| کد خبر: 176238 |

◄ بررسی کارنامه عملکرد شش‌ماهه افشانی

اولین شهردار تهران که توسط شورای پنجم منسوب شد با فشارهای ارگان‌های و افراد مختلف مجبور به استعفا شد و شورا بااینکه ابتدا مخالفت کرد، افرادی که پشت حذف محمدعلی نجفی بودند ثابت کردند که افرادی هستند که بالاتر از قانون هستند و سلیقه آنها بر حکم نمایندگان مردم در شورای‌شهر اولویت دارد؛ اما با تصویب قانون منع اشتغال بازنشستگان در دستگاه‌های دولتی، حالا محسن افشانی که دومین شهردار منتخب شورای پنجم بود، برای نشان دادن برابری همه در برابر قانون باید از سمت شهرداری تهران کنار برود.

تین نیوز

اولین شهردار تهران که توسط شورای پنجم منصوب شد با فشارهای ارگان‌های و افراد مختلف مجبور به استعفا شد و شورا بااینکه ابتدا مخالفت کرد، افرادی که پشت حذف محمدعلی نجفی بودند ثابت کردند که افرادی هستند که بالاتر از قانون هستند و سلیقه آنها بر حکم نمایندگان مردم در شورای‌شهر اولویت دارد؛ اما با تصویب قانون منع اشتغال بازنشستگان در دستگاه‌های دولتی، حالا محسن افشانی که دومین شهردار منتخب شورای پنجم بود، برای نشان دادن برابری همه در برابر قانون باید از سمت شهرداری تهران کنار برود.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمدعلی افشانی شهردار 59 ساله تهران، دومین شهردار شش‌ماهه تهران در شورای پنجم است که از 26 اردیبهشت 97 سکان‌دار اداره شهر تهران شد و حالا باید تا قبل از 24 آبان با کناره‌گیری از این مسئولیت با همه مشاغل دولتی خداحافظی کند.

افشانی که یکی از اعضای حزب اعتماد ملی است با شعار «شهر زیست‌پذیر، شهروند مشارکت پذیر» درحالی از سوی شورای‌شهر تهران شهردار تهران شد که قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های دولتی در مجلس درحال بررسی بود.

او پیش‌ از این استاندار فارس بوده و خود از قوم لر است. قوم‌گرایی او در طول مسئولیت‌هایی که داشته، موردتوجه سیاسیون بوده است. تا جایی که وقتی به‌عنوان شهردار تهران انتخاب شد، سید حسن رسولی عضو شورای‌شهر تهران و عضو شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان خطاب به او گفت: امیدواریم در شهرداری شاهد تغییر لهجه نباشیم.

همچنین محسن هاشمی رئیس شورای‌شهر تهران هنگام تصویب قانون تعارض منافع در سخنی کنایه‌آمیز گفت: با تصویب این طرح از ورود ممسنی‌ها به شهرداری جلوگیری می‌شود.

با آغاز به کار افشانی در شهرداری تهران، موج اول عزل و نصب‌ها آغاز شد. او مانند هر صاحب‌خانه‌ای که ابتدا اقدام به تعویض قفل منزلش می‌کند، ابتدا اقدام به تغییر رئیس حراست شهرداری کرد و جعفر سمیعی را جایگزین حمیدرضا قالیباف کرد.

او در مرحله بعد انتصابی انجام داد که نگرانی‌های بالقوه رسولی و هاشمی را بالفعل کرد.

افشانی طی حکمی رمضان امینی را به‌عنوان رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران منصوب و جایگزین محمدجواد شیرازی کرد. امینی شهردار نورآباد ممسنی در استان فارس بوده است.

شهردار تازه‌نفس تهران که در دوره‌ای رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بود، این‌بار به سراغ معاونت ارتباطات می‌رود و محمدعلی کریمی را که در زمان ریاست بر سازمان نوسازی مدارس با او همکاری داشته و در برخی همایش‌ها از او به‌عنوان یک دوست یاد می‌کرده، به‌عنوان معاون ارتباطات شهرداری منصوب می‌کند. افشانی چند هفته قبل در اقدامی ناگهانی کریمی را برکنار می‌کند که شاید بتوان با این تصمیم به عمق دوستی افشانی و کریمی پی برد. بعد از برکناری کریمی، گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای علت این برکناری را گفتگوی تلفنی کریمی و حجت میرزایی در مورد بازنشستگی افشانی عنوان کردند که میرزایی در ابتدا اعلام کرد این گفتگوها توسط دفتر شهردار شنود شده بود ولی چند روز بعد گفته خود را تکذیب کرد.

افشانی در گام بعدی به سراغ تغییر معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران رفت و برای روی کار آوردن ایرج معزی که یار گرمابه و گلستان او در استانداری فارس بود، حناچی را از این سمت برکنار کرده و بر روی صندلی خالی معاونت معماری و شهرسازی نشاند که پس از استعفای نجفی، توسط مهدی حجت رهاشده بود.

شهردار تهران در دوره مسئولیت خود در برخی محافل عمومی و تخصصی هم حضور یافت و تعدادی از پروژه‌های نیمه‌تمام شهرداری را با تغییر رویکرد در افتتاح پروژه‌ها به اتمام رساند.

او معتقد بود که نباید بودجه و سرمایه شهرداری در راستای پیشرفت هم‌زمان تمام پروژه‌ای آن صرف شود، بلکه باید پروژه‌ها اولویت‌بندی شوند و تا قبل از اتمام هر پروژه نباید به سراغ پروژه دیگر رفت. همین رویکرد سبب شد او در طول مسئولیت شش‌ماهه خود کمتر از انگشتان دست پروژه افتتاح کند.

برخی از پروژه‌هایی که در دوره مسئولیت افشانی تکمیل و افتتاح شد، عبارت‌اند از: دوربرگردان غیرهمسطح بزرگراه مدرس، تونل آرش-اسفندیار و قطعه شمالی بزرگراه شهید صیادشیرازی.

یکی از چالش‌های شهرداری تهران که پیش از افشانی هم وجود داشته و هنوز حل‌نشده است، بدهی‌های دولت به شهرداری و پرداخت سهم دولت به مترو است. او به معاونت برنامه‌ریزی شهرداری فرصتی یک‌ماهه داد تا رقم دقیق این بدهی مشخص شود. اکنون علیرغم اینکه باگذشت چند ماه از آن فرصت یک ماه رقم دقیق بدهی‌های دولت به شهرداری مشخص نشده، حجت میرزایی هم از سمت معاونت برنامه‌ریزی برکنار شده و خود افشانی هم باید از ساختمان بهشت خارج شود.

قطار شهرداری تهران، اکنون به ایستگاه بازنشستگان رسیده و افشانی با تمکین به قانون درحال سلام دادن به بازنشستگی است. علیرغم اینکه شورای‌شهر تهران تلاش زیادی کرد تا در این ایستگاه از پیاده شدن افشانی جلوگیری کند، اما به گفته زهرا نژادبهرام عضو هیئت‌رئیسه شورای‌شهر تهران، افشانی در این مسیر به آخر خط رسیده‌ است.

حالا باید دید آیا شورای‌شهر تهران می‌تواند شهرداری انتخاب کند که تا پایان دوره پنجم شورا، شهردار بماند و یا اینکه نفر بعدی نیز در کمتر از یک سال عطای ساختمان بهشت را به لقایش می‌بخشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.