| کد خبر: 179311 |

◄ طرح تردد زوج و فرد در شهرهای مختلف کشور چه نتایجی داشت؟

شهر تهران مرکز تجمیع سرمایه اقتصادی و انسانی کشور است و اجرای طرح تردد نوبتی به مرور زمان با افزایش سرانه مالکیت خودرو به خصوص میان ساکنان محدودی «زوج و فرد» به دلیل خرید خودرو با پلاک‌های متفاوت زوج و فرد، ناکارآمد شده است.

تین نیوز

کارشناس حوزه شهری در تشریح  مهم‌ترین هدف از اجرای طرح تردد نوبتی (زوج و فرد) شهر تهران کاهش آلودگی هوا، گفت: در نتیجه‌ اجرای این طرح، در بلندمدت شاهد افزایش نرخ مالکیت خودرو و افزایش تعداد خودروهای فرسوده در محدوده مورد نظر بوده‌ایم.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، مردان حیدری، اظهار کرد: به پیروی از این نتیجه، آلودگی هوا در شهر تهران بیش از پیش افزایش یافته است.

وی در ادامه افزود: در شهر مشهد؛ طرح تردد نوبتی (زوج و فرد) روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7 تا 20 اجرا می‌شود. با این‌که زمان سفر در محدوده مرکزی شهر کاهش یافته است اما گزارش‌ها حاکی از آمار بالای تخلف به دلیل ورود غیرقانونی به محدوده است.

به گفته مردانی، اجرای این طرح تا حدودی بر کاهش تولید آلاینده‌ها تأثیر داشته است اما شهروندان کرجی به طور متوسط از اجرای این طرح رضایت ندارند.

او افزود: طرح  «زوج و فرد» در ارومیه در ورودی به محدوده، 18 درصد کمتر از سطح انتظار است و احجام ترافیکی نسبت به سال پایه بهبود یافته است. با این حال با اجرای این طرح در شهر ارومیه شاهد هجوم ناوگان تاکسی‌رانی به محدوده مرکزی شهر بوده‌ایم که بسیاری از آن‌ها (45 درصد) به دنبال مسافر انفرادی یا به اصطلاح، دربستی بوده‌اند.

به گفته این کارشناس شهری،  طرح تردد نوبتی (زوج و فرد) در شهر اصفهان روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعات 8 تا 13 و 16 تا 20 اجرا می‌شود. این طرح سبب تغییر الگوی استفاده از خودروی شخصی از ساعت 8 صبح به ساعت 7 صبح شده است. در ساعاتی که محدودیت اعمال نمی‌شود استفاده از خودروی شخصی به شدت افزایش می‌یابد. همچنین در ساعات اجرای طرح استفاده از موتورسیکلت بسیار بالا است.

مردانی در ضرورت پرداختن به طرح‌های جدید برای کاستن از ترافیک و آلودگی در شهرها، خاطرنشان کرد:  شهرهای کرج، ارومیه و اصفهان محدوده طرح ترافیک (مانند محدوده طرح ترافیک تهران) ندارند و صرفاً دارای محدوده تردد نوبتی یا همان «زوج و فرد» هستند. لذا بخشی از تأثیرات مثبت اجرای طرح تردد نوبتی در این شهرها را نباید با وضعیت ترافیکی شهر تهران قیاس کرد.

وی افزود: شهر تهران مرکز تجمیع سرمایه اقتصادی و انسانی کشور است و اجرای طرح تردد نوبتی به مرور زمان با افزایش سرانه مالکیت خودرو به خصوص میان ساکنان محدودی «زوج و فرد» به دلیل خرید خودرو با پلاک‌های متفاوت زوج و فرد، ناکارآمد شده است. ضرورت بازنگری در سیاست ترافیکی محدوده تردد نوبتی (زوج و فرد) شهر تهران امری است که غفلت از آن افزایش روزافزون آلودگی هوا، تخلفات ترافیکی، محدودیت‌های ناعادلانه و دیگر مسائل ترافیکی را در پی خواهد داشت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.