| کد خبر: 227296 |

مشکلات تهران با تصمیمات کاغذی و جابه جایی پایتخت حل نمی‌شود

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: برخی مسئولان به جای حل مشکلات تهران به دنبال جابه جایی پایتخت هستند اما مشکلات تهران با تصمیمات کاغذی حل نمی‌شود.

تین نیوز

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: برخی مسئولان به جای حل مشکلات تهران به دنبال جابه جایی پایتخت هستند اما مشکلات تهران با تصمیمات کاغذی حل نمی‌شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، محسن هاشمی در هفتمین جشنواره پژوهشی جایزه تهران گفت: تهران، یکی از کلانشهرها و ابر شهرهای جهان است که جمعیت روز آن بیش از ده میلیون نفر است، گستره فیزیکی تهران در حدود ۷۰۰ کیلومتر مربع و سابقه تاریخی آن بیش از دو قرن است، اما بیش از این ما چه داریم که درباره تهران بگوییم؟

وی ادامه داد: پژوهش درباره تهران، تاکنون عمدتاً حول آثار تاریخی و ساختمان‌های قدیمی‌اش انجام شده است، یعنی ما در تهران پژوهی به دنبال تهران گذشته رفته‌ایم و کمتر درباره تهران حال و تهران آینده تأمل کرده‌ایم.

هاشمی اظهار داشت: همین عدم شناخت از وضعیت تهران امروز و تهران آینده، موجب شده است تا برخی از مسئولان نسبت به حل مشکلات تهران احساس ناتوانی کنند و بخواهند با پاک کردن صورت مساله، پایتخت را جابجا کنند، در حالی که مسائل تهران مسائل بیش از ده میلیون انسان است و نمی‌توان با یک تصمیم کاغذی از کنار مشکلات این تعداد از شهروندان بسادگی عبور کرد.

هاشمی ادامه داد: یکی از پیامدهای دیگر نپرداختن به تهران، انسانی و متمرکز شدن روی تهران آجری، دیده نشدن نقاط قوت و سرمایه‌های اصلی شهر، یعنی شهروندان است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: تهران شبیه بسیاری از کلانشهرهای جهان، محصول مهاجرت است، مهاجرت انسان‌ها از اقوام و ادیان و مذاهب و سلایق مختلف، تهران امروز عصاره‌ای از ایران است و می‌توان در جای جای تهران قومیت‌های مختلف ایران را مشاهده کرد که دارای کلونی‌ها و خرده اجتماعات شهری هستند و پیوندهای نسبتاً مستحکم زبانی، فرهنگی و قومی را حفظ کرده‌اند.

هاشمی اضافه کرد: تهران دارای ظرفیت‌های بالای علمی، فرهنگی و هنری است که در هیاهوی مسائل روزمره صدای آنها شنیده نمی‌شود و یکی از مأموریت‌های تهران پژوهشی می‌تواند این باشد که تهران انسانی و نه تهران آجری را مورد کنکاش و مطالعه قرار دهد.

وی افزود: در شهر انسان محور، شهروندان مهمترین موضوع و هستند و باید ابعاد مختلف و نیازها و نقاط قوت و آسیب‌هایشان مورد توجه و مطالعه قرار گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: طی دهه‌های گذشته زیرساخت‌های فراوانی در تهران ایجاد شده است، از بزرگراه تا فضای سبز و در برخی شاخص‌ها نظیر ساخت بزرگراه، از برنامه نیز بیشتر احداث شده است، اما آیا نیازهای انسانی و غیر خودرویی و غیر بتنی شهروندان به همین میزان مورد توجه قرار گرفته است.

هاشمی افزود: به نظر می‌رسد تصور ما از تهران، بسیار شبیه همان ضرب‌المثل معروف مولوی، یعنی فیل در تاریکی است، هر شخص و مسئولی براساس ذهنیت و دسترسی خود تصویری برساخته از تهران را در ذهن دارد و بر اساس همان تصویر ناقص و شاید نادرست، تصمیمات مهم و تأثیرگذار گرفته می‌شود.

وی خاطر نشان ساخت: شاید مناسب باشد که تهران پژوهان ابعاد انسانی و زنده تهران را نیز در کنار مسائل فیزیکی و گذشته این شهر مورد توجه قرار دهند تا نسبت به تهران امروز و تهران آینده بتوانیم تصویر دقیق‌تری به دست آوریم.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.