوتی و جرحی به صورت مستقیم و غیرمستقیم ۵.۲ میلیارد تومان زیان به کشور تحمیل می‌کند.

هادیانفر با اشاره به اینکه باید به سمت و سوی کاهش سوانح، تصادفات و جان باختگان جاده‌ای به صورت جدی و هدفمند حرکت کنیم، افزود: سال گذشته ۱۷ هزار و ۱۸۳ نفر در تصادفات جان خود را از دست دادند، این در حالی است که در این بازه زمانی (سال گذشته) ۳۶۵ هزار نفر در جریان سوانح جاده‌ای مجروح و مصدوم شدند و تقریبا با این اعداد در می‌یابیم که طی یک سال، ۳۶ هزار نفر به دلیل تصادفات بر روی صندلی‌های چرخ دار نشستند و این‌ها تنها بخشی از آسیب‌ها و خسارات سوانح جاده‌ای کشور است.

وی ادامه داد: در اواخر سال ۸۴ و اوایل سال ۸۵ بالغ بر ۲۷ هزار نفر کشته در تصادفات داشتیم و امروز این عدد به ۱۷ هزار نفر کاهش یافته است بنابراین باید ابعاد مختلف موضوع را بررسی کنیم و ببینیم با اتخاذ چه روند و فرآیندی به این کاهش ۱۰ هزار نفری رسیده‌ایم.

هادیانفر با بیان اینکه انسان، راه و خودرو سه عامل اصلی در وقوع تصادفات است، این سوال را مطرح کرد که نقش مدیریت در کاهش سوانح جاده‌ای چیست؟

وی اضافه کرد: مدیریت از کلان تا پایین‌ترین رده‌ها می تواند در کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای نقش اثرگذاری داشته باشد اگر در حوزه‌های مختلف هم‌افزایی و تعامل داشته باشیم و این تعاملات پیرو مدیریت اثربخش باشد، می‌توانیم به اهدافمان برسیم. ۳۳ دستگاه در کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای نقش جدی دارند و در این میان هم‌افزایی دستگاه‌هایی چون اورژانس، شهرداری‌ها، پلیس و راهداری بسیار حائز اهمیت است.

این مقام ارشد انتظامی خطاب به روسا و مدیران راهور ستادی و استانی گفت: نقش شما در کاهش تصادفات انکارناپذیر است، بنابراین مسئولیت و سهم خود را دست کم نگیرید چرا که یک نقش و اثرگذاری کاریزماتیک می‌تواند به کاهش سوانح جاده‌ای کمک کند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، تحرک در نیروی انسانی و لجستیکی سازمانی را نیز از مولفه‌های مهم در کاهش تصادفات برشمرد و افزود: در کنار اینها باید به سمت ارتقاء فرهنگ ترافیک برویم و این مهم جز با بهره‌مندی از برنامه‌ها و بسته‌های آموزشی، اقدامات رسانه‌ای، بهره‌مندی از ظرفیت و مشارکت مردم محقق نمی‌شود.

سردار هادیانفر با اشاره به نقش همیاران پلیس در کاهش تصادفات، افزود: همیاران پلیس در کاهش تصادفات سهم ۱۸ درصدی داشتند و این بیانگر اثرات اقدامات اجتماعی و فرهنگی است.

این مقام عالی انتظامی در بخش دیگری از سخنان خود گریزی به اجرای طرح سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت آن زد و گفت: در تیرماه سال ۱۳۸۶ بنزین افزایش قیمت داشت اما اثربخشی این افزایش قیمت در کاهش تلفات جاده‌ای حدود ۳ درصد بود و این اثربخشی بعد از یک سال از دست رفت.

وی یادآور شد: در آن سال‌ها همزمان با افزایش قیمت بنزین و اجرای طرح سهمیه بندی سوخت شاهد بودیم که مردم در روزهای اول به سمت مدیریت مصرف رفتند و مصرف بنزین روزانه ۷۴ میلیون لیتر بود اما با نزدیک شدن ایام نوروز این میزان مصرف افزایش یافت و در واقع اثربخشی سهمیه بندی از بین رفت.

هادیانفر تأکید کرد: به نظر می‌رسد اجرای چنین طرح‌هایی در کنترل ترافیک و یا  کاهش تصادفات جاده‌ای و جان باختگان اثربخشی آنچنانی ندارد و ممکن است در روزهای آغازین اجرای این طرح، مصرف کاهش یابد اما این شرایط پایدار نمی‌ماند بنابراین باید راهکارهای دیگری اتخاذ کنیم.

وی افزود: اصلاح قوانین به طوری که بازدارندگی ایجاد کند در کنار برخی رویکردهای دیگر می‌تواند به کاهش تصادفات کمک کند. متأسفانه امروز شاهدیم که قوانین ما بازدارنده نیست و یا اثرگذاری پیشگیرانه ندارد، از طرفی در حال حاضر واردات خودرو و قطعات آن ممنوع است؛ این در حالی است که شاهدیم در کشور برخی خودروهای ناایمن همچنان در خط تولید هستند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا ادامه داد: بر اساس تحلیل تصادفات کشور، ۲ خودروی پراید و ۴۰۵ بیشترین آسیب را در تصادفات جرحی و فوتی دارند و ما موضوع خارج شدن این خودروها از خط تولید را به جد دنبال می‌کنیم و طی مذاکرات با مسئولان خواستار این هستیم که خودروهای ایمن‌تر با قیمت مناسب به ویژه برای قشر آسیب پذیر جامعه تولید شود.

هادیانفر با اشاره به عزم جدی این پلیس برای کاهش سوانح و حوادث ترافیکی، گفت: تحول سیستمی و حرکت به سمت هوشمندسازی می‌تواند در کاهش تصادفات نقش اثرگذاری داشته باشد. باید به سمت فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی آی‌تی و آی‌تی‌اس برویم چرا که باوجود محدودیت زیرساخت‌ها نمی‌توانیم تصادفات و سوانح را کنترل کنیم. بنابراین آنچه که می‌تواند به کمک مان بیاید؛ بهره مندی از تکنولوژی‌های جدید در حوزه آی‌تی و آی‌تی‌اس است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا افزود: امروز ۲۱۷ هزار کیلومتر طول جاده‌های کشور است که از این میان ۴۵ هزار کیلومتر، راه و جاده اصلی است؛ این درحالی است که هزار و ۴۷ شهر داریم و طی ۴۰ سال گذشته در ۷۰۷ شهر هرگز مستقر نبوده‌ایم، آیا با روش‌های سنتی می‌توانیم همه مسیرها را کنترل و مدیریت کنیم!؟

سردار هادیانفر با تأکید بر اینکه باید زاویه دید و نگاه‌مان را به مدیریت ترافیک تغییر و به سمت تحول سیستمی برویم گفت: بهره مندی از دیتا و اطلاعات موجود از روند تصادفات و سوانح جاده‌ای در سال‌های گذشته می‌تواند به مدیریت منابع چه از نظر انسانی و چه از نظر تجهیزاتی و تزریق آن‌ها در مناطق آسیب زا کمک کند و لازم است از شهرداری‌ها توسعه دوربین‌ها، ارسال اطلاعات خام دوربین‌ها به راهور امکان چک اپراتوری پلیس راهور را مطالبه کنیم.

عالی‌ترین مقام انتظامی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با بیان اینکه خدمات دهی مطلوب به مردم از اولویت‌های جدی ما است، گفت: این خدمات دهی باید بر مبنای پیش‌بینی پذیری باشد، یعنی؛ مردم بدانند پلیس راهور چه خدماتی می‌دهد و چگونه باید این خدمات را دریافت کنند، شیوه ارائه خدمات ما باید روشن و شفاف باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری پلیس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.