| کد خبر: 188820 |

رایزن بازرگانی ایران در عراق:

محدودیت جدیدی در روابط تجاری ایران و عراق وجود ندارد

اراده ایران و عراق، تحکیم و توسعه روابط تجاری است و بر این مبنا برنامه‌های مختلفی برای افزایش ارتباطات اقتصادی دو کشور دنبال می‌شود.

تین نیوز

رایزن بازرگانی ایران در عراق گفت: اراده ایران و عراق، تحکیم و توسعه روابط تجاری است و بر این مبنا برنامه‌های مختلفی برای افزایش ارتباطات اقتصادی دو کشور دنبال می‌شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، ناصر بهزاد  اظهار کرد: اصلاحات مالی و اجرای برنامه‌های توسعه‌ای توسط دولت عراق، در جهت استفاده از ظرفیت‌های این کشور برای آبادانی و رفاه بیشتر و شفاف‌سازی در تعامل مؤثر با کشورهای همسایه است.

وی افزود: در حال حاضر هیچ محدودیت جدیدی در روابط تجاری دو کشور وجود ندارد و از ابتدای سال ۱۳۹۸ با کاهش مختصر در روند صادرات ایران به عراق طی فروردین ماه به دلیل شرایط تعطیلی نوروز و مسائل مترتب بر اثر سیل‌های داخل کشور، مجدداً روند تجاری ایران با عراق سرعت گرفته است به گونه‌ای که می‌توان رشد دو برابری کالاهای صادراتی ایران به عراق را طی اردیبهشت ماه نسبت به فروردین متصور شد.

رایزن بازرگانی ایران در عراق همچنین با اشاره به وضعیت صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی ایران به عراق، افزود: در حال حاضر عراق رکورددار تجارت با ایران در بین کشورهای همسایه است به گونه‌ای که در سال گذشته صادرات ایران به عراق با ۴۹ درصد افزایش وزنی و ۳۷ درصد افزایش ارزشی مواجه بوده که در بین مقاصد هدف صادراتی ایران این موازنه با رشد مثبت صرفاً در خصوص ایران و عراق به وقوع پیوسته است.

بهزاد گفت: به عبارتی بررسی آمار ۲۰ مقصد بزرگ صادرات کالای ایرانی که تقریباً ۹۰ درصد ارزش واردات و صادرات غیر نفتی ایرانی را شامل می‌شود نشان می‌دهد کشور عراق بیشترین نرخ رشد را در بین مقاصد صادرات ایران داشته است.

وی در پاسخ به برخی موضوعات مطرح شده مبنی بر اعمال محدودیت توسط عراق برای ورود کالای ایرانی، تاکید کرد: این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد. به دلیل سوالات مکرر مخاطبین لیستی را منتشر کردیم که این لیست شامل کالاهایی است که در طی مقاطع زمانی مختلف بنا بر ضوابط کشور عراق برای همه کشورها ممنوعیت ورود دارد؛ لذا این لیست مربوط به ممنوعیت جدید نیست.

رایزن بازرگانی ایران در عراق توضیح داد: برخی کالاها که قبلاً ورود آن از مرزهای تحت اشراف حکومت مرکزی ممنوع بوده از مرزهای اقلیم کردستان عراق به شکل‌های مختلف و با تعرفه‌ای کم وارد عراق شده است.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های صادراتی که بخش تحقیق و مطالعه بازار را بر عهده دارند به درستی شرایط رو به رشد عراق، نیازها، فرصت‌ها و اتفاقات ناشی از تولید را رصد می‌کنند و معمولاً در برنامه صادرات آن را لحاظ می‌کنند.

رایزن بازرگانی ایران در عراق با اشاره به آمادگی هیأتی بلندپایه از تجار و بازرگانان بخش خصوصی عراق برای سفر به ایران جهت شناسایی روش‌های ممکن به منظور تحقق تجارت ۲۰ میلیارد دلاری بین دو کشور، بیان کرد: بزودی تشکیل کمیته مشترک همکاری‌های بازرگانی دو کشور با حضور مقامات ایران و عراق برای افزایش سطح همکاری‌های تجاری صنعتی و تسهیل روابط دوجانبه تشکیل خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.