| کد خبر: 249043 |

درصورت تامین منابع تا پایان سال انجام می شود؛

آغاز ساخت ترمینال ۴۱۰ هزار متری در فرودگاه امام خمینی

سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: پروژه ساخت یک ترمینال ۴۱۰ هزار متری با شرکت های چینی در حال مذاکره است و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم این ترمینال را از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی کلید بزنیم.

تین نیوز

سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: پروژه ساخت یک ترمینال ۴۱۰ هزار متری با شرکت های چینی در حال مذاکره است و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم این ترمینال را از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی کلید بزنیم.

به گزارش تین نیوز ، سعید چلندری در نشست خبری شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) که امروز ۳۰ آبان ماه و به مناسبت سالروز تاسیس شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در یکم آذر برگزار شد، اظهار کرد: فرودگاه امام خمینی (ره) تمام مطالعاتش را از سال ۱۳۴۷ شروع کرد و با وجود همه فراز و نشیب های آن روزها، مطالعاتش در سال ۱۳۸۴ به اتمام رسید و راه اندازی شد، تا سال ۱۳۹۳ که مطالعات خود را در حوزه هوانوردی آغاز کرد و اقداماتی از جمله ساخت ساختمان های جانبی که لازمه فرودگاه بین المللی است انجام شد.

وی ادامه داد: به لحاظ محرومیت های فرودگاه امام خمینی ، تصمیم گرفته شد که این فرودگاه به اولین شهر فرودگاهی تبدیل شود و از اسفند ۱۳۹۳ این اتفاق افتاد و شهر فرودگاهی فعالیت خود را از اواخر آذر ماه ۱۳۹۴ با انتصاب اعضای هیات مدیره آغاز کرد؛ اقدامات خوبی هم در سال های قبل انجام شد اما به دلایلی پیشرفت آنچنانی نداشت. همچنین شهر فرودگاهی آمدم خمینی (ره) از ۱۳۹۸ به عنوان منطقه آزاد تصویب شد و یک سری فعالیت های دیگر تحت این عنوان را در شهر فرودگاهی آغاز کردیم.

سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: عمده فعالیت های انجام شده در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در دولت سیزدهم شروع شده، البته مطالعات آن در دولت های قبلی صورت گرفته بود اما در دولت سیزدهم کلید خورد؛ از جمله موضوع هسته پیشران منطقه آزاد که در این دولت در حال پیگیری است.

چلندری گفت: حدود ۱۵ پروژه به ۲۹۹۵ میلیارد تومان توسط شهر فرودگاهی امام خمینی در حال انجام است که ۲۱۲۰ میلیارد تومان توسط خود منابع داخلی شهر فرودگاهی ۸۷۵ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری می شود؛ ۱۸ پروژه دیگر هم آماده سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی داریم که ارزشی بالغ بر سه میلیارد یورو دارند و از این میان، ۱۳ پروژه در محدوده منطقه آزاد و پنج تا در محدوده شهر فروگاهی است.

هشت شرکت چینی برای سرمایه گذاری ترمینال سه اعلام آمادگی کردند

وی افزود: یکی از این پروژه ها ترمینال تحت عنوان شماره سه به مساحت ۴۱۰ هزار متر است که هشت شرکت چینی و چهار شرکت داخلی برای تامین منابع آن اعلام آمادگی کردند و امیدواریم بتوانیم برای توسعه آن فراخوان دهیم و با این شرکت ها مذاکره کنیم و تا پایان سال بتوانیم ساخت این ترمینال را از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی کلید بزنیم.

سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اظهار کرد: ترمینال ۳، یک ترمینال ترکیبی است؛ یکی از مشکلات شهر فرودگاهی الان این است که ایرلاین های داخلی وقتی به خارج از کشور پرواز دارند، باید یک بار بدون مسافر به مهرآباد پرواز کنند و برگردند که این برای ایرلاین ها مقرون به صرفه نیست. بنا داریم همزمان پروازهای داخلی و هم پروازهای خارجی را از این ترمینال انجام دهیم. این موضوع در اکثر فرودگاه های خارجی مرسوم است و اگر اتفاق بیفتد بخش قابل ملاحظه ای از مشکلات ایرلاین های داخلی حل خواهد شود.

چلندری با بیان اینکه مطالعات این موضوع انجام شده، اظهار کرد: قرار بود شهر فرودگاهی امام خمینی به عنوان هاب اول بار منطقه و هاب دوم مسافری منطقه تبدیل شود، اما تا کنون رخ نداده و امیدواریم با راه اندازی منطقه آزاد و شهر فرودگاهی این اتفاق رخ دهد، زیرا شهر فرودگاهی مقدمه توسعه صنعت حمل ونقل هوایی کشور است و سیاست های شورای عالی انقلاب فرهنگی، تاکید به تبدیل قطب دوم هوایی منطقه است، قانون برنامه ششم هم به تمرکز و توسعه فرودگاه امام خمینی و توسعه به عنوان هاب ترانزیت منطقه توصیه داشته است.

فاصله ما با فرودگاه های سایر کشورها زیاد است

وی درباره اظهارات رستم قاسمی و مناسب نبودن وضعیت فرودگاه امام خمینی بیان کرد: بله فاصله ما با فرودگاه های سایر کشورها بسیار زیاد است، اما توجه داشته باشید مطالعات فرودگاه امام ۱۳۴۷ آغاز شده و در سال ۱۳۸۴ بهره برداری شد. در این سال ها همواره مدت زمان مدیریت در فرودگاه امام کوتاه بوده و در دولت های یازدهم و دوازدهم هم افرادی به این حوزه آمدند که هیچ سابقه ای در عرصه هوانوردی نداشتند.

سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) ادامه داد: ما از زمان حضور در مدیریت فرودگاه امام خمینی از خردادماه، در مدت کوتاهی ترمینال سلام را راه اندازی کردیم. با وجود مشکلات موجود، آقای وزیر هم اشاره کردند که موفقیت های زیادی از جمله عملیات حج و اربعین را داشتیم، ۶۰ درصد عملیات حج و ۸۲ درصد عملیات اربعین در شهر فرودگاهی امام خمینی انجام شد، در این دو عملیات ۲۳۰ هزار نفر زائر حضور داشتند که از این میان نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر از فرودگاه امام خمینی رفتند، ما ترمینال سلام را به پروازهای زیارتی اختصاص دادیم و با زائران با تکریم برخورد شد.

چلندری با بیان اینکه از زمان راه اندازی ترمینال یک از سال ۱۳۸۴، تا کنون هیچ اقدام توسعه ای برای آن انجام نشده است، افزود: فرودگاه امام خمینی در سال ۱۳۸۴ فرودگاه خوبی بوده برای روزانه ۳۰ پرواز، نه ۲۰۰ پرواز. ما در سال های ۱۳۹۴ در ترمینال یک تجربه هشت میلیون مسافر را داشتیم درحالی که این فرودگاه شش میلیون ظرفیت دارد؛ پاسپورت ها هنوز به صورت دستی کنترل می شود. ما یک اعتبار ۳۰ میلیاردی گذاشتیم برای کنترل پاسپورت؛ از ۱۱ شب تا هشت صبح پیک پروازی ماست و ۳۰۰۰ نفر وارد فرودگاه می شوند و پشت گیت می مانند که صف های طولانی و کنترل دستی پاسپورت ها، نارضایتی ایجاد کرده است و این باید موضوع باید مورد بازنگری قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: در این سال ها همواره طول مدیریت در فرودگاه امام کوتاه بوده و مدیران متخصص نبودند و نتوانستند بازنگری کنند. اتفاقی که در فرودگاه سلام رخ داده باید در ترمینال یک هم رخ دهد و لازم است که این ترمینال بازسازی شود. نیروی انتظامی هم باید کمک کند که درگاه های کنترل پاسپورت الکترونیکی شود البته در این خصوص ملاحظات انتظامی وجود دارد، اما ما اعلام آمادگی کردیم که برای الکترونیکی کردن گیت ها تامین اعتبار می کنیم اما نهایتا فراجا باید این کار را انجام دهد.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.