| کد خبر: 173826 |

واگذاری شرکت‌های شستا به تاخیر افتاد

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی گفت: نوسان نرخ ارز فرآیند واگذاری 30 شرکت شستا برای واگذاری را به تاخیر انداخت و مراحل تشریفات واگذاری آن‌ها باید دوباره از اول انجام شود.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی گفت: نوسان نرخ ارز فرآیند واگذاری 30 شرکت شستا برای واگذاری را به تاخیر انداخت و مراحل تشریفات واگذاری آن‌ها باید دوباره از اول انجام شود.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی پارسال وعده داده بود 150 شرکت وابسته به شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری به بخش خصوصی واگذار شود.

علی ربیعی تیرماه امسال نیز اعلام کرد تا پایان امسال 60 شرکت وابسته به شستا واگذار می‌شود.

بااین‌همه، امروز مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی به ایرنا گفت: نوسان قیمت ارز بر روند واگذاری شرکت‌های شستا تاثیر گذاشته و موجب شده است روند کشف قیمت، ارزیابی و قیمت‌گذاری و احراز صلاحیت متقاضیان دوباره انجام شود.

مرتضی لطفی یادآوری کرد: پیش‌ازاین، همه فرآیندهای یادشده با پرداخت هزینه‌های کارشناسی از سوی 2 طرف انجام شده بود.

وی افزود: سهام 30 شرکتی که در آستانه واگذاری قرار دارند بر اساس دلار با نرخ 3800 تومان ارزش‌گذاری شده بود اما به دلیل تغییر زیاد قیمت ارز ما برای حفظ سرمایه سهامداران و همچنین بنابر درخواست دستگاه‌های نظارتی باید سهام را بر اساس نرخ جدید ارز قیمت‌گذاری کنیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی بر رویکرد سهامداری این مجموعه تاکید و تصریح کرد: قصد داریم با درآمد حاصل از فروش شرکت‌های شستا، سهام 40 شرکت برتر در بورس را بخریم.

لطفی اضافه کرد: شرکت مس باهنر در قالب تفاهم‌نامه به شرکت ملی مس واگذار می‌شود اما مابه ازای آن سهم شرکت ملی مس را دریافت می‌کنیم. 

همچنین به‌زودی تفاهم‌نامه‌ای را با هلدینگ خلیج‌فارس امضا می‌کنیم که به‌طور تقریبی متن این تفاهم‌نامه آماده شده و به امضای کارشناسان 2 طرف رسیده است. 

وی البته بیست و چهارم شهریورماه بدهی مالیاتی و بیمه‌ای شرکت‌های تابع شستا را دلیل این دانسته بود که امکان واگذاری این شرکت‌ها در بازار سرمایه فراهم نباشد.

آن زمان مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی در گفت‌وگو با ایرنا تصریح کرد: پس‌ازآنکه قیمت فروش 40 شرکت روشن شد، عرضه عمومی این شرکت‌ها در سه نوبت از طریق جراید عمومی کلید خورد، ضمن آنکه در پنج نوبت عرضه سهام این شرکت‌ها در پنج استان توسط استانداران و اتاق‌های بازرگانی استان‌ها و فعالان اقتصادی انجام شد.

لطفی اضافه کرد: قانون احراز صلاحیت که جزو قوانین فرابورس است، در عرضه سهام شرکت‌های قابل‌واگذاری شستا برای ما مشکلاتی پیش آورد تا جایی که بسیاری از شرکت‌های شستا از تابلو بورس پایین کشیده شدند.

شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) هلدینگ سرمایه‌گذاری متعلق به سازمان تامین اجتماعی ایران است که در زمینه مدیریت سرمایه‌گذاری، تجارت و بازرگانی، مدیریت دارایی و مبادلات سهام شرکت‌ها، فعالیت می‌کند.

شستا دارای 30 شرکت زیرمجموعه و هفت شرکت هلدینگ است که در حوزه‌های مختلفی ازجمله داروسازی، صنایع نفت، پتروشیمی و انرژی، حوزه معادن به‌ویژه سیمان، مس و فولاد، حمل‌ونقل و امور بانکی فعالیت می‌کنند.

بر اساس برنامه خروج از بنگاهداری شستا، قرار است شمار هلدینگ های تامین اجتماعی از 9 به 5 هلدینگ شامل نفت و گاز، دارو، بانک، بیمه و فناوری نوین کاهش یابد.


 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.