بازدید سایت : ۸۵۸۰۱

توضیح چمران درباره تفاهم‌ های ۱۲ میلیارد یورویی شهرداری با شرکت‌ های چینی​

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ضمن ارائه توضیحاتی درباره تفاهم های ۱۲ میلیارد یورویی شهرداری با شرکت های چینی، گفت: در بسته ۱۲ میلیارد یورویی پیش بینی شده توسط شهرداری تهران، قرار نیست همه هزینه ها توسط شهرداری پرداخت شود، بلکه بخش زیادی از هزینه نیز توسط دولت و بخش دیگر توسط بخش های خصوصی داخلی و خارجی تامین خواهد شد.

توضیح چمران درباره تفاهم‌ های ۱۲ میلیارد یورویی شهرداری با شرکت‌ های چینی​
تین نیوز |

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ضمن ارائه توضیحاتی درباره تفاهم های ۱۲ میلیارد یورویی شهرداری با شرکت های چینی، گفت: در بسته ۱۲ میلیارد یورویی پیش بینی شده توسط شهرداری تهران، قرار نیست همه هزینه ها توسط شهرداری پرداخت شود، بلکه بخش زیادی از هزینه نیز توسط دولت و بخش دیگر توسط بخش های خصوصی داخلی و خارجی تامین خواهد شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، «مهدی چمران» رئیس شورای اسلامی شهر تهران صبح امروز (دوشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۲) در نشست خبری تبیین مصوبه بودجه ۱۴۰۳ شهرداری تهران با بیان این که در هفته گذشته بودجه سال آینده شهرداری در صحن شورا به تصویب رسید، اظهار داشت: این لایحه در موعد مقرر خود ابلاغ شد و امیدواریم شهرداری نیز در زمان مناسب تفاهم نامه ها و قراردادهای خود را منعقد کند و اقدامات به موقع آغاز شود.

وی با بیان این که لایحه بودجه سال آینده همچون امسال به موضوع مهم شهر تهران توجه دارد، خاطرنشان کرد: در برنامه چهارم توسعه شهر بر موضوعات اساسی تاکید شده بود؛ لذا این موضوعات جدا و بودجه جداگانه برای آن پیش بینی شد. سال قبل ۱۰ هزار میلیارد تومان، اضافه بر بودجه مصوب برای توسعه حمل ونقل عمومی تخصیص یافت که البته فراتر از برنامه ریزی های صورت گرفته، نیازها دیده شد. بر همین اساس در متمم بودجه، اعتبارات بیشتری در نظر گرفتیم.

چمران با تاکید بر این که ۱۳۵ هزار میلیارد تومان بودجه یکی از سناریوهای پیش بینی شده بود که مورد تایید قرار گرفت، تصریح کرد: ۱۵ هزار میلیارد تومان مازاد نیز برای توسعه حمل ونقل پیش بینی شد که منابع و مصارف آن کاملا مشخص است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین یادآور شد: پس از طی مراحل اداری، بودجه سال آینده ابلاغ خواهد شد و شهرداری کار خود را آغاز خواهد کرد. از ۱۵ هزار میلیارد تومان ۱۴ هزار میلیارد تومان برای حمل ونقل عمومی و هزار میلیارد تومان برای خدمات شهری است.

اختصاص نیمی از بودجه ۱۴۰۳ شهرداری به حمل و نقل و ترافیک

چمران با بیان این که نیمی از بودجه ۱۴۰۳ شهرداری به حمل و نقل و ترافیک اختصاص یافته است، عنوان کرد: در بودجه سال آینده شهرداری سعی شده است که از مصارف هزینه ای و یا هزینه های جاری کاسته و بر هزینه های عمرانی افزوده شود . همچنین تلاش بر این بود هزینه ها نسبت به بودجه سال قبل، کاهشی باشد که این مهم محقق شد.

وی با بیان این که ۱۰ درصد از بودجه سال آینده شهرداری در حوزه فرهنگی و اجتماعی، ۴۸ درصد در حوزه حمل ونقل و ترافیک، ۱۵ درصد در حوزه خدمات شهری و محیط زیست، ۵ درصد در حوزه ایمنی و مدیریت بحران، ۲ درصد در حوزه شهرسازی و ۲۰ درصد در حوزه توسعه و هوشمندسازی است، گفت: در سال ۱۴۰۲، ۴۰ درصد از بودجه هزینه ای بود، اما در بودجه سال آینده ۳۶ درصد بودجه هزینه ای است و مابقی به تملک دارایی سرمایه ای و مالی اختصاص دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این که جهت گیری بودجه کاملا مشخص است که به سمت کاهش هزینه ها رفته و برای حل مسائل اصلی شهر، بودجه بیشتری اختصاص یافته است، یادآور شد: این بودجه کمک خواهد کرد که مسائل باقیمانده حل شود. البته برای پروژه های عمرانی شهر به صورت جزئی برنامه ریزی شده است که پس از تصویب نهایی بودجه، این ارقام در دسترس قرار خواهد گرفت.

ثبت برخی هزینه ها در پروژه های عمرانی به سال آینده موکول می شود

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه بودجه شهرداری در سال جاری با احتساب متمم از ۱۰۴ همت به ۱۵۰ همت در سال آینده رسیده است، اظهار داشت: این که در سال ۱۴۰۲ متمم ارائه شده، به این معنا است که درآمدها در حال تحقق است. البته بودجه چندان زیاد نشده، بلکه قیمت ها بالا رفته است. نباید خیلی خوشحال شویم که بودجه به این میزان رسیده، بلکه باید این موضوع را در نظر گرفت که متاسفانه هزینه ها افزایش یافته است.

چمران تاکید کرد: قطعا ما بازهم مشکل خواهیم داشت و باید تلاش کنیم که محقق شود؛ شهرداری رقم بیشتری پیشنهاد داده بود و شورا رقم ۱۷۰ همتی را به ۱۵۰ همت کاهش داد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه ثبت هزینه ها معمولا به سرعت عملی نمی شود، گفت: در مواردی ثبت هزینه ها بخصوص در برخی پروژه های عمرانی به سال بعد موکول می شود و این موضوع در دوره های گذشته مدیریت شهری نیز وجود داشته است.

تمام درآمدهای حوزه شهرسازی ناپایدار نیست

چمران با بیان این که عوارض اضافه بر طرح جامع شهر و تراکم و یا جرایمی که براساس تخلف اخذ می شود، درآمد ناپایدار است، یادآور شد: تمام درآمدهای حوزه شهرسازی ناپایدار نیست. برخی از نقاط شهر نیاز به بازسازی و نوسازی دارند و ما ظرفیت نوسازی و بازسازی زیادی داریم. این موارد درآمدهایی است که باید ایجاد شود.

وی ادامه داد: افزایش عوارض ساختمانی به همین دلیل از میزان حقوق کارمندان کمتر بود؛ تلاش بر این بود که کسی که بیشتر ساخت وساز انجام داده و بیشتر از شهر استفاده کرده، عوارض بیشتری بپردازد. عوارض بخش اول عوارض پایدار است که متاسفانه این عوارض پایدار هنوز افزایش خوبی نداشته و از ابتدا نیز کم بوده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که در برخی سال ها فیش عوارض نوسازی چاپ نشده بود، گفت: این موضوع مطرح می شد که هزینه عوارض پایدار از هزینه چاپ فیش های عوارض کمتر است.

افزایش عوارض ساختمانی به صورت پنج ساله انجام شد

چمران با بیان این که افزایش عوارض ساختمانی به صورت پنج ساله انجام شد، گفت: این افزایش با نرخ تورم همسان نیست. رقم عوارض مقداری افزایش یافته است. نباید در زمان آغاز ساخت یک ساختمان تمام پول را از مالکان گرفت. بیمه، شهرداری و بخش های مختلف در ابتدای ساخت، رقم بالایی اخذ می کنند و می گویند: برو بساز!

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این که امیدواریم به تدریج اخذ عوارض پایدار افزایش یابد، تصریح کرد: ۳۶ درصد از اعتبارات بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری تهران هزینه ای و مابقی آن عمرانی است.

حضور چینی ها برای ساخت مسکن هنوز در حد تفاهم نامه است

چمران با تاکید بر این که می توان این وعده را داد که سال آینده وضعیت ناوگان حمل ونقل عمومی بهتر خواهد بود، گفت: در حوزه مسکن نیز برنامه های زیادی در نظر گرفته شده است. بنیاد و شهرداری برنامه های مشترک را اجرا خواهند کرد که در کاهش اجاره بها مؤثر خواهد بود، اما چون عملیاتی نشده است، جزئیات بیشتری را نمی توان ارائه کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که حضور چینی ها برای سرمایه گذاری در ساخت مسکن در پایتخت هنوز در حد تفاهم نامه است، تصریح کرد: به محض اینکه این تفاهم نامه ها به قرارداد تبدیل شود، جزئیات آن اعلام خواهد شد.

وی با بیان این که ما هم از خدا می خواهیم شهر ارزان اداره شود، تاکید کرد: تلاش ما بر این است که شهر در بخش های مختلف ارزان اداره شود. تلاش این بوده که برای مثال در بخش خدمات شهری با پیمانکارانی قرارداد منعقد شود که قیمت ها ارزان تر تمام شود و امیدواریم تمام دستگاه ها پای کار بیایند تا شهر را برای مردم ارزان تر کنیم.

اموالی که نگهداشت آن ضرورتی ندارد، باید فروخته شود

چمران با بیان این که برخی اموال باید فروخته شود، تصریح کرد: برخی از این اموال ضرورت نگهداری برای شهرداری ندارد و باید فروخته شود. وقتی ملکی خوب باشد، حفظ خواهد شد تا از آن درآمد حاصل شود. این گونه نیست که دارایی های شهر را به فروش بگذاریم و قطعا اموالی که برای شهر ارزشمند و درآمدزاست، به فروش نخواهد رسید. مواردی به صورت پایاپای به فروش می رسد و درآمد حاصل از آن صرف توسعه شهر خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین ضمن ارائه توضیحاتی درباره تفاهم های ۱۲ میلیارد یورویی شهرداری با شرکت های چینی، اظهار داشت: این تفاهم نامه ها صرفا مربوط به توسعه حمل ونقل عمومی نیست، بلکه در حوزه مسکن و دیگر بخش ها نیز منعقد خواهد شد. البته آنچه تا امروز به قرارداد تبدیل شده، صرفا خرید واگن های مترو و ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس است، اما در سایر حوزه ها هنوز هیچ قرارداردی امضا نشده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در بسته ۱۲ میلیارد یورویی پیش بینی شده توسط شهرداری تهران، قرار نیست همه هزینه ها توسط شهرداری پرداخت شود، بلکه بخش زیادی از هزینه نیز توسط دولت و بخش دیگر توسط بخش های خصوصی داخلی و خارجی تامین خواهد شد. از جمله این که دولت برای مترو حداقل نیمی از هزینه ها را پرداخت خواهد کرد و بخشی از آن را شهرداری پرداخت می کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.