| کد خبر: 127433 |

کارپینو، اسنپ و تپسی را از میدان به در می‌کند

تین‌نیوز| حالا یک ماهی است از راه‌اندازی تاکسیرانی برای جابجایی مسافران گذشته است اما اقبال عمومی برای استفاده از این اپلیکیشن همچنان بالا نیست.

به گزارش بولتن نیوز، پس از ورود دو اپلیکیشن اسنپ و تپسی به بازار جابجایی مسافران در تهران، رانندگان تاکسی که با برگزاری تجمع اعتراض خود را نسبت به فعالیت این دو در مقابل تاکسیرانی و مجلس شورای اسلامی اعلام می‌کردند، خود با عضویت در اپلیکیشن راه‌اندازی شده از سوی سازمان تاکسیرانی که زیر نظر شهرداری تهران اداره می‌شود، نشان دادند، زمان اعتراض در برابر ایده‌های جدید به پایان رسیده و فعالیت در این عرصه با حق دهی به‌طرف اصلی دریافت‌کننده خدمات، یعنی مسافر قابل‌دوام است.

آنچه سبب شد اسنپ و تپسی بتوانند بخش مهمی از بازار جابجایی مسافر در پایتخت را از آن خود کنند، بدون تردید ورود به عرصه قیمتی و ارائه خدمات ارزان به مسافرانی بود که قصد سفرهای درون‌شهری را دارند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد آنچه در این میان بیش از همه مؤثر واقع شد خدمات ارزانی بود که از سوی ارائه‌دهندگان این خدمات صورت می‌گرفت. در حقیقت قیمت‌های اعلامی از سوی تپسی و اسنپ نه تنها رقابتی قابل‌ملاحظه را با آژانس‌های مستقر در محلات کلید زد، بلکه در تداوم سبب شد بازار رانندگان تاکسی در این کلان‌شهر بزرگ نیز تحت تأثیری جدی قرار گیرد.

یک ارزیابی ساده نشان می‌دهد سفر شهری که با استفاده از خودروهای آژانس در محلات در حدود 12 هزار تومان هزینه دارد، با استفاده از این اپلیکیشن ها برای مسافران در ساعات خلوت حدود شش هزار تومان و در ساعات اوج ترافیک در حدود 6 هزار و 500 تومان هزینه در بر دارد. به این ترتیب آژانس‌ها اولین بازندگان اصلی این میدان بودند و رانندگان تاکسی نیز با حساس خطر در این عرصه وارد میدان اعتراض شدند و با سردادن شعارهایی مانند اپلیکیشن نفوذی، تعطیل باید گردد و یا «اسنپ آمریکایی نابود باید گردد» نشان دادند حضور رقبای قدرتمند بخش خصوصی در این عرصه را برنمی‌تابند.

آنچه در این میان قابل‌توجه و اهمیت بود، اولین اعتراض جدی به یک شغل جدید بر پایه استفاده از تکنولوژی روز جهان بود.
پیشرفت صنایع مخابراتی در سال‌های اخیر چنان سریع بود که استفاده از گوشی تلفن همراه برای برقراری تماس به مسئله‌ای جانبی برای کاربران گوشی‌های هوشمند بدل کرد و حالا استفاده‌کنندگان گوشی‌های هوشمند نه تنها برای مراودات بانکی خود از این ابزار بهره می‌برند، بلکه سفرهای درون‌شهری، خریدهای خرد و کلان و ... نیز همگی از طریق همین گوشی‌هایی صورت می گرد که ضریب نفوذ بالایی در جامعه ایران دارند.

اعتراض به اپلیکیشن اسنپ و تپسی را می‌توان اولین اعتراضات از این دست تلقی کرد اما بدون تردید این واکنش، آخرین واکنش اعتراضی نخواهد بود و مشاغل سنتی به تدریج مخالفت‌های خود را با شیوه‌های نوین کسب‌وکار اعلام خواهند کرد.

آنچه در این میان قابل‌توجه است اما رقابت آشکار بخش شبه‌دولتی در بازار جابجایی مسافر با بخش خصوصی‌ای است که در همین مدت کوتاه توانسته است بازاری مناسب و قابل قبول را از آن خود کند. همین امر نشان می‌دهد موج اعتراض، بدون ورود به نکتولوژی های جدید نمی‌تواند در این عرصه توفیقی قابل‌توجه را از آن خود کند و راهی جز همراهی با نسل جدید تکنولوژی‌ها در اختیار نیست.

پیش از این مازیار حسنی، معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری در خصوص راه‌اندازی این اپلیکیشن در اسفندماه سال گذشته گفته است: فعلاً 2500 راننده تاکسی در این سامانه فعال‌شده‌اند و 12 هزار و 500 نفر هم در نوبت آموزش قرار دارند. او مخالفت خود با اپلیکیشن های تپسی و اسنپ را با مانور بر مسئله مجوز نشان داد و تأکید کرد: کارپینو به‌عنوان اولین و تنها اپلیکیشن درخواست تاکسی دارای مجوز از اواخر اسفندماه‌ سال ١٣٩٥ به‌صورت پایلوت آغاز به کارکرده است؛ اين اپلیکیشن اولین سامانه اینترنتی برای درخواست تاکسی‌های رسمی در شهر تهران است. از این طریق می‌توان درخواست سفر مسافران را به رانندگان، جهت تخصیص تاکسی ارسال کرد.»

در این میان اتفاق رخ‌داده در این بازار را می‌توان نشانه‌ای از تغییر رفتار این بخش شبه‌دولتی در قبال کسانی دانست که خدمات گیرنده تلقی می‌شوند.

پیش از این در بازار جابجایی مسافر در ایران، مسافر دارای حق خاصی نبود و برنامه‌ریزی‌ها تنها از طریق توجه به خدمات دهنده صورت می‌گرفت. نه ساعات کم ترافیک در شهرا عاملی برای کاهش قیمت تلقی می‌شد و نه مسافران حق داشتند خواسته‌هایشان برای استفاده از خدمات را در این حوزه دخالت دهند اما حالا با ورود اپلیکیشن های تازه در این حوزه، مسافر دارای حق برای دریافت خدمات، با توجه به هزینه‌های کمتر و امکانات بیشتر شده است.

در چنین شرایطی بسیاری معتقدند ورود شبه‌دولتی ها به این داستان خود عاملی برای تغییرات شرایط در این حوزه در آینده‌ای نزدیک خواهد شد هر چند مشخص نیست آیا توان بالای شبه‌دولتی ها در این حوزه می‌تواند به حذف بخش خصوصی فعال‌شده در این بازار منتهی شود.

خصوصاً آنکه مانور گردانندگان اپلیکیشن کارپینو بیش از آنکه بر قیمت خدمات باشد، بر مجوزی است که مدعی داشتن ان هستند. این فصل پایانی داستان اپلیکیشن های موبایلی برای جابجایی مسافران نیست، خصوصاً آنکه آژانس‌ها نیز با هدف حراست از کسب‌وکار خود در صدد ایجاد اپلیکیشن هایی مشابه در این حوزه هستند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.