| کد خبر: 182739 |

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر:

◄ کسب درآمد یک درصدی از تخریب باغات

۱۲۷ هکتار از باغات و فضای سبز تهران از بین رفته است.

تین نیوز

 رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر گفت: ۱۲۷ هکتار از باغات و فضای سبز شهر تهران از بین رفته و فقط ۲۶ پروانه در منطقه یک در این باره صادر شده است.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از فارس، زهرا صدراعظم نوری در جریان بررسی گزارش‌های کمیسیون شهرسازی و معماری و سلامت در خصوص لایحه اصلاحی برج‌باغ‌ها گفت: از اقدام شورای پنجم که در اواخر سال ۹۶ مصوبه برج‌باغ‌ها تشکر می‌کنم چرا که این مصوبه خسارت زیادی به شهر وارد می‌کرد. 

رئیس کمیسیون سلامت شورای رشهر ادامه داد: اگر امروز درست تصمیم بگیریم و موضوعی که در کمیسیون‌ها بررسی شده را به تصویب برسانیم، اقدام خوب سال ۹۸ را می‌توانیم تکمیل کنیم. 

نوری گفت: از دوستان خواهش می‌کنم با تصویب قاطعانه این اقدام، فعالیت مؤثر اواخر سال ۹۶ خود را کامل کنند. 

وی گفت: بحث‌های زیادی بین کمیسیون شهرسازی و سلامت در خصوص این مصوبه صورت گرفت، تقریبا ۹۰ درصد نظرات مشترک بود و علت اینکه جداگانه به هیأت رئیسه نامه زدیم این بود که برخی کمیسیون‌ها نقطه نظراتی داشتند و برای احترام به نظرات، هرکدام گزارش جداگانه‌ای دادیم. 

وی خطاب به اعضای شورای شهر گفت:" شما واقف هستید در چه شرایطی هستیم و چه خسارت‌هایی به شهر تحمیل شده است و ما می‌خواهیم که باغات را حفظ کنیم. 

به گفته نوری، شورای یکدست اصلاح‌طلب قصد دارد از منویات مقام معظم رهبری در اجرای صیانت از باغات را عملی کند. 

وی با تأکید بر اینکه در چند سال گذشته تنفس‌گاه‌های شهر تبدیل به آهن و سیمان شده‌اند،گفت: بعد می‌گوییم چرا آلودگی هوا داریم.

نوری اضافه کرد: در طی ده سال با مصوبه برج‌باغ‌ها اتفاقاتی در شهر رخ داد که مدیران شهری باید پاسخگو باشند، ۱۲۷ هکتار از باغات و فضای سبز طی ده سال گذشته از بین رفته است و ۲۶ پروانه در منطقه یک صادر شده که ۵۶ هکتار از باغات این منطقه را از بین برده‌اند و همچنین در منطقه ۲۲ که قرار بود طرح تفصیلی در آ»جا اجرا شود ۳۷ پروانه صادر و ۱۷ هکتار از باغات نابود شده است. 

وی با بیان اینکهن در مصوبه برج‌باغ سطح اشغال درنظر گرفته شده ۳۰ درصد و عداد طبعات ۹ بوده است، گفت: برای طبقات زیرزمین دو تا سه طبقه دیده شده بود اما وضعیت سطح اشغال در ۸۴ درصد پرونده‌ها از ۳۵ درصد تا ۱۰۰ درصد بوده است اینها گزارشات مستند است و از معاونت شهرسازی گرفته‌ایم. 

نوری اضافه کرد: در ۶۳ درصد موارد تعداد طبقات از ۹ تا ۱۲ بوده و ۳۰ درصد ۱۲ طبقه به بالا بوده‌اند. 

وی تأکید کرد: ۲۴۸ پروانه تخلف داریم که بالغ بر ۹ طبقه در آنها ساخت و ساز شده و همین امر باعث نابودی باغات شده است، چرا که وقتی عمق زیاد می‌شود، ریشه درختان تنفس نمی‌کند، و در نتیجه دیگر درخت نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد. 

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر با بیان اینکه در مصوبه برج‌باغ تخلفات زیادی صورت گرفته است، گفت: باید دستگاه‌های نظارتی،شهرداری و مناطق نظارت می‌کردند. 

نوری با طرح این سؤال که با نظر شما چقدر از تخریب باغات شهرداری درآمد کسب کرده است، گفت:‌طبق آخرین گزارش به دست آمده، یک درصد کل درآمد برای باغات بوده است، فقط برای کسب یک درصد درآمد ۱۲۸ هکتار از سرمایه‌های نسل آینده از بین رفته است. 

وی با بیان اینکه مصوبه برج‌باغ باید لغو شود که شده است، گفت: باید جایگزین این مصوبه به گونه‌ای باشد که میزان تخریب حداقل برسد. 

به گفته نوری، اختلاف‌نظرها بین دو کمیسیون مبنی بر اراضی بالای ۵ هزار متر بوده است و همچنین اختلاف‌نظری روی بحث ۳۰ به ۷۰ داشته‌ایم. 

این عضو شورای شهر ادامه داد: کمیته فنی باغات کلید این مصوبه است و اگر درست تشکیل و نظارت شود و مصوبات بدون سوگیری بیرون بیاید، با این مصوبه می‌توانیم باغات به جا مانده را حفظ کنیم. 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.