| کد خبر: 179675 |

◄ مسافرت بدون ویزای اتباع آذری چوب حراج بر‌ کالاهای ملی

نزدیکی اتباع آذری از مرز بیله سوار و راحتی ورود به خاک ایران نه تنها موجب نشده تا گردشگری خارجی شکل گرفته و ارز وارد کشور شود، بلکه خرید بی رویه کالاها، دست خود مردم را از تامین نیاز‌ها خالی گذاشته است.

تین نیوز

نزدیکی اتباع آذری از مرز بیله‌سوار و راحتی ورود به خاک ایران نه تنها موجب نشده تا گردشگری خارجی شکل گرفته و ارز وارد کشور شود، بلکه خرید بی رویه کالاها، دست خود مردم را از تامین نیاز‌ها خالی گذاشته است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از تسنیم، هرچند به ظاهر محدودیت‌هایی در میزان خرید و نوع کالا اعمال شده، عملا اتباع آذری حتی نیاز روزانه خود مانند نان لواش و بربری، دارو، البسه، مواد شوینده، لوازم خانه، پتو، ظروف رویی و سایر کالا‌های مصرفی را نیز خریداری کرده و مغازه‌های بیله سوار و پارس آباد را خالی از جنس ساخته‌اند.

برخی مغازه‌داران اجناس را کمی گران‌تر به اتباع آذری می‌فروشند و وقتی مردم برای خرید مراجعه می‌کنند می‌گویند این قلم جنس تمام شده است. آذری‌ها دارو و برخی کالا‌های ضروری را نیز خریداری کرده و با خود به آذربایجان می‌برند.

در وضعیتی که ممنوعیت صادرات ۱۷ قلم کالای ضروری به عنوان یک کارنامه مطرح می‌شود، صادرات سیاهی از سوی اتباع آذری با کالا‌های ایرانی شکل گرفته که هیچ مزیت و سودآفرینی ندارد. موضوعی که از سوی دستگاه‌های متولی و ناظر به صورت نسبی پذیرفته است و همگی به ضرورت تشدید نظارت‌ها تاکید دارند.

از سویی تقوی، مدیر کل گمرکات استان اردبیل نیز به افزایش ۱۷۱ درصدی وزن و ۷۵ درصدی ارزش صادرات چمدانی در هشت ماهه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته اشاره کرد و در خصوص وضعیت پیش آمده افزود: کالا‌های ممنوع توسط صنعت و معدن اعلام شده است.

او با بیان اینکه هر مسافر می‌تواند هشت دلار کالا با خود به داخل کشور آورده و وقتی از کشور خارج می‌شود در حد استفاده شخصی کالا خارج کند، گفت: مدیر کل گمرکات استان در وضعیتی که گفته می‌شود اجناس ایرانی پشت وانت‌ها بار شده و از کشور خارج می‌شود، معتقد است خرید انبوه امکان پذیر نیست و از گمرک اجازه خروج ندارد.

او تعداد سفر مجاز برای هر فرد را سه بار در ماه عنوان کرد و گفت: در هشت ماهه نخست سال جاری تردد مسافران از پایانه مرزی با رشد ۴۷ درصدی مواجه استمدیرکل تعزیرات حکومتی استان اردبیل نیز خصوص تمهیدات ساماندهی بازار و ممانعت از خروج انبوه کالا‌ها تصریح کرد: به منظور ممانعت از خرید و فروش بی رویه با دادستانی جلسه داشتیم و خروج احشام از مرز را ممنوع کردیم؛ تا جایی که خروج احشام به استان‌های دیگر نیز ممنوع شده است.

حسین نجف زاده با بیان اینکه خروج کالا‌های اساسی نیز ممنوع است گفت: نمی‌توان به صورت کامل خرید و فروش را قطع کرد و در هفته‌های آتی تمهیداتی خواهیم داشت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.