| کد خبر: 132049 |

دنبال ارتباط بیشتر با ایران هستیم

تین نیوز

سفر ترامپ به عربستان‌ سعودی که روز شنبه انجام شد، اگرچه با حملات بسیار تندی علیه ایران همراه بود اما به نظر‌ می‌رسد که این حملات از سوی کشورهای اروپایی چندان خریدار ندارد. ترامپ در کنار پادشاه عربستان ایستاد و با بیان انواع حملات و مواضع خصمانه علیه ایران از جهان خواست تا اقدام به منزوی کردن ایران کنند.

 

به گزارش روزنامه شهروند، روز گذشته اما رئیس شورای روابط خارجی اروپا با اشاره به اظهارات ضد ایرانی اخیر رئیس‌جمهوری آمریکا علیه کشورمان گفت: اروپایی‌ها خواهان تعامل با ایران هستند. کارل بیلدت، رئیس شورای روابط خارجی اروپا و وزیر امور خارجه پیشین سوئد با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود به اظهارات ضد ایرانی رئیس‌جمهوری آمریکا علیه ایران در جریان سفرش به عربستان واکنش نشان داد. وی در پیام خود نوشت: ایران به گسترش روابط با جهان رأی داد، اما ترامپ خواهان منزوی کردن ایران در جهان است. اروپایی‌ها بیشتر خواهان روابط با ایران هستند.

 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی در نشست سران کشورهای اسلامی در عربستان ‌سعودی با تکرار ادعاهای خصمانه واشنگتن علیه تهران گفت: ما دعا می‌کنیم روزی برسد که مردم ایران دولتی درست و منصف که عمیقا شایستگی آن را دارند، داشته باشند. وی از تمام کشورها خواست ایران را منزوی کنند. ترامپ افزود: آمریکا درصدد تحمیل شیوه زندگی خود به دیگران نخواهد بود. درواقع آمریکا فقط به دنبال اتحاد و همکاری است.

 

ممکن است در آینده نزدیک راه‌حلی برای بحران‌های منطقه حاصل شود اما نخست، افراط‌گرایی باید نابود شود. رئیس‌جمهوری آمریکا مدعی شد: اکنون جنگ، میان تمدن‌ها و ادیان نیست بلکه میان خیر و شر است. وی در ادامه ادعاهای خود گفت: ایران در چندین کشور منطقه از تروریسم و شبه‌نظامیان پشتیبانی مالی به عمل می‌آورد. آمریکا درصدد جنگ نیست بلکه به دنبال ایجاد صلح است و کشورهای مسلمان باید تروریست‌ها را عقب برانند. رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین مدعی شد: داعش، حزب‌الله، القاعده و حماس اشکال مختلف تروریسم هستند.

 

سخنان روز شنبه ترامپ همچنین با واکنش شدید وزارت امور خارجه ایران روبه‌رو شد. روز گذشته بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در سخنانی در واکنش به ادعاهای رئیس‌جمهوری آمریکا در عربستان، این مواضع را مداخله‌جویانه، تکراری و مملو از ادعاهای بی‌پایه علیه کشورمان عنوان کرد.

 

بهرام قاسمی گفت: کمتر از ۴۸ ساعت بعد از برگزاری شکوهمند دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری که مردم بزرگ، قدرشناس و غیرتمند ایران در داخل و خارج از کشور با شرکت گسترده خود در انتخابات یک‌بار دیگر پایبندی خود را به نظام جمهوری اسلامی ایران به اثبات رساندند، رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنانی مداخله‌جویانه، تکراری و مملو از ادعاهای بی‌پایه علیه کشورمان تلاش کرد بار دیگر با ترویج ایران‌هراسی و در تداوم سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ایران، کشورهای منطقه را به خرید هرچه بیشتر تسلیحات آمریکایی تشویق کند.

 

قاسمی با انتقاد شدید از مواضع فریبکارانه، اظهارات مداخله‌جویانه و اقدامات مخرب و تنش‌زای مقامات دولت جدید آمریکا که با هدف مقابله با حاکمیت مردم بر سرنوشت خود در کشورهای منطقه و تثبیت موقعیت و برتری رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد، تصریح کرد: متاسفانه برخی کشورهای منطقه به جای اتکا به توان مردمی خود و ظرفیت‌های همکاری منطقه‌ای، دل در گرو حمایت قدرت‌های بزرگ بسته‌اند و زمینه‌های تضعیف و تخریب زیرساخت‌های حیاتی کشورهای منطقه را فراهم می‌آورند که از آن جمله می‌توان به وضع اسفناک یمن و نابودی زیرساخت‌های سوریه توسط جریانات تروریستی تکفیری اشاره کرد.

 

وی با یادآوری مواضع تبلیغاتی دولتمردان آمریکایی مبنی بر نادرست بودن مداخله دولت‌های قبلی آمریکا در امور داخلی کشورهای منطقه، نقش دولت قبلی آمریکا در ایجاد و پرورش جریانات تکفیری ـ تروریستی ازجمله داعش؛ از دولت آمریکا خواست از سیاست جنگ‌افروزی، مداخله‌گری، ایران‌هراسی و فروش سلاح خطرناک و بی‌فایده به حامیان اصلی تروریسم دست بردارد.

 

قاسمی اضافه کرد: متاسفانه با سیاست‌های خصمانه و تهاجمی دولتمردان آمریکا شاهد تقویت مجدد گروه‌های تروریستی در منطقه و اشتباه محاسبه دیکتاتوری‌های حامی این گروه‌ها در منطقه هستیم. سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با اشاره به سیاست تجاری‌سازی امنیت از سوی دولت جدید آمریکا و فاکتورکردن خدمات امنیتی گفت: دولت‌های منطقه نیز بهتر است به جای هزینه کردن میلیاردها دلار از ثروت مردم خود در ازای حمایت‌های موهوم آمریکا، به فکر ثبات، رفاه، آرامش و آسایش واقعی مردم از طریق احترام به حق تعیین سرنوشت ملت‌ها و صرف این مبالغ هنگفت در امور توسعه و همکاری سازنده منطقه‌ای باشند.

 

قاسمی افزود: جای تعجب است کشوری ایران را به بی‌ثباتی در منطقه متهم می‌کند که خود ده‌ها ‌سال است با حمایت‌های همه‌جانبه تسلیحاتی، مالی و اطلاعاتی از رژیم صهیونیستی در سرکوب ملت مظلوم فلسطین شریک بوده و در چند ‌سال اخیر نیز با تسلیح برخی رژیم‌های عربی در منطقه خلیج ‌فارس در کشتار مردم بی‌دفاع یمن مشارکت داشته است.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.